KOMMENTAR. Hans Philips fravær fra den danske hiphopscene har ikke bare været en tiltrængt kunstnerisk pause for den ombejlede rapper. Det her også været et genialt pr-stunt. Det blev helt tydeligt, da ’Siger ingenting’ landede en regnfuld søndag i marts. For interessen var eksplosiv: Facebook-tråde og Instagram-kommentarspor kogte over af entusiasme.
Har der nogensinde været en lignende forventning i dansk hiphophistorie? Det føles nærmest som om, Hans Philip ene mand skal frelse dansk musik. Der har i hvert fald ikke været en lignende hype om en enkelt rapper siden Gilli indtog hiphoptronen med ’Orale’ og ’C’est La Vie’ i 2015.
Den måde, som Hans Philips fravær fra musikken har gjort længslen efter ham større på, kan nærmest sammenlignes med da Jay-Z trak sig fra musikken efter ’The Black Album’ i 2003. Dengang gik hiphopmiljøet i en form for kollektiv psykose, hver gang Jay-Z smed et sjældent gæstevers. Da han så droppede pensionen og alligevel vendte tilbage med et nyt album få år senere, var New York-rapperen blevet større end nogensinde før – netop fordi han havde været forsvundet.
Det samme har været tilfældet med Hans Philip. Mens hans tidligere følgesvende som Kesi, Sivas og Noah Carter udgiver sange på stribe, har Ukendt Kunstner-rapperen været tavs. Til gengæld er spekulationen eksploderet, hver gang han har givet den mindste lyd fra sig.
Er det Hans Philip, der synger der i baggrunden på Noah Carters ’City of Sin’? Samtidig har der jævnligt været opdateringer om, at rapperen var i studiet. Han har holdt talks på SMK, gæstet podcasts og delt personlige playlister, der indeholdt meget lidt hiphop.
Men musik, det fik vi ikke noget af. Mens den tidligere Ukendt Kunstner-partner Jens Ole McCoy startede et nyt kreativt partnerskab med Noah Carter, og desuden også lavede soundtracket til filmen ’Underverdenen’, forblev Hans Philip tavs.
Indtil nu. Tre års forventninger er blevet forløst med ’Siger ingenting’.
Eller er de egentlig det? For hvis man savnede Ukendt-bangers som ’Stein Bagger’ eller popsmaskere som ’Neonlys’, går man i denne omgang forgæves.
Hans Philips første single i eget navn er mere sangbaseret og minimalistisk end selv de mest stille øjeblikke med Ukendt Kunstner. Det er en rendyrket klaverballade helt uden rapvers tilsat et sent beat og Bon Iver-agtig autotune-croon.
På den måde vil ’Siger ingenting’ måske for nogen føles som et antiklimaks.
For det er ikke den store comeback-banger, og det er ikke en sang i Ukendt Kunstner-traditionen. Det er faktisk ikke engang hiphop. Den nye sang er frem for alt én ting: Stille.
Sangens afdæmpede lyd er en ret radikal kontrast til den gigantiske larm, der har været omkring udgivelsen. Det føles simpelthen en anelse ude af sync, når der er så meget postyr omkring en sang, der så viser sig at være subtil og nærmest diskret. Er det virkelig det her, folk går så meget amok over, tænker man. En melankolsk, minimalistisk klaverballade?
Men ser man bort fra hypen (hvilket jo nok egentlig altid er en god idé at gøre), og i stedet fokuserer på Hans Philips udvikling gennem karrieren, giver den nye single straks mere mening. For rapperen og sangeren har faktisk været på vej herhen siden undergrundsgennembruddet som den maniske grimerapper Skørmand.
Dengang, tidligt i karrieren, var navneskiftet til Ukendt Kunstner det første skridt væk fra et rent rapfokus til noget mere stemningsfyldt, og siden har Hans Philip søgt mere og mere mod noget melodisk, sangbaseret og indadvendt. ’Siger ingenting’ er den logiske konsekvens af den rejse: Det er et kompromisløst skridt væk fra hiphoppens strukturer og ind i et nyt univers.
Den helt åbenlyse sammenligning er selvfølgelig Frank Ocean. Både i forhold til selve lyden, men også fordi den amerikanske sanger jo – ligesom Hans Philip – er meget privat og udgiver sin musik på ret kompromisløs vis uden hensyn til radiovenlige singler eller tidens tendenser.
Kan Hans Philip opfylde de ekstremt høje forventninger, hans fans har til ham, ved at skabe stille, eftertænksom pop og r’n’b, som han gør her? Altså helt uden bars.
Det er selvfølgelig svært at svare på allerede nu, men diverse kommentarspor er mestendels ekstatiske. Og så er det opmuntrende at se, at han ser ud til at ville prøve kræfter med noget helt nyt. For uanset om man elsker eller hader den nye lyd på ’Siger ingenting’, er én ting helt tydelig: Det her er ikke Ukendt Kunstner mere. Det er Hans Philip. Og bare det skridt er allerede en stærk start for en solokarriere.
Læs også: Hans Philips nye single bruger samme trick som min yndlingssang af Ukendt Kunstner
Læs også: Ung dansk popkunstner har produceret Hans Philips nye solosingle