Father John Misty ‘I Love You, Honeybear’
Den ulasteligt klædte trussetyv Joshua Tillmans charmede sig velfortjent til tops i 2012 med Father John Misty-debuten ’Fear Fun’. Men trods den uomtvistelige udstråling er singer/songwriteren ikke blot en velklædt boheme-pretty boy.
Efterfølgeren er domineret af prangende violinarrangementer og skønne orkestreringer, som kæler for Tillmans vidunderligt affekterede krukkevokal. Men de idylliske kompositioner er blot en romantisk maskering, der giver ham mulighed for at folde sig ud som en genial historiefortæller, der nådesløst sætter spot på den moderne verdens grimheder.
Med stikkende dåselatter over det melankolske klaverspil er ’Bored in the USA’ et satirisk og selvhånende pletskud, der leverer nyreslag til privilegerede hvide mænds first world problems: Hverdagsapati, libidolammelse, banklånsslaveri og så videre. Fingeren peges på hele den vestlige verdens menneskehed og på Tillman selv.
Og det stopper selvfølgelig ikke der. Selvhåneriet er til at tage og føle på gennem det duvende guitarriff og pompøse gospelkor på balladen ’When You’re Smiling and Astride Me’: »You see me as I am, it’s true / aimless fake drifter and a money man child mamas boy tout«. Av!
Den storladne titelsang er ligeledes en spot on anti-homage til tømmermandsmismod, velfærdsdepression og generel verdenslede med eminente tekstperler som »the Rorschach sheets where we made love«, »I’ve got my momma’s depression and you’ve got you’re daddy’s scars« og »we’re getting high on the mattress, while the world market crashes«.
Albummet er netop den slags, man bør sætte på, når tømmermændene presser, og hverdagstristessen banker, for det er Tillmans gennemborende selvnedgørelse og beske satire, der gør ’I Love You, Honeybear’ til helt noget helt ekstraordinært.
Læs også: De her 10 album skal du høre i februar