Geografi
På årets plakat finder vi 190 navne, hvoraf 174 er fra musikprogrammet. Ifølge Roskilde Festival selv stammer kunstnerne fra 36 forskellige lande.
Bemærk: Vi er ikke kommet helt op på 36 lande, men visse konstellationer er sammensat af flere forskellige lande, og visse lande er kun repræsenteret af kunst- og aktivisme-programmet, såsom Burkina Faso og Portugal.
Danmark: 54
USA: 34
UK: 27
Norge: 11
Sverige: 10
Frankrig: 4
Canada: 3
Argentina: 2
Australien: 2
Colombia: 2
Egypten: 2
Indien: 2
Jamaica: 2
Japan: 2
Uganda: 2
Brasilien: 1
DR Congo: 1
Færøerne: 1
Gambia: 1
Irland: 1
Kap Verde: 1
Kina: 1
Libanon: 1
Malawi: 1
Nederlandene: 1
New Zealand: 1
Rusland: 1
Slovenien: 1
Sydafrika: 1
Tunesien: 1
Sidste år var der blot 45 danske kunstnere på programmet, og USA førte faktisk med hele 46 kunstnere.
I år er antallet af amerikanske navne ganske vist gået ned, men antallet af britiske kunstnere er samtidig gået meget op – sidste år var der kun 15 på dette tidspunkt. Til sammen var der sidste år 61 amerikanske og britiske kunstnere, og præcis det samme tal rammer vi i år.
Genrer
Det er en utaknemlig opgave – både for os og kunstnerne – at inddele et farverigt Roskilde-program i de åh så fantasiløse genrekasser. Men vi prøver. For matematikkens skyld.
Vi har i år inddelt genrerne ved at tage udgangspunkt i kunstnernes kategorisering på den brugerdrevne musikdatabase RateYourMusic, omend den heller ikke altid er helt entydig. Vi har forsøgt at bruge så brede kamme som muligt, så statistikken rent faktisk kan sige noget om generelle tendenser rettere end blot at påpege, at én kunstner spiller microhouse, mens to spiller sludge metal.
I stedet lader vi rock gælde over alle sine undergenrer helt fra det blødeste til det hårdeste, lige med undtagelse af metal og punk, der er fremtrædende nok til at få sine egne punkter. Pop dækker således også over alt fra Dua Lipas hitlistepop til John Maus’ mørke, introverte synthpop, og world er vores betegnelse for et endnu større spektrum af vidt forskellige stilarter fra hele verden.
Rock: 31
Elektronisk: 31
Pop: 31
Hiphop: 22
Punk/postpunk: 13
Metal: 11
Folk/Country: 10
World: 11
R’n’b: 8
Jazz: 4
Andet: 3
Mens det kan se ud som om, at rock, pop og elektronisk står side om side, hvad angår antallet af kunstnere, må man huske, at punk/postpunk og metal, der er lidt længere nede på listen, trods alt stadig er former for rockmusik. Det totale antal rockkunstnere er dermed oppe på omkring 56 kunstnere, og rock er dermed som sædvanligt festivalens dominerende genre, selv om der er gjort godt med plads til andre genrer.
Solo, duo, trio?
Noget af den mest besværlige statistik at føre er at finde ud af, hvor store grupperne, der kommer til Roskilde Festival, er. Vi har dog gjort et forsøg.
Sidste år nåede vi op på 476 musikere, men i år er vi nået helt op på 601 musikere på tværs af de 174 navne – med forbehold for en mulig fejlmargin, da nogle af plakatens navne er relativt obskure, så det er svært at finde ud af, hvor mange, der lige er med.
Vi skal desuden næppe regne med, at disse er alle musikerne. Da kunstnere som Myrkur, St. Vincent, Gorillaz, C.V. Jørgensen, Eminem, Otim Alpha, El Leopardo og St. Vincent formentlig har et band i ryggen, kan vi nok tilføje mindst 150 yderligere musikere.
Solokunstner: 71
Duo: 22
Trio: 19
Kvartet: 26
Kvintet: 16
Sekstet: 2
Septet og over: 18
Sammenligner vi med sidste år, er tallene nogenlunde de samme ud over, at der er langt flere i den helt høje kategori ’Septet og over’. Det handler til dels om Roskilde-unikke konstellationer som De Underjordiske x Fribytterdrømme og Operap, men det handler også om, at festivalen med grupper som Gamelan Salukat, Large Unit og House Gospel Choir har fundet navne, der har brug for rigeligt med plads på scenen.
Mænd/Kvinder
Roskilde Festival skriver selv, at de går op i at bekæmpe ulighed mellem kønnene. Selv om de ikke går ind for kvoter, siger de, at »en skæv kønsfordeling skal forandres, da vi mener, at musiklivet og fremtidens talentudvikling har optimale forhold, når kønsfordelingen i livemusikbranchen afspejler befolkningen«.
Derfor er det kun passende at opgøre, hvordan fordelingen ser ud.
35 af årets 174 kunstnere er enten kvindelige solister eller grupper bestående udelukkende af kvinder. Yderligere 24 er grupper med mindst ét kvindeligt og mindst ét mandligt medlem. Slutteligt er er der 116 grupper eller solister bestående udelukkende af mænd.
Ser vi udelukkende på de individuelle musikere er dette kønsfordelingen – atter med forbehold for en fejlmargin, da vi for eksempel ikke havde let ved at finde ud af kønsfordelingen i House Gospel Choir eller BCUC.
Mænd: 479
Kvinder: 122
Sidste år udgjorde kvinderne omkring 16 procent af samtlige musikere – i år er de oppe på over 20 procent. Det er en stigning på over 25 procent i andelen af kvinder, så den tendens må naturligvis meget gerne fortsætte.
Praktiske tal
Publikumskapaciteten er 80.000 partout-billetter og 20.000 endagsbilletter (5.000 pr. dag).
Gennemsnitsalderen for publikum er 24 år.
Der blev i 2017 solgt billetter i 84 forskellige lande. 15 procent blev solgt i udlandet.
Kønsfordelingen blandt publikum i 2017 var 47 procent kvinder og 53 procent mænd.
Læs også: Roskilde Festival: Fem tanker om det endelige program – på godt og ondt
Læs også: Roskilde Festival: Her er de 12 største scoops i dagens annonceringer
Læs interview: Q&A med Roskildes programchef: »Jeg kan ikke se, vi har nogen Orange-krise«
Læs også: Roskilde Festival afslører det fulde program – 59 nye navne på plakaten
Læs også: Roskilde Festival: Se dagsplanen for årets program
Læs også: Hvem skal spille på Orange Scene? Her er de sikre navne og vores bud på de sidste pladser
Læs også: Roskilde Festival tilføjer 13 nye navne til årets kunst- og aktivismeprogram