KOMMENTAR. Drill-musikken har ikke et godt ry.
Genren er opstået i nogle af Chicagos voldsommeste kvarterer og har siden spredt sig til blandt andet New York, London og også Danmark, hvor den er blevet en form for talerør for de hårdeste, mest voldsprægede miljøer.
På trods af (eller måske netop fordi) at drill er en slags gangstarap på steroider, er lyden blevet et globalt fænomen, alt imens drill-rappere verden over er blevet kritiseret for deres til dels meget voldsomme udtryk.
De seneste år er det især London-scenen, der har været toneangivende for æstetikken. Men det er alligevel først i denne uge, at en UK drill-sang er gået nummer et i England – nemlig ‘Body’ af Tion Wayne og Russ Millions.
Det, at en drill-sang nu har ramt førstepladsen på den britiske hitliste, er et kroningsmoment for hele scenen, der ellers bliver bekæmpet hårdt af de britiske myndighederne med censur, forbud og fjernelse af sange fra YouTube.
Alligevel er en drill-sang nu på toppen af den britiske hitliste. Og ‘Body’ er faktisk værd at se nærmere på, for den viser en interessant udvikling i genren, man ikke havde set komme.
Drill som dansemusik
Det er næppe tilfældigt, at det lige er Tion Wayne og Russ Millions, der er lykkedes med at give drill-scenen sin første hitlistetopper.
De kom tæt på med fællessangen ‘Keisha & Becky’ fra 2019, og Russ har ramt top-10 med solosangen ‘Gun Lean’ fra 2018, mens Tion Wayne havde et af sidste års største britiske hiphophits med den majestætiske ‘I Dunno’.
Begge rappere har været flittige gæster på charten de seneste år med flere andre sange også. Og selv om de har opnået den nye førsteplads ved hjælp af et ‘Body’-remix med hele syv gæster, så har de primært en speciel kemi som duo.
Tion Wayne er den klassiske drill-rapper, der fyrer slangtætte trusler af i et tungt, monotont flow. På den måde er han endnu en rapper i traditionen fra folk som Headie One og Drake-favoritten Giggs.
Russ Millions – der også går under navnene Russ og Russ Splashy – er mere et kaoselement i konstellationen. Hans spjættende stemme og stedvis helt dancehall-agtige flows giver lidt tiltrængt modspil til den ofte lige lovlig dystre drill-æstetik.
Netop det at drill-stilen ikke bare er rendyrket hård gademusik er nok det vigtigste element i de to rapperes succes. De spicer nemlig deres sange op med TikTok-venlige dansetrin og tekster, der ikke er bange for at skabe memes.
De har for eksempel en række danserutiner, de integrerer i deres videoer, hvor især Russ Million ikke er bange for at kaste sig ud i lidt af hvert. Han har også en vane med at gentage kvindenavne i sine vers og omkvæd, der gør dem genkendelige.
De to rappere har det med andre ord også sjovt i ny og næ, hvilket ikke er en selvfølgelig i den hårdkogte drillkultur. På den måde markerer deres succes kulminationen på en ret spøjs tendens, hvor drill er gået fra kun at skildre de hårdeste miljøer til at blive festmusik.
En genre i forvandling
De seneste år har en række britiske artister som Tion Wayne og Russ Millions – samt rappere som Pop Smoke og Fivio Foreign i USA – nemlig demonstreret et talent for at forvandle den ellers så hårde subgenre til dansevenlige feststartere.
I Danmark har Miklo også givet drill-lyden et twist i den retning med ‘Lazy Bop’, der er en ‘Lean Back’-agtigt hyldest til at danse dovent. Tendensen er dog – indtil videre – tydeligst i udlandet.
Pop Smoke gjorde meget ud af at popularisere sin egen ikoniske dans, The Woo, mens mange britiske sange har deciderede koreografier med i musikvideoerne. Det har efterhånden taget overhånd i så høj grad, at YouTube er fyldt med videokompilationer af drill-dansetrin.
Det er altså noget nyt, at den egentlig så dystre musik til fulde omfavner en hidtil ukendt festlig side.
Det er der sikkert nogle, der vil kritisere, fordi det måske viser, at den før så rå, autentiske musikstil er gået pop. Men det er samtidig også fascinerende, at en genre kan transformere sig selv fra primært at skildre vold i øjenhøjde til at være grobund for en hel dansekultur.
Det lå ikke lige i kortene, at drill ville bevæge sig fra gadehjørnet til festen. Men det er ikke desto mindre det, der er sket, nu hvor Tion Wayne og Russ Millions har danset sig hele vejen til toppen af hitlisten.
Og hvem ved, måske rammer den udvikling også Danmark til fulde snart. I skrivende stund indtager ‘Body’-remixet i hvert fald sjettepladsen på den danske Spotify-hitliste.