Hiphop-crewet YBN var unge, energiske og totalt elendige live
Tidens rapstjerner bliver yngre og yngre, og på det seneste er der også sket et ryk i publikum. Rappere fra den såkaldte Soundcloudrap-bevægelse som Juice WRLD, 6ix9ine og Ski Mask the Slump God spiller udsolgte koncerter foran meget unge og meget energiske menneskemasser i Danmark, og man har kunnet fornemme, at en mindre ungdomsbølge er i gang.
Nu var turen kommet til YBN Nahmir, YBN Almighty Jay og YBN Cordae. Trioen har netop udgivet deres første mixtape og har stor medvind på den amerikanske Soundcloud-scene. Men til deres koncert i Pumpehuset blev to ting hurtigt tydelige: De har ikke samme scenetilstedeværelse som de ovennævnte rappere, og de har et væsentlig mindre publikum i Danmark.
Salen var nemlig ikke engang halvt fyldt, da de tre unge rappere gik på scenen. De mennesker, der trods alt var der, var til gengæld mestendels meget unge og meget klar på at fyre den af. Det gjorde koncerten til en ret speciel og en smule underlig oplevelse. Salen var nemlig pænt tom, men foran scenen var en fem-seks rækker af mennesker, der moshede til sveden sprøjtede op af væggene.
YBN-trioen viste sig også at være relativt energiske og lod sig ikke slå ud af det lave fremmøde. De havde også en god kontakt til deres publikum. For eksempel foregik det helt naturligt, at alle tre rappere gang på gang tog gæsternes telefoner op på scenen for at lave videoer til dem. Jay og Nahmir er begge 18 år og var tydeligvis på bølgelængde med deres publikum.
Men på et mere musikrelateret plan var det pænt tydeligt, at Nahmir, Jay og Cordae ikke havde nogen specielt klar idé om, hvordan man afholder en koncert.
Vokalerne var lige så mudrede som et par udtrådte sko efter en uges regnfyldt Roskilde Festival. Især YBN Almighty Jay viste en exceptionel mangel på forståelse af, hvordan en mikrofon fungerer. Han stod mest bare i bar overkrop helt yderst på scenen og bjæffede enkelte stavelser ind i mikrofonen.
YBN Nahmir havde det modsatte problem: Hans stemme forsvandt i backtracket. Heldigvis var YBN Cordae der trods alt til at levere et par stærke vers. Men okay, han er jo også hele 21 år, så måske har han prøvet at rappe live et par gange mere end de to teenagere, han er på tour med.
Samtidig var der en række hypemen, der vandrede ret planløst rundt på scenen, mens dj’en gang på gang opfordrede til »hands up«, hvilket publikum oftest ignorerede. Den emsige dj fik dog opmærksomheden på en anden måde, da han fyrede op for alt for høje gunshot-effekter på tidspunkter, hvor det slet ikke passede ind.
Publikum var til gengæld stadig imponerende modtagelige, selv om koncertkvaliteten var meget lav. De gav alt og moshpittede igen og igen. Især i begyndelsen, da energireserverne var fyldte, tørnede folk sammen til sange som Jays ‘2 Tone Drip’, Nahmirs ‘Feel Like’ og Cordaes ‘Kung Fu’.
Men halvvejs igennem koncerten var mange af de unge moshere synligt udkørte, hvilket nok skyldtes en blanding af koncertens ringe kvalitet samt det faktum, at YBN-trioen kun har meget få sange, der ikke er hyperenergiske feststartere. Moshpit-opfordringen »Open it up!« gjaldede ud fra scenen ved næsten hver sang. Til sidst lød det mest af alt som en ordre, publikum var nødt til at følge; moshpitten som pligt.
YBN Nahmir og co. forsøgte at bryde moshpit-monotonien enkelte gange. Der var et skift til intim stemning med ‘Pain Away’, men når der ikke var moshpit-galskab til at distrahere fra scenen, blev det helt tydeligt, at de unge rappere ikke kunne bære vokalpassagerne. De fleste ord forsvandt. Bedre gik det igen, da Cordae kom på scenen og introducerede elementer af r’n’b og mere lyrisk hiphop.
I det hele taget virkede han som gruppens stærkeste kort, og det var også ham, der interagerede mest med publikum. Men samtidig var Cordae lidt en enspænder. Ligesom på trioens nylige debutmixtape, hvor han kun er med på fire sange og tit optræder alene, kørte han lidt et parallelt show til koncerten i Pumpehuset. Han forsvandt tit fra scenen, da YBN Almighty Jay og YBN Nahmir spillede deres fælles sange.
Det understregede kun følelsen af, at tingene ikke helt hang sammen. Det hele havde noget amatøragtigt over sig: Fra den akavede dj til de overflødige hypemen til den uøvede vokal. Det mindede mere om et highschool-talentshow, hvor klassens kækkeste drenge laver rapshow foran deres klassekammerater. Sympatisk? Helt sikkert. Godt? Måske om nogle år, når de rent faktisk har øvet sig.
For ja, YBN-holdet manglede helt enkelt det sidste ekstra for at kompensere for de manglende evner ved mikrofonen. De er ikke de eneste unge rappere, der har udfordringer ved at optræde live. Men 6ix9ine reddede sin koncert med tøjlesløs, manisk energi. Juice WRLD gjorde det ved at skabe en helt speciel fællesskabsfølelse. YBN havde simpelthen ikke noget lignende trumfkort i ærmet.
Koncertens kaotiske natur blev helt klar til sidst. Nahmir forsvandt fra scenen, mens YBN Almighty Jay lavede et mindre soloshow og blandt andet vadede ud i publikum. Det gik næsten galt, for han undervurderede vist de danske moshpits: »I har lige tæsket mig«, brokkede han sig efterfølgende. Derefter rappede han lidt mere, og så var det hele slut. Den lille og dedikerede skare fans fik fri: Ikke flere moshpits i dag. Gudskelov, var der måske nogle, der tænkte.
Kort sagt:
YBN Nahmir, YBN Almighty Jay og YBN Cordae spillede foran et lille men energisk publikum i Pumpehuset, og langt hen af vejen var trioen gode til at udnytte dén energi. Men YBN-crewet havde ikke formatet til at kompensere for, at deres liveshow var usammenhængende og deres vokaler mudrede som en Roskilde Festival i regnvejr. YBN-trioen er stadig unge og talentfulde, men lige nu er de decideret elendige live.
Læs også: 6ix9ine var en af de mærkeligste koncerter, jeg har oplevet i lang tid