- Din yndlingsrapper deler scenen med ham. Din konge ser fodbold med ham. Er der nogen i landet, der ikke elsker Thor Farlov?
- Iceages bedste album lyder stadigvæk lige så friskt, vildt og kompromisløst som i 2014
- Vennerne blev rapstjerner, mens han knoklede 9 til 5: »Man glemmer sine drømme, og hvad man egentlig vil«
Lil Mosey i Store Vega var børne-MGP forklædt som Soundcloudrap-koncert
Da jeg var lille, kom jeg engang til at gå ind i et forkert klasseværelse. I stedet for mine normale klassekammerater stod jeg pludselig i et større lokale med ældre elever. Alt var lidt for stort og anderledes. Det var noia.
Da jeg så Lil Mosey i Store Vega tirsdag aften, blev jeg lidt mindet om dén oplevelse. For det virkede også som om, den unge amerikanske rapper var kommet til at bevæge sig ind et sted, hvor han tydeligvis ikke hørte hjemme.
Det nogenlunde fyldte koncertsted var nemlig ikke bare en tand for stort til Mosey. Det var som om, han havde sprunget flere klasser over og pludselig var endt i en liga, han ikke hørte hjemme i.
Den 17-årige kunstner så næsten endnu yngre ud, da han prøvede at fylde Store Vegas scene ud. Backtracket bragede derudaf, mens Mosey slingrede genert rundt på scenen og halvhjertet opfordrede publikum til at være »lit«. Selv gav han stort set ingen energi og rappede knap nok ned i mikrofonen. Det er ikke en overdrivelse at sige, at hans mikrofon næsten lige så godt kunne have været slukket.
Publikum var til gengæld helt fantastisk. De gav alt. Moshpits åbnede, der blev råbt »Mosey!« gang på gang, og til sidst fik han endda store klapsalver. Menneskerne i salen rappede faktisk nærmest flere ord end rapperen selv, der promenerede fortabt rundt på scenen.
Entusiasmen skyldtes dog nok næppe Moseys indsats, men mere at det her helt unge hiphop-crowd befinder sig midt i en mindre vækkelsesoplevelse. Moshpit-kulturen har ramt rapscenen, og alle er klar til at feste. Selv når de er nødt til at affinde sig med en totalt utilstrækkelig hovedperson på scenen.
Men selv i konteksten af den nye koncertkultur var Lil Moseys præstation elendig.
For selv om den nye hiphopgeneration sætter festen over koncertkvaliteten, har de fleste af scenens større stjerner noget ekstra, der gør, at koncerten alligevel bliver noget særligt. Juice WRLD forenede salen med sine følelsesladede sange, 6ix9ine gav ren, punket aggression, og Lil Pump serverede sit katalog af bangers med overbevisende energi.
Alle de ovennævnte rappere indtog et udsolgt Store Vega på en overbevisende facon. Det gjorde Mosey ikke. Han havde intet af den karisma eller energi, der kan forvandle en elendig vokalpræstation til noget større. Og han havde ikke modet til overhovedet at lade sin live-vokal fylde noget.
Derudover har Mosey bare heller ikke sangene til sådan et stort venue – han er jo stadig på vej frem og ikke en etableret stjerne som eksempelvis Juice WRLD, som han varmede op for sidste år. Sigende nok var der heller ikke udsolgt i denne omgang.
For at kompensere for de manglende vokalevner, og den ikkeeksisterende karisma, havde Lil Mosey et par tricks med. Først var der noget med, at publikum skulle deles op i to dele og så tørne sammen. Så var der et intermezzo, hvor han bare spillede andre folks sange – blandt andet i form af en længere XXXTentacion-tribute, der føltes mere som en pro forma-fejring end en reel hyldest til den døde rapper.
Men det var slet ikke det værste. For så ville han hive alle pigerne op på scenen. Og det resulterede i noget af det mest akavede, jeg har set længe.
For der var stort set ingen piger til koncerten. Og dem, der var der, lignede, at de var i folkeskolealderen. Det var som at se en karikatur på det typiske douche-move, hvor en rapper hiver damer op til sig.
I det her tilfælde stod 17-årige Lil Mosey foran fem-seks helt unge piger og rappede et par kærlighedssange uden at se på dem. Han var vel enten for genert eller for bevidst om det akavede i situationen til overhovedet at ænse dem. Pigerne selv stod og filmede fra scenen.
Jeg stod og tænkte: Hvad er det egentlig, jeg er vidne til lige nu?
Det føltes som øjeblikket, hvor koncerten blev en parodi på sig selv. Hvor personen på scenen ikke behøvede at kunne noget som helst, og hvor man kan spille Store Vega foran et entusiastisk publikum, når man har lavet bare en enkelt god sang.
Det, at både Lil Mosey og hans publikum var så unge, gav desuden det hele en MGP Junior-agtig følelse af børnefest. Som om det her var en børnevenlig karaokeversion af den reelle kraft, der engang var i det, de plejede at kalde Soundcloud-rap.
Kort sagt:
Store Vega var ikke bare en tand for stort til Lil Mosey. Det var en liga, han ikke hørte hjemme i. Den 17-årige rapper havde hverken sangene, karismaen eller stemmen til at skabe en god koncert.
Læs også: Stjernespækket Wireless-plakat antyder, hvad vi kan forvente af hiphop på Roskilde Festival
Lil Mosey. Koncert. Store Vega.