Rygterne svirrede op til koncerten: Havde Baby Bino forvandlet sig til den danske Machine Gun Kelly?
Det svirrede med rygter omkring Baby Binos optræden på Spot Festival.
Én person fortalte mig, at han havde lavet en forvandling a la den tidligere samarbejdspartner Olivver, der er gået fra flabet xanax-rapper til følsom popartist. Rapperens manager, som jeg mødte i salen, virkede oprigtigt i vildrede over, hvad Bino havde tænkt sig. Det officielle festivalprogram lovede »The Strokes-inspireret pop-punk«.
Måske var det usikkerheden om den nye musik, der havde vakt publikums nysgerrighed, for køen foran den mikroskopiske Kammermusiksal var lige så lang som ormen, når man næsten har gennemført ’Snake’.
Man kan vist godt kalde det for en fejlbooking, at han ikke fik en større sal. Og man kan i øvrigt nok også klassificere det som decideret misinformation, når The Strokes blev hevet frem som sammenligningsgrundlag.
Baby Binos ret korte sæt bød nemlig primært på sange, der måske havde lidt mere guitar end normalt, men som stadig var funderet i trap. Det mindede mere om de følsomme, vagt country-inspirerede ting, Young Thug prøvede på ’Beautiful Thugger Girls’, end om The Strokes. Olivver-sammenligningen var heller ikke helt gal.
Til gengæld må man sige, at den tidligere Soundcloud-rapper solgte de her nye numre godt.
Baby Bino har en naturlig, flabet karisma på scenen, og hans vokal var klar. Og så var der jo faktisk også lige præcis ét nummer, hvor Bino blev til en dansk Machine Gun Kelly. Nemlig en fantastisk high school-punksang, hvor salen skrålede »Du passer til mig / jeg passer til dig«, som om sangen allerede var et hit.
Det nummer viste, at Bino faktisk godt kunne lykkes med en transformation til poppunk-artist. Det var i virkeligheden sådan en transformation, publikum var blevet ‘lovet’ på Spot Festival. Men vi måtte altså nøjes med en smagsprøve på en enkelt sang, så var det slut med dét.
I stedet inviterede Baby Bino en fan op på scenen for at rappe, og så gav han den ellers gas til de gamle feststartere ’God mad’ og ’Lil ting’.
Der var en herlig kaotisk energi i salen til sidst, som Baby Bino tydeligvis nød. Hans manager lignede til gengæld, at han var ved at rive hårene ud af hovedet, fordi rapperen ikke holdt sig til planen.
Så nej, vi fik ikke den fuldendte forvandling fra Soundcloud-rapper til rockstjerne. I stedet fik vi kaos. Men okay, hvem har ikke brug for lidt kaos en gang imellem?
Kort sagt:
Programmet lovede, at Baby Bino var gået fra rap til poppunk. Det løfte holdt han på lige præcis én sang.