KOMMENTAR. Man skulle tro, de starter hver dag hos Fox News med at få morgenkaffen galt i halsen. Der er nemlig altid noget at være forarget – eller: RASENDE – over. Især hvis det handler om sex, satan eller sådan noget stads.
Men for to uger siden var det nok ikke bare morgenkaffen, der røg ned i den gale hals. Det var sikkert også kæben, der ramte gulvet, og hjertet, der sprang et par slag over. For da Lil Nas X udgav ’Montero (Call Me By Your Name)’, var det nærmest en cocktail af alle de ingredienser, det kristne-konservative USA er allergisk mod.
Ikke bare sex, men homo-sex; ikke bare en lapdance, men en lapdance på Satan. Man kunne næppe have fornærmet de kristne-konservative mere, selv hvis man havde en checkliste over deres største fobier.
Og det er måske faktisk ikke helt tilfældigt. Lil Nas X er jo en mester i at manipulere medier og skabe viral hype. Tænk bare på, hvordan han udnyttede TikTok samt massevis af remixes til at gøre ‘Old Town Road’ til et verdensfænomen.
Det er ikke svært at forestille sig, at Lil Nas X har set, hvordan de kristne og konservative kræfter i USA gik i selvsving over eksempelvis Cardi B og Megan Thee Stallions ’WAP’, og derefter tænkt: Hvis kvindelig seksualitet kan skabe den slags opmærksomhed, hvad kan homoseksuel Satan-twerking så ikke hvirvle op?
Rapperne ryster hvepsereden
Den metode har vist sig at være særdeles effektiv.
‘Montero’ ligger således for tiden på førstepladsen på den amerikanske Billboard-hitliste (samt i skrivende stund nummer et på den globale Spoitfy-chart), mens Cardi B’s nyeste single ‘Up’ også strøg helt til tops på Billboard efter en tv-optræden, der blev kaldt »sandsynligvis det mest beskidte øjeblik i Grammy-historien«.
I begge de tilfælde har Fox News og de andre konservative kræfter i USA været en slags uvidende marketingsværktøj. De to rappere har nemlig brugt de nærmest refleksagtige panikreaktioner til deres egen fordel.
På Instagram Live takkede Cardi B for eksempel »de sindssyge konservative« for at hjælpe ‘Up’ til førstepladsen: »I bragte trafik til min Grammy-performance. Det shit skaffede streams til ikke bare ‘WAP’, men også til ‘Up’«.
Da Lil Nas X fik skabt en god, gammeldags kontrovers med ‘Montero’, var han også exceptionelt tilfreds: »Let’s fucking go, we made Fox News«, skrev han på Twitter.
Nu er det ikke noget nyt, at sex både sælger og er kontroversielt. Og det er heller ikke nyt, at de konservative dele af USA bliver rasende over rapsange. Sådan har det været i årtier. Men der er måske noget nyt i den manipulation af vreden, som Cardi B og Lil Nas X mestrer her.
De har nærmest gjort de til en kunstform at kilde de konservative det helt rigtige sted for derefter at ride forargelsesstormen helt til toppen af hitlisterne. Hvis Fox News og co. er en stor, rasende tyr, der har set rødt, er Cardi og Lil Nas X rodeo-cowboyerne, der sidder i sadlen og råber »yee-haw«!
Ikke provokation for provokationens skyld
Hos Lil Nas X og Cardi B er det altså helt tydeligt, at de udemærket godt ved, hvad de gør, når de ryster hvepsereden.
Det tætteste eksempel på en rapper, der har gjort noget lignende, er måske Eminem, der var kendt for sine kontroversielle, humoristiske sange, hvor han sagde en masse grove ting for at få reaktioner. ’The Real Slim Shady’, ’Without Me’ og så videre. Detroit-rapperen brugte også forargelsen som benzin på sit eget hypebål.
Men her er der også en virkelig vigtig forskel. Det virker nemlig ikke som om, Lil Nas X og Cardi B kun har lavet ’Montero’ og ’WAP’ for at chokere. I modsætning til Eminems åbenlyse provokationer fremstår Cardi B og Lil Nas X’s sange i høj grad som vigtige markeringer af, at der skal være plads til alle former for seksualitet i hiphop og popmusik.
Begge artister har også været ude og forsvare sangenes budskaber. Cardi B insisterer på, at et nummer om kvindelig seksualitet ikke burde være et problem, og Lil Nas X står fast på, at en homoseksuel rapper altså gerne må vise sin homoseksualitet frem lige som han gerne vil.
Deres musik er altså ikke provokation kun for provokationens skyld. Lil Nas X og Cardi B er bare heller ikke for fine til at bruge det til deres fordel, når de forventede reaktioner så kommer.
Og det er da ret fantastisk (og ret ironisk), hvis for eksempel homofobiske eller sexistiske reaktioner kan hjælpe sange om netop homoseksuelle relationer eller kvindelig seksualitet helt til tops.