Vince Staples’ minimalisme var en spand koldt vand i ansigtet på Roskilde Festival
Mange festivalaktuelle kunstnere medbringer deres bedste materiale og laver et show, som appellerer til både nye og gamle lyttere. Andre lader i højere grad musikken tale sit eget sprog.
Den amerikanske rapper Vince Staples prøvede det sidste til sin Apollo-koncert: Bevæbnet med intet andet end en mikrofon, et backingtrack og enkelte visuals var koncerten en showcase af simplicitet og minimalisme, men det stærke materiale kom aldrig til sin ret. Staples lænede sig lige lovlig meget op af backingtracket, og hvis han havde et budskab, blev det aldrig helt tydeligt, fordi vokalen lå for lavt i mixet.
Værre var det, at rapperen virkede ufokuseret og sine steder var decideret sløset, som når han gang på gang refererede til publikum som »Copenhagen«. Afstanden fra København til Roskilde er måske ikke nævneværdig for amerikanske rappere, men et minimum af baggrundsinfo fra artistens side må være på sin plads, når man spiller for et feststemt publikum.
Det var endda ikke første gang, Staples var på festivalen. For to år siden spillede han på Pavilion oven på udgivelsen af sit fremragende album ’Summertime ’06’, og siden er Detroit-techno og klubmusik blevet inkorporeret i repertoiret, som det kom til udtryk i ’Homage’ og ’Party People’.
Vince Staples’ musik er et tiltrængt alternativ til den trap og mumblerap, der dominerer hiphoplandskabet i disse år, og hans politiske kritik spiller ind i historien om conscious rap – når denne står skarpt, bliver den amerikanske socialrealisme decideret dansabel, som under ’BagBak’s afsluttende refræn: »Clap your hands if the police ever profiled«.
Trods røg og festivalstøv – som fik pladsen foran Apollo til at ligne noget fra Burning Man-festivalen – føltes den kølige og klubbede minimalisme som en spand koldt vand i ansigtet. Der var lyspunkter, men det var en lukket fest, hvor rapperens tilbagelænede optræden og »Copenhagen!«-shoutouts var alt andet end engagerende.
»I’m having a great time tonight«, lød det under Gorillaz-nummeret ’Ascension’, hvor Staples har et gæstevers, men det kunne ikke mærkes.
Oversigt: Her er alle vores anmeldelser fra Roskilde Festival
Læs også: Hvis publikum kunne bestemme: Ønsker til Roskilde Festival 2019
Læs også: Roskilde Festival: Publikums yndlingskoncerter – plus de største skuffelser