Top Tracks: Her er ugens seks bedste nye sange

Med Rihannas nye store balladeøjeblik og Bikstoks retrospektive 80'er-hyldest.
Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

1. Earl Sweatshirt ‘Grief’

Det hele startede vildt og ustyrligt, men med tiden blev det klart, at Earl Sweatshirt måske var den Odd Future-rapper med mest på sinde. ‘Doris’ var et vendepunkt, og selv om der stadig er tid til sjov og ballade virker det som om, at Earl kun bliver mere og mere seriøs, mere og mere udforskende. Omstændighederne var mærkelige, men tidligere på ugen blev det annonceret, at hans nye album ‘I Don’t Like Shit, I Don’t Go Outside’ lander på mandag – en nyhed der blev ledsaget af den mudrede ‘Grief’, hvor et svævende lydtæppe ligger under Earls vokal, der halvt snøvlende, halvt aggressiv hæver sig over overkonkurrencen i overlegne rim. Ikke om, hvordan han har flere penge eller flere damer, men hvordan han har arbejdet hårdere. Prisværdigt. Et blæretrack, der fungerer som en ulv i fåreklæder.

Hør flere af ugens bedste sange på de følgende sider.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

2. Alabama Shakes ‘Future People’

Vi har sagt det før, men repetition plejer at få budskabet igennem: Brittany Howards vokal er som en naturkraft. Som en tornado, der overmander alt på sin vej og ikke bøjer sig for nogen eller noget. På andensinglen fra sydstatsbandets kommende album ’Sound & Color’ rammer Howard konstant de høje toner, mens det lyder som om, at hun i en art musikalsk eksorcisme uddriver djævelen fra egen krop over den soulede bund af plukket guitar og buldrende bas.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

3. Bikstok ’80’eren’

Den Wikke & Rasmussen–instruerede musikvideo med Bikstok i bundesligahår og ‘Miami Vice’-jakkesæt er én ting. Noget helt andet er ’80’eren’, trioens hyldest til deres ungdomsårti, hvor referencerne og de oplagte rim flyder som Pisang Ambon til en 9. klassesfest over den bastunge dancehall. Man skal dog ikke misse pointen, det er nemlig ikke for sjov: »Nu er jeg egentlig ikke så vild med nostalgi, men alle de andres digitale stil, den kvaser vi«, rapper Blæs Bukki.

Her er bare nogle af 80’er-referencerne: Soda-stream, Kirsebærvin, Chuck Norris, BMX, ‘Donkey King’, ghettoblaster, Simon Spies, Elkjær, Arnesen, Yonex, Samantha Fox og vores personlige favorit: Zoologisk Have-kastet.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

4. Tinashe ‘Wrong’

Tinashe ‘Amethyst’-mixtape er optaget i sangerindens soveværelse, og det kan høres. Lyden er generelt mere intim end på sidste års kølige nutidsbillede ‘Aquarius’, og produktionerne følger trop med mindre skarptpoleret klubstemning og flere følelser. Højdepunktet er den Ryan Hemsworth-producerede ‘Wrong’, hvor Tinashe i en blanding af svedig neo-soul og smækker r’n’b bruger både autotune og udkrængende skrig til at formidle omkvædets »I’m still in love with you / you’re wrong, you’re wrong, you’re wrong / I swear one day, one day I will be gone«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

5. Rihanna ‘As Real As You and Me’

De små vræl i ‘FourFiveSeconds’ viste, at Rihanna trods en indtil videre usædvanlig lang albumpause på to et halvt år (hun udgav syv album fra 2005-2012!) er på toppen af sin vokal. ‘As Real As You and Me’ stammer fra soundtracket til animationsfilmen ‘Home’, men pianoballaden (der i stilen minder meget om megahittet ‘Stay’) kunne i vores optik sagtens have klaret cuttet til hende kommende, ottende soloalbum. Tjek bare, hvor langt hun strækker fraseringerne i omkvædet: »If I should go / hold my hand / if I should leave / time cover me, please«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

6. Blur ‘There Are Too Many of Us’

Med 13 års albumpause rejste der sig mange spørgsmål, da Blur for en måned siden annoncerede comeback-albummet ‘The Magic Whip’ (ude 27. april). Ville det minde om Albarns nylige solomateriale? Ville Gorillaz-stilen gøre indpas? Var der ‘klassisk’ Blur på programmet? At dømme ud fra førstesinglen ‘Go Out’ og den nye ‘There Are Too Many of Us’ skal man i hvert fald ikke forvente britpop (hvem gjorde nu også det?), og her tegnes i stedet konturer af et lydbillede, der rager til sig fra alle lejre af Damon Albarns kunstneriske oeuvre. Det er legesygt og smånaivt som Gorillaz, afdæmpet som ‘Everyday Robots’, men halvvejs åbnes der op for et fyldigere lydbillede, der er mere klassisk alternativt, mens Albarn åbner munden med bekymringer om overbefolkning. Vokser for hvert gennemlyt.

Læs også: Sidste uges Top Tracks – med blandt andet Kendrick Lamar, Mew og Grimes

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af