To friske navne stjal showet under Pelle Peters corona-koncert på DR1
Lørdag aften inviterede DR1 til coronakoncert i bedste sendetid. Programmet ‘Tættere end vi tror – Coronakoncert med Pelle Peter Jencel’ (opkaldt efter P3’s fællesskabssang) varede en time og bød på optrædener fra en række nye og mere etablerede danske navne: Scarlet Pleasure, Mekdes, Topgunn feat. Icekiid, Pind feat. Benjamin Hav, Clara, Joyce, Artigeardit og Specktors.
Selve opskriften gav mig bange anelser. Ikke mindst fordi WHO’s nylige show med et lidt lignende koncept var decideret rædsomt. Da jeg anmeldte det, sammenlignede jeg det med den klassiske hørmefest, støttesangen ‘We Are the World’.
‘Tættere end vi tror – Coronakoncert med Pelle Peter Jencel’ var dog alt andet end corny og selvmedlidende, og der var i stedet en tendens til, at optrædenerne mindede mig om det liv og nærvær, jeg associerer med livemusik.
Næsten hele showet foregik fra Københavns Lufthavn, hvor kunstnerne brugte forskellige dele af arkitekturen som kulisser for deres optrædener. Det skabte et visuelt varieret show, som der dog stadig var en unægtelig kohærens over.
Derfor holdt vært Pelle Peter Jencel også sin tilstedeværelse til det minimale. Det var bygningen rettere end værten, der bandt det hele sammen – i modsætning til WHO-showet, hvor værterne konstant klemte ulidelige jokes ind i spilletiden blot for at skabe sammenhæng. Efter introduktionen var Pelle Peter kun på skærmen i længere tid i forbindelse med korte interviews med Mø og Topgunn. Især Topgunns interview var virkelig underholdende, og de fik med succes spinnet pandemien over i en kontekst, hvor jeg faldt sammen af grin.
Musikerne gjorde det generelt fornemt. Det var slet ikke det rørstrømske hø, som WHO-showet bestod af. I stedet stod den blandt andet på charmerende flødepop med Scarlet Pleasure, basarm fra Specktors og en introspektiv omgang hiphop fra Artigeardit. Der var ikke noget forsøg på at forcere hver optræden ind i en corona-relateret kasse, og det var klart for det bedste. DR1 forstod, at vi trængte til et break fra alt det, og det var lige det, vi fik.
De to stærkeste præstationer kom dog fra to af de mindste navne på lineuppet. Mekdes gav en fornem, mere soulet udgave af balladen ‘In Favor of You’, hvor det kun var hende og en guitar i lufthavnens venteområde. Poppunk-drengene i Joyce sørgede nogen stund derefter for en sprælsk, energisk optræden med ‘Formskifter’, hvor alle medlemmer havde følelserne helt uden på tøjet.
Disse unge musikere, der endnu ikke er vant til verdens største publikumsskarer, kan oplagt holdes op mod de større stjerner, hvor man kunne mærke, at fraværet af publikum påvirkede deres optrædener.
Topgunns optræden føltes ligegyldig, og han kiggede nærmest mere ind i sig selv, end han kiggede mod kameraet eller et imaginært publikum – et træk Icekiids gæsteoptræden desværre gentog. Charmetroldene fra Scarlet Pleasure var absolut karismatiske, men man kunne sagtens mærke øjeblikke, hvor de manglede tilskuere, der kunne smile tilbage til deres tandpastasmil. Den unge rapper Pind savnede også evnen til at føre sig frem – som resultat fokuserede jeg mere på Benjamin Havs gæsteoptræden.
Men jeg var alligevel underholdt og fastholdt. Jeg vidste, at der altid var noget nyt på vej, noget der ville være ulig det foregående – i modsætning til eksempelvis det ensartede WHO-show. Selv segmenterne mellem optrædenerne havde flere kalorier, da de klippede til en række P3-lyttere, der delte deres personlige historier – noget, der talte meget mere til mig end kendis-opsange.
‘Tættere end vi tror – Coronakoncert med Pelle Peter Jencel’ var ikke perfekt, men showet virkede. Det var en rigtig hyggelig omgang lørdagsunderholdning, der havde fokus på og respekt for livemusikken.
Kort sagt:
DR1 skabte en solid omgang lørdagsunderholdning med ‘Tættere end vi tror – Coronakoncert med Pelle Peter Jencel’, hvor især fremragende optrædener fra Mekdes og Joyce samt et hylemorsomt Topgunn-interview gjorde programmet mindeværdigt.