Efter to sekunder af ’Til banken’ hører man nogle nærmest kvidrende ad-libs efterfulgt af en fløjten, der får selv de mest excentriske danske rapperes sang-introer til at lyde monotone.
Efter fire sekunder melder hun sin ankomst ved at råbe sit eget navn – »Natasja!« – med så meget selvsikkerhed, at det lyder som om, det bliver sagt med ti udråbstegn bag ved. Og så, efter 14 sekunder, brager hendes flow afsted.
Hold nu ferie for et sindssygt flow. Normalt siger man, at en rapper ligger godt på beatet. Men Natasja ligger ikke på beatet: Hun dyrker parkour på det. Hun tapdancer henover det. Hun er simpelthen ustoppelig.
Det store talent blomstrer fuldt ud på ’Til banken’; en posthum single med No Name Requested-partneren Karen Mukupa, der har været skrinlagt i 13 år, men i fredags endelig udkom med et nyt gæstevers af Tessa.
Singlen slår endnu en gang fast, at Natasja var en naturkraft. Og hun ved det: »De sukker for mit swing, de bukker for lyrikken / og for suset af min vinge, de iler til butikken«, lyder det selvsikkert i andet vers.
Lige præcis hvor genial, Natasja var, bliver også understreget af, at Tessa, der vist aldrig nogensinde har spillet andenviolin på nogen sang før, indordner sig nærmest som en selvfølge.
For hvor Tessa brugte sin gæsteoptræden på Suspekts ’Vil du med…’ til at levere en scenestjælende præstation, holder hun sig konsekvent i Natasjas skygge på ’Til banken’. Hun låner endda forløberens flows og citerer hendes tekster. Det her er ikke Tessas show, forstår man. Det er Natasjas.
Eller, det vil sige, i virkeligheden er det jo selvfølgelig alle de tre kunstneres: Karen Mukupas, Tessas og Natasjas. For sangen handler jo netop om kvindeligt sammenhold: »Natasja henter tøserne og rydder op i branchen«, lyder mantraet i omkvædet.
Missionen om et kvindeligt takeover af branchen blev ikke virkelighed i Natasjas levetid – men nu ringer ‘Til banken’ igen med klokkerne, og passende nok med et gæstevers fra den kvindelige rapper, der har haft mest succes siden Natasja.
Der er noget ved singlen, der ræsonnerer klokkeklart i 2020: Det føles som om, dén kvindelige rapperrevolution, sangen opfordrede til for 13 år siden, rent faktisk kan indtræffe nu.
Men dengang, sangen blev indspillet, var musikscenen til gengæld for snæversynet til den slags budskaber, udtalte Karen Mukupa i fredags via en pressemeddelelse:
»Sangen skulle have været med på albummet ’I Danmark er jeg født’, men kom ikke med, da man på daværende tidspunkt mente, at sangen faldt ud i forhold til, hvad der ellers rørte sig på albummet. Et af argumenterne var, at teksten var for hård – måske ligefrem for bitchy?«
Hmmm … gad vide, hvem dette ’man’ er, der ikke ville have sangen ud? Det lyder nærmest som stereotypen på en kortsigtet pladeselskabsperson, der prøver at begrænse en begavet ung kunstner i stedet for at opmuntre hende til at udfolde sit potentiale.
Uanset, hvad der præcis skete: Det ville have været en synd, hvis ’Til banken’ ikke havde set dagens lys. Og det er en stor lykke, at den nu endelig kan høres.
For sangen minder os om, at Natasjas efterfølgere har en mulighed for at virkeliggøre hendes drøm om tøserne, der rydder op i branchen. Og så viser den endnu en gang, hvor ustoppeligt Natasjas talent var.