Jay Z
Jay Z og Kanyes ’Watch the Throne’ var en hyldest til overflod, succes og de to rap-titaner selv. Albummets ekstreme extravaganza krævede en modreaktion: På det rasende, antimaterialistiske ’Yeezus’ smed Kanye kronen, steg ned fra tronen og blev et ’Black Skinhead’, der rasede mod de samme ting, albummet hyldede.
Men 43-årige Shawn Carter virker rimelig uimponeret over Kanyes revolutionære forvandling. Her er ingen totalomvæltning at spore. I stedet er ’Magna Carta Holy Grail’ det næste skridt i den Brooklyn-fødte rappers sociale opstigning.
»I don’t got the bright watch, I got the right watch«, rappede han i 2006. Det er nu blevet til »I don’t pop molly, I rock Tom Ford«. Jay Z er voksen, og hans rim handler om smag og stil, ikke bling og blær. Før rappede han, at han ikke købte drinks i baren, men hele natklubben. Den størrelsesorden er for længst passeret. Nu ejer Jay Z en halv milliard og er venner med Obama.
Læs også: 15 ting du ikke vidste om Jay-Z
Albummet formidler den mådeholdsløse stræben opad. På ’Picasso Baby’ namedroppes Art Basel, Tate Modern, Leonardo Da Vinci og selvfølgelig maleren Basquiat, som rapperen gennem længere tid har sammenlignet sig med. Jay Z forsøger åbenlyst at sidestille sig med de kunstnere, han nævner. Men samtidig blærer han sig med sine kunstkøb, ligesom ’normale’ rappere blærer sig med nye Bugatti-biler. Kunstinteressen handler primært om status. Men det understreger netop det unikke i Jay Z’s situation: Aldrig før har en så rig og succesfuld rapper eksisteret. Der er noget enestående og surrealistisk i den absurde størrelsesorden, alt foregår i.
Rapstilen er meget henkastet: Stedvis lyder teksterne nærmest improviserede. På ’Tom Ford’ stjæler han M.I.A.’s flow fra ’Bad Girls’, mens det obligatoriske Beyoncé-samarbejde bliver mindre søvndyssende, når rapperen pludselig slår over i Juveniles flow fra ’Back That Azz Up’. Produktionerne er gennemgående glimrende. Især chefproduceren Timbaland skaber en minimal, elektronisk lyd, der gør alt det rigtigt, som de overgjorte beats på ’The Blueprint 3’ gjorde galt.
Læs anmeldelse: Jay-Z The Blueprint 3′
Jay Z og Kanye er gået hver deres vej siden fællesalbummet. Kanye siger »Fuck you and your Hampton-house / I’ll fuck your Hampton-spouse«, mens Jay Z rapper: »Daddy need at least three weeks in the Hamptons«. Men begges nye album er reaktioner på, hvordan det er at være rig, berømt og afroamerikansk. Kanye tordner mod samfundet og især racismen. Jay Z rapper »I crash through glass ceilings / I break through closed doors«. Han vil ikke smadre samfundet, men til tops i det. Og her lyder det som om, han er ved at lykkes.