Danni Toma
Danni Tomas kendetegn er hans hæse, karismatiske stemme, der er i samme summende kategori som eksempelvis Q-Tips. Det er er helt enkelt exceptionelt behageligt at lytte til ham rappe. Og at tilbringe tid med hans debutalbum er da også som en slags sonisk spaophold – tempoet er konstant lavt, grænsende til mageligt, og vokalen er så smooth, at man synker ned i grænseområdet mellem søvn og vågen.
Det disede, døsige univers er velgennemført, og ligesom på nyere danske hiphop-udgivelser som Benals ’Baby’ og S!vas’ ’d.a.u.d.a.’ er der gjort meget ud af at skabe et sammenhængende lydbillede. Det høres i samarbejdet med Noodle som producer. Udtrykket har sammenfaldspunkter med Drakes kølige, distancerede lyd, men der også noget anderledes tåget og stenet på færde, der lyder som den internet-populære subgenre cloudrap, der er populariseret af blandt andet Clams Casino.
Teksterne handler om albumtitlens kvinde, der skildres tredimensionelt og med følelsesmæssig ærlighed. Det er tydeligt, at Toma forsøger at undgå at henfalde i klicheer eller kønsrollestereotyper, men på trods af alle gode intentioner, er fortællingerne om kærlighedens veje og vildveje stedvis mere velmenende end decideret fængslende. Som forfører ender Toma med fraser som »du sexet, og du ved det« og »du lækker i de stiletter«.
Men rapperen reddes tit af sin evne til at skrive et fængende omkvæd, og små fejltrin til trods er der en speciel stemning i teksterne – hvor tit hører man et hjerteknust kvinde-konceptalbum, hvor hele lydbilledet er henlagt i tyk tåge og stenet stemmeføring?