Tobias Rahims ‘Når sjælen kaster op’ er et oprør fra bunden: »Danmark er klar på noget pik«
Det seneste år har Tobias Rahim haft så mange hits, at man skulle tro, han hed Gilli til mellemnavn.
Siden ’Stor mand’ landede sidste sommer, har han ikke sluppet sit greb om streaming-hitlisterne. I perioder har en række Rahim-singler stået i kø til førstepladsen som festivalgæster foran en toiletbås.
Noget af det mest interessante ved den dansk-kurdiske musikers succes har været, at hans sange har italesat nogle af tidens store problemstillinger.
’Når mænd græder’ slår et slag for en ikke-giftig, følsom maskulinitet. ’Flyvende Faduma’ er en antiracistisk fabel om inklusion med undertoner af børnesang. ’Bums for eliten’ er et punket oprørsbrøl om ulighed i samfundet. ’Mucki Bar’ er et festligt stykke socialrealisme, og ’Feberdrømmer Xx Dubai’ er vitterligt en feberdrøm om et oprør i den globale underklasse.
Det lyder måske lidt tungt, men Tobias Rahims kunst har været, at det ikke har føltes sådan. Han har formået at forene den store, altomsluttende popsang med lige så store budskaber.
Alle de ovennævnte sange er med på det nye album, ’Når sjælen kaster op’, og det er jo lidt en interessant situation.
For Rahims seneste singler fungerer som enkeltstående budskabs-pophits. Men han har samtidig også prøvet en ny maske af til hvert nyt nummer.
Den ene dag antikapitalist, den næste dag grædende mand i soldateruniform. Hele tiden nye kostumer. Kan den flakkende tilgang til sangskrivning og identitet føre til et album, der fungerer?
Det korte svar er ja, det kan de. For Tobias Rahim samler de forskellige vignetter til én samlet fortælling: Historien om et oprør fra bunden.
Nu, hvor singlerne er samlet sammen med cirka lige så mange andre nye sange, står det tydeligt frem, at der er nogle figurer, der går igen i Rahims tekstunivers.
Der er helt grundlæggende en frustration over at være en ‘Bums for eliten’ – eller en »rotte for eliten« som det hedder på ’Feberdrømmer Xx Dubai’.
Introen bruger også et billede af en rotte i et hamsterhjul i en sekvens, hvor frustrationen er tæt på at boble over i decideret vrede. »Vi er født på bunden, min bror, af det her hierarki«, synger han på ’Udfylder tomhed’.
Fjendebillederne er lige så mange som de er ansigtsløse. Advokater, rigmænd, forretningsmænd, bankerne, eliten, kapitalismen. Dette er den fundamentale modstilling i Tobias Rahims verdensbillede, og det er gennem den verdensanskuelse, sangene taler sammen.
Tobias Rahim skriver ud fra en intersektionel idé om, at de fleste af os dybest set alle er på samme side i kampen mod magten. Luderen i Dubai, den mobbede pige Faduma og den udenforgjorte ’Kurder i København’, som en af de nye sange handler om; de er alle på bunden, og de vil alle bare gerne komme op. Alle har en chef, som de gerne vil nikke en skalle.
Nogle steder bliver det verdensbillede en anelse sort/hvidt, og Rahim har en uheldig vane med at skære sangens pointer ud i firkantet pap gennem voiceovers.
Der er for eksempel ingen grund til, at en stemme til sidst på ’Når mænd græder’ forklarer os, hvad den ikke ligefrem tvetydige sang handler om. Det samme kunne siges om de spanske gloser, Rahim blærer sig med til sidst på ’Feberdrømmer Xx Dubai’: Vi har forstået, at eliten er de rigtige ludere!
Men okay, han har altid vægtet patos over subtilitet, og den overordnede ramme fungerer til at indbinde alle de her forskellige karakterer i en samlet fortælling. Og den fungerer til at forstå nogle af de ting, der driver Tobias Rahim.
Der er en understrøm af frustration og vrede på det her album. En trang til at hæve og hævde sig. Tobias Rahim må for enhver pris blive berømt, jagte profit og bygge en pool i sin kurdiske hjemby. Og så bliver han, frem for alt, nødt til at kneppe.
En næsten Suspekt-agtig liderlighed dunker som en vene på ‘Når sjælen kaster op’. »Danmark er klar på noget pik«, lyder det på ’Udfylde tomhed’. Det er lidt en variant af hiphoppens »vi knepper det hele«, der jo også dybest set er et kampråb fra underklassen.
Men hos Suspekt er sex målet i sig selv. Hos Rahim bliver det en måde at manifestere sin magt på. En måde at vise, at man er noget værd, selvom man kommer fra bunden. »Verden er stå stram, og jeg er træt af kondom«, lyder det på ’Alene på staden’.
Tobias Rahims komplicerede forhold til magtstrukturer og hierarkier er albummets grundkonflikt. Han lyder ikke længere blot som en hyggelig globetrotter, der bare gerne vil ryge en joint med dig på stranden, men som en mand, der har både traumer og drømme, han vil dele.
For nylig har han delt, at han er hårdt ramt af angst for tiden. Man skal selvfølgelig passe på med at tolke den type ting ind i hans kunst. Men man kan i hvert fald sige, at det ikke ligefrem er et angstfrit album. Breakupsangen ’Makeup’ kredser for eksempel om psykologbesøg og mentalt helbred.
Der bliver introduceret mange tunge problemstillinger og vigtige temaer, og musikken er tilsvarende flersidig. Tit skifter sangene spor, mens man lytter til dem.
Intro’en ’07 I 6A’ starter med en trillende spansk guitar, men pludselig dunker et beat afsted med stroboskoplysets hastighed. ‘Kurder i København’ dyrker tidens tropiske hiphoprytmer, men mod slutningen er det pludselig en tambur, der tager styringen.
Der er lummer bossanova på sexsangen ’Taber mig i dig, føler vi kunne vinde’, Post Malone-inspireret vibrato på ’Alene på Staden’ og countrypop på Niels Brandt-samarbejdet ’Ozonlag a energi’, der også bruger et mandekor.
Rahim viser, at han er en ægte moderne popstjerne ved at skifte mellem genrer uden problemer. Han er både popsanger, rapper og spoken word-artist.
Der sker mange ting her, men skal man pege på én tendens, er den afslappede lyd fra 2021-singlerne ’Stor mand’ og ’Mucki Bar’ erstattet med en storladen stemning, der er mere beslægtet med 2022-sangene ’Feberdrømmer Xx Dubai’ og ’Når mænd græder’.
’Når sjælen kaster op’ er et højspændt album, hvilket titlen jo også antyder. Det dirrer af intensitet. Nogle gange har Rahim så meget, han vil sige, at han glemmer at trække vejret.
Det kan føles som at være i selskab med en speedtalker, der vil forklare dig både verdenssituationen og sin egen psykologiske tilstand på rekordtid.
Tobias Rahim har også en hang til at kaste sig ud i patos, som kan virke affekteret. Der er ikke mange ‘Mucki Bar’-momenter på det her album; øjeblikke, der føles taget fra det virkelige liv. Han fokuserer ikke så meget på den lille detalje fra hverdagen, men mere på den store dramatiske gestus.
I sidste ende lykkes albummet dog med sin mission. Det forener det seneste års storhittende singler med en håndfuld nye sange i ét samlet værk, der viser os, hvordan Tobias Rahim ser verden.
‘Når sjælen kaster op’ er således – paradoksalt nok – både historien om usammenlignelig succes og fortællingen om en mand fra bunden.
Kort sagt:
Tobias Rahim har skabt et helstøbt værk rundt om det seneste års storhittende singler – og skildrer et oprør fra den undertrykte mand på bunden af samfundet.