Lil Uzi Vert ved ikke engang selv, hvad han lige har udgivet.
Han har kaldt de 14 nye numre, der landede i fredags, for »anden halvdel af ’Eternal Atake’« via Twitter, men samtidig også givet sangene navnet ’LUV Vs. The World 2’, hvilket ville gøre udgivelsen til en fortsættelse af et mixtape fra 2016.
Officielt set er det ingen af de ting: Streamingtjenesterne (og igen; Uzis Twitter) kalder udgivelsen for deluxe-udgaven af ’Eternal Atake’. På Spotify har sangene således den her ikke specielt mundrette titel: ’Eternal Atake Deluxe – LUV Vs. The World 2’
Ingen af de betegnelser giver specielt god mening. De nye sange er i hvert fald ikke en fortsættelse af den stringente æstetik fra ’Eternal Atake’, og hvem i alverden har nogensinde hørt om en deluxe-udgivelse, der omfatter næsten lige så mange spritnye sange som dét album, det er en tilføjelse til?
Mixtape-definitionen passer bedre i forhold til udgivelsens lidt spraglede stil og de mange gæster, men det virker stadig vildt underligt at sammenkæde en ujævn (om end glimtvis genial) samling sange med det gennemarbejdede ’Eternal Atake’, som Uzis fans havde ventet på siden 2018.
Forvirringen kan selvfølgelig skyldes, at Uzi simpelthen er anderledes. Han gør, hvad der passer ham; rapperen hittede jo allerede med ’Do What I Want’ i 2016.
Vi taler samtidig også om en ret utilregnelig artist, der meldte sin pension ud så sent som sidste år, og som er kendt for at håndtere stressende interviews ved helt enkelt at løbe væk fra intervieweren – og så senere sample selvsamme mislykkede interview på en single (’Futsal Shuffle’).
Selv da ’Eternal Atake’ endelig skulle udkomme efter to års ventetid, endte Uzi også med at udgive det en uge for tidligt. Så nej: Han er ikke lige til at regne ud.
Men samtidig er der også nogle belejlige ting ved den lidt aparte udgivelsesproces af dette års nye musik fra Lil Uzi Vert, der kunne tyde på, at der også er interesser på spil.
For bare det, at albummet landede en uge for tidligt, efter at være blevet forsinket i årevis, var på en måde en ny variant af surprise-udgivelsen, der er blevet en udbredt taktik i streamingtidsalderen. Pludselig var albummet der bare, og man kunne knap vente med at trykke play. Og det må man sige, folk gjorde: ‘Eternal Atake’ havde de højeste streamingtal i USA siden Lil Waynes ‘Carter V’ fra 2018. Alle sangene fra albummet landede på Billboards top 100-chart, inklusive tre i top-10.
Da alle så havde hørt ’Eternal Atake’ hele sidste uge, var det et klogt træk at udgive nærmest et helt album til, kun en uge efter – især fordi deluxe-versionen indeholder alle de sange, som rapperen har teaset (og som delvist er leaket) i løbet af de seneste to-tre år, blandt andet ’Lotus’ og Chief Keef-samarbejdet ’Bean (Kobe)’.
Samtidig havde ’Eternal Atake’ ingen rappende gæster, mens deluxe-udgaven lokker med store navne som Future, Young Thug og 21 Savage. På den måde er det her ikke bare endnu et Uzi-album. Det er et helt andet slags Uzi-album, der serverer alle de features og teasede tracks, fanbasen havde hungret efter, men ikke fik i første omgang.
Hvor ’Eternal Atake’ var albummet, der viste nye veje for Uzi, er deluxe-versionen ren fanservice. Den første udgivelse blæste alle væk med en helt ny lyd, men det er deluxe-udgaven, der mere ligner albummet, rapperens fans var blevet lovet.
Men Lil Uzi Verts strategi var ikke kun klog i forhold til at holde opmærksomheden i gang. Dobbeltudgivelsen var også en ret effektiv taktik i forhold til at komme til tops på hitlisterne.
Det er jo ikke nogen hemmelighed, at kunstnere har forsøgt sig med en række småskumle tricks de seneste år for at blive nummer et på den sagnomspundne Billboard-hitliste i USA.
DJ Khaled prøvede at sælge sit album som del af et energidrik-tilbud, og Travis Scott gav sit album ’Astroworld’ væk sammen med tour-merchandise (hvilket ’stjal’ førstepladsen fra Nicki Minaj og pissede hende pænt meget af). Og så er der selvfølgelig de mere simple folk som Drake eller Rae Sremmurd, der helt enkelt lavede sygt lange udgivelser som ’More Life’, ’Scorpion’ og ’SR3MM’, der var henholdsvis en playliste, et dobbeltalbum og et trippel(!)-album.
Her har Uzi fundet en helt ny vej til flere streams og en højere hitlisteplacering. For ved at kalde de nye sange for deluxe-versionen af ’Eternal Atake’ må man regne med, at alle de nye streams stadig tæller på samme album.
Det vil sige, at ’Eternal Atake’ – som nu altså er forlænget med 14 nye sange – formentlig vil få et kæmpe boost på hitlisterne og som minimum være nummer ét en uge mere.
Lil Uzi Verts på overfladen totalt kaotiske udgivelsesproces følger altså i virkeligheden en ret smart strategi, der ikke bare fryser opmærksomheden fast på ham, men også fører ’Eternal Atake’ til toppen af hitlisterne.
Eller også er det hele bare tilfældigheder, og Lil Uzi Verts kaos-metode har ved rent og skært held vist sig at være mesterfuld marketing. Uanset hvad, så har rapperen skabt en perfekt storm af opmærksomhed omkring sig.