6. Billie Eilish vender alt på hovedet hos ‘Saturday Night Live’
I 2019 har det nærmest virket til, at der ikke fandtes noget, Billie Eilish ikke ville kunne klare – og med denne optræden hos ‘Saturday Night Live’ beviste den rebelske popkomet da også, at end ikke naturens love kunne begrænse hende.
Med sin performance af det psykedeliske megahit ’Bad Guy’ formåede Eilish således bogstavelig talt at ophæve tyngdekraften, så hun kunne hoppe rundt på vægge og dingle fra loftet i kulissen – ovenikøbet med et brækket ben i støtteskinne.
Hos ‘SNL’ opgraderede Eilish det ofte lidt uinspirerede format for gæsteoptrædener, samtidig med hun serverede en tilhørende iskold attitude, som det er svært ikke at lade sig overbevise af.
5. Lizzo bag et ’Tiny (Ass)’ skrivebord
Der findes altså få musikere, der formår skabe god stemning som Lizzo. Den bundcharmerende sanger/rapper har udgjort et regulært festfyrværkeri ved alle sine optrædener i år, senest da hun gæstede en komplet udsolgt K.B. Hallen. Men til hendes Tiny Desk Concert kom vi alligevel tættere på end nogensinde før – og det var godt.
Gennem et lille kvarters koncert ved det ikoniske skrivebord, som Lizzo indleder med at omdøbe til ’Tiny Ass Desk’, tager hun os med til gudstjeneste i en kirke, der ikke prædiker andet end ubetinget selvkærlighed. Hendes fuldstændig over the top levering af særligt intronummeret ’Cuz I Love You’ og ikke mindst momentet, hvor hun tilbyder en grædende baby at give vidnesbyrd ved mikrofonen, er bare så gennemført underholdende, at man nærmest ikke tør tro på, det kan blive bedre – indtil hun hiver fløjten frem på afslutningsnummeret ’Juice’ og overgår sig selv endnu engang.
4. Normani danser røven ud af bukserne til MTV VMA
Det er ikke for sjov, vi har skrevet »røven ud af bukserne« i denne overskrift, for selv om floskeludtrykket selvfølgelig kan dække over mange forskellige niveauer af danseevner, så skal det tages ret bogstaveligt i Normanis tilfælde.
Det tidligere medlem af Fifth Harmony trådte for alvor ud af sin fortids skygge som gruppemedlem til dette års MTV VMA med sin optræden af hittet ’Motivation’, der genskabte den fuldstændig vanvittige koreografi fra nummerets ligeså vilde musikvideo.
Med ustandselige hoftevrid, akrobatiske spring og sågar en fuld spagat i et overmenneskeligt dansebreak mod nummerets slutning trodsede Normani tekniske problemer med både hendes track og et besværligt kostumeskift undervejs og udviste en ukuelig professionalisme, der cementerede, at vi nok kan forvente mange flere imponerende optrædener fra hendes side i fremtiden.
3. Cardi B og Offset: PDA til BET Awards
Guess who bitch! Hiphop-powerparret Cardi B og Offset havde det helt store udtræk med til årets BET Awards, hvor de åbnede showet med et hårdslående medley af deres fælles samarbejde ’Clout’ efterfulgt at Cardis egen ’Press’.
Efter Offsets åbning dukker Cardi nærmest op ud af det blå i fuld færd med at give sin tilbagelænede husbond en vild lapdance. En omgang PDA (public display of affection for de uindviede), der dog ikke får hende til at slække på sit syleskarpe flow, som fortsætter direkte ind i den dystre ’Press’, der opnår et militant udtryk takket være Cardis aggressive tekstlevering og en stram koreografi, som hovedpersonen i øvrigt nailer.
2. Missy Elliotts legendariske Vanguard-vindermedley
Det havde været længe undervejs, da Missy Elliott endelig kunne modtage sin Video Vanguard-pris til dette års MTV VMA for sit legendariske bidrag til musikvideomediet. Der herskede nemlig bred enighed på internettet om, at rapperen flere gange var blevet forbigået til fordel for mere traditionelle popstjerner som Pink og Jennifer Lopez, og der blev sågar startet en underskriftsindsamling for Elliott.
MTV lyttede, og Missy fejrede prisen med et vildt medley, der hyldede hendes mest ikoniske musikvideoer gennem karrieren. Vi så således de store sorte UFO-dragter fra ’The Rain’, fugleskræmslet i en kornmark fra ’Pass that Dutch’, og selv børnedanseren Alyson Stoner fra ’Worth It’ var på scenen for at genskabe sin legendariske koreografi fra videoen.
Den visuelt imponerende optræden levede i den grad op til de høje forventninger til Elliotts show, og med en god portion 00’er-nostalgi fik hun bevist, at hun i hvert fald var en værdig modtager af æresprisen den aften.
1. FKA Twigs i overjordisk poledance hos Jimmy Fallon
Nogle gange er det bare de helt skrabede, intime optrædener, der efterlader det mest vedvarende indtryk. Less is more, og det er i høj grad sandt, hvad angår FKA Twigs’ fuldstændig hjerteskærende besøg hos Jimmy Fallon for blot en måneds tid siden.
I en sjæleknusende udgave af den minimalistiske ballade ’Cellophane’ fra ’Magdalene’ smyger Tahliah Barnetts skrøbelige vokal sig elegant om sangens simple klaverakkorder og smukke cellotoner på en så rørende måde, at man må kæmpe for at holde tårerne tilbage. En kamp man dog må opgive, når hun først begiver sig ud i en overjordisk smuk og tilsyneladende fuldstændig ubesværet poledance, der kulminerer med, at hendes slappe krop krøller sig sammen på jorden.
Det er yderst sjældent, man oplever den slags helt enestående optrædener i noget så folkeligt som et Late Night Show, og der er da også noget ganske spøjst over at se en akavet Jimmy Fallon ved siden af FKA Twigs efter hendes optræden. Det ligner slet og ret, at de kommer fra to vidt forskellige planeter – og jeg tror ærlig talt helst, jeg vil dele planet med FKA Twigs.
Og den vi gerne ville have været foruden…
Taylor Swifts übercute (ikke på en god måde) førstesingle ’ME!’ er højt placeret på listen over 2019-sange, vi bare gerne vil glemme, og den lød altså ikke bedre, da Swift åbnede Billboard Music Awards med en sukkersød optræden af nummeret, der ellers var slået stort op til at blive hendes triumferende comeback.
Med et marchensemble klædt i alskens pastelfarver, som desuden ledte til beskyldninger om, at Swift havde kopieret Beyoncés ikoniske Coachella-koncert i 2018, indledte popstjernen en optræden, der simpelthen lignede noget, en enhjørning havde kastet op udover.
Desuden gæstede punkflødebollen og Panic At the Disco-frontmanden Brendon Urie det kvalmende show, hvis nuttede parkoreografi og »Hey Kids / Vegas (hvor showet afholdes red.) is fun!«-udråb føltes som én stor børnefødselsdag, man var alt for gammel til – i hvert fald, hvis man var over ti år gammel.