Cardi B’s debutalbum udforsker de mørke sider af kærligheden
Man glemmer det nemt, når man hører de majestætiske singler ’Bodak Yellow’ og ’Bartier Cardi’, men det er kun lidt over et år siden, at Cardi B udgav et solidt, men også lidt gennemsnitligt mixtape. ’Gangsta Bitch Music, vol. 2’ fra 2017 var lige så upoleret og ujævnt, som de senere sange var urørlige og magtfulde.
Sidste års store hiphopgennembrud har altså haft en ikke helt nem opgave foran sig med sit debutalbum: Alle forventer en klassiker af en kunstner, der i princippet ikke har lavet noget nær en helstøbt udgivelse endnu. Cardi B er fantastisk til at formidle sin karismatiske persona gennem sociale medier og har udgivet en række stærke sange. Men kan hun skabe et helstøbt album?
’Invasion of Privacy’ giver ikke ét klart svar på det spørgsmål. For i stedet for et formfuldendt album i én stil, giver rapperen en række forskellige bud på, hvordan en Cardi B-sang kan lyde.
Albummet forsøger sig nemlig med nye lyde og udtryk på næsten hvert nummer. Her er Atlanta-trap med Migos på ’Drip’, gospel-rap med Chance the Rapper på ’Best Life’, klassisk r’n’b-duet med Kehlani på ’Ring’ og latin-trap på ’I Like It’.
To af albummets bedste sange, ’Get Up 10’ og ’Money Bag’, er i princippet remakes af Meek Mills nyklassiker ’Dreams and Nightmares’ og Cardis egen ’Bodak Yellow’: Henholdsvis en ekstremt intenst rappet og følelsesladet selvbiografi og en bombastisk, buldrende klubbanger.
Næsten alle sangene er stærke, men det føles også som om, Cardi flakker lidt mellem forskellige stilarter – et faktum der understreges af, at hun tit krydrer sine vers med lånte ad libs som Offsets »ice!« (’Drip’), French Montanas »han!« (’I Do’) og Nicki Minajs »rrrrr!« (’I Like It’).
Det kunne virke lidt som et pladeselskabs tjekliste over, hvad der kunne generere hits i 2018. Og enkelte numre, blandt andet den trætte trap-kliché ’She Bad’ med YG og produceren DJ Mustard, lyder som sangskabeloner, Cardi B er blevet copy/pastet ind i.
Men faktisk føles de fleste af de her mange forskellige Cardi’er mere søgende end kalkulerende. Som om hun føler sig frem gennem udtryk, der ligger i forlængelse af hendes personlighed.
Latin trap-sangen ’I Like It’ med reggaeton-stjernerne Bad Bunny og J Balvin knytter for eksempel an til Cardi B’s dominicanske rødder og følger i kølvandet på et latin-remix af ’Bodak Yellow’ og en gæsteoptræden på spansksprogede Ozunas ’La Modelo’. Og de Migos-inspirerede ’Bartier Cardi’ og ’Drip’ er en naturlig udvikling af en stil, som rapperen allerede dyrkede på pre-’Bodak Yellow’-nummeret ’Lick’ med den senere forlovede Offset.
Og så er der også en slags rød tråd, der bliver taget op med et par numres mellemrum.
’Be Careful’, ’Thru Your Phone’, ’Ring’ og ’I Do’ er en slags aggressivt terapeutisk forholdsbearbejdning, der gennemgår jalousi, utroskab og alle de ubehagelige sider, kærligheden kan have. Det hele er meget 2018 og meget digitalt: Konflikterne handler om hvilke billeder, kæresten liker, og hvem der skriver private beskeder til ham. Det her er forholds-hiphop til Tinder-generationen.
Samtidig er man aldrig i fare for at sygne hen i medlidenhed i de her følelsesmæssigt komplekse sange, for Cardi B er pænt magtfuld, selv i et ulykkeligt kærlighedsforhold.
På ’Thru Your Phone’ truer hun med at ringe til en ekskærestes mor og sige, at hendes søn er en »bitch«, på ’Be Careful’ siger hun »you make me sick, nigga«, og på ’I Do’ er hun pænt kold: »Leave his text on read / leave his balls on blue«. Grovest er nok en linje fra ’Thru Your Phone’, hvor Cardi fantaserer om at forgifte en utro kærestes morgenmad. Yikes.
Set i lyset af Cardi B’s graviditet og forlovelse med Offset virker de her sange nærmest som en slags følelsesmæssig eksorcisme. Som om hun kanaliserer alle de usikkerheder, tvivl og mørke tanker, der spøger i baghovedet.
Det er følsomme sange, der viser mennesket bag den magtfulde facade fra albummets bangers. Samtidig er det også på de her numre, at den bramfri Cardi B, der er så elsket på sociale medier, trænger mest, ja, ufiltreret igennem.
De sange er albummets kerne: Et slags vindue ind til en Cardi B, der ikke bare udforsker forskellige lyde, men også sig selv.
Kort sagt:
Cardi B prøver kræfter med en række udtryk på sit første album – blandt andet latinsk musik, Migos-trap og gospel-rap med Chance the Rapper. Men albummets kerne er en række sange, der udforsker de mørke sider af kærligheden. Her udforsker Cardi B ikke kun forskellige lyde, men også sig selv.
Læs også: Cardi B aflyser koncert på Roskilde Festival
Læs også: Fem oplagte hiphop-afløsere til Cardi B’s aflyste Roskilde-koncert