KOMMENTAR. Det går rigtig godt for Selena Gomez og Miley Cyrus for tiden.
Cyrus har haft et af karrierens største hits med ’Flowers’, og udgivet albummet ’Endless Summer Vacation’, som ifølge Soundvenues anmelder, Jennifer Frydensbjerg Lehmann, var en slags hjemkomst – kulminationen på en indtil videre otte album lang karriere.
Selena Gomez er derimod noget så sjældent som en popstjerne uden rigtige pophits.
Hun er den mest fulgte musiker (og den mest fulgte kvinde overhovedet) på Instagram, har gang i en gryende skuespillerkarriere og har sneget sig ind på remixet af en af de seneste års største sange: ’Calm Down’ af Rema. Men hendes solokarriere er stadig langt hen ad vejen udefineret.
Hun har ikke en egentlig lyd, og mange vil nok kæmpe med at nævne fem solosingler af hende. Gomez’ største hits er stadig sange med EDM-stjernerne Kygo og Marshmello, der er meget prægede af producernes æstetik.
Her står vi altså i dag: Cyrus skal finde ud af, hvor man går hen, når man har gennemført eventyrets hjem-ude-hjem-rejse, mens Selena Gomez stadig skal regne ud, hvordan en Selena Gomez-sang egentlig lyder.
Stopper livet ved 30?
Lad os starte med Miley, for her sker der da virkelig noget.
Hvis ’Endless Summer Vacation’ var et mere modent hjemkomst-album, er ’Used to Be Young’ nærmest aggressivt voksent. Der er en slags nostalgisk patos i måden, hun synger om fortidens mange spildte nætter, der slet ikke var så spildte alligevel. Om den vilde, vanvittige, forbandede, fantastiske ungdom.
Der er en grund til, at Miley ser bagud.
’Used to Be Young’ udkommer præcis 10 år efter hittet ’Wrecking Ball’. Det er altså et årti siden, den unge popstjerne skabte overskrifter ved at twerke på Robin Thicke og generelt havde et ungdomsoprør i fuld offentlighed.
Den vilde ungdom forarbejdes nu på en sang, der er både et forsvar af den yngre Miley og længselsfuld skildring af tiden, der som bekendt aldrig kommer tilbage. Det er alvorsfuldt – højtideligt, nærmest. Et rekviem for en ungdom.
Men altså, Miley Cyrus er 30 år, det er ikke engang 10 år siden, hun fløj nøgen gennem en musikvideo på en ’Wrecking Ball’ – her lyder hun som en, der ligger på dødslejet og ser tilbage på sit liv.
Som om hun er en 100 år gammel person, der fisker et gulligt foto frem for at vise sine oldebørn, at hun altså også plejede at være ung engang, mens hun hvisker: »I used to dance!«
Mediet Vulture kalder hende (med et glimt i øjet, men også ret ondskabsfuldt) for »oldinge-sangeren Miley Cyrus«, på grund af sangens ’åh, svundne ungdom’-vibes.
Okay, helt så slemt er det måske ikke. Sangen er da fint skrevet og godt skruet sammen: Som ballade fungerer ’Used to Be Young’, og dens forsvar for den vilde ungdom er sympatisk.
Men videoen gør ikke sangen nogen tjenester. Miley Cyrus står en smule stift foran kameraet i en underligt anakronistisk Mickey Mouse-bluse med tårer i øjnene. Intensiteten er næsten uhyggelig. Blink, Miley, har man lyst til at sige.
Selvfølgelig er det fint at blive voksen. Måske endda nødvendigt. Men behøver det at være så højtravende og humorbefriet, så fyldt af nostalgiens patos?
Slutter livet virkelig ved 30? Denne sang får det til at lyde sådan. Sig hvad du vil om ’Wrecking Ball’-æraen, men dengang lød Miley Cyrus som en, der havde det sjovt.
Klar til nye fejltagelser
Apropos at virke som en, der har det sjovt: Selena Gomez kan ikke stoppe med at smile i ’Single Soon’-videoen. Den er på mange måder det modsatte af Cyrus-singlen.
Her er ingen nostalgi eller fortidslængsel – i stedet står Selena Gomez klar til at befri sig fra et døende forhold og kaste sig ud i fremtiden. Et sted synger hun, at hun føler sig ung.
’Single Soon’ er en glat popsang, der får det at slå op til at lyde som en fantastisk fritidsaktivitet. »Should I do it on the phone? / Should I leave a little note / In the pocket of his coat?«, synger Selena Gomez.
I videoen skriver hun en post-it a la ’Sex and the City’: »I’m sorry, I can’t, don’t hate me«.
‘Single Soon’ er en sang, der er svær at hade, men måske også svær at elske, simpelthen fordi den er så glat og poleret. Det her er en skinnende lækker synthpop-sag uden vildt meget personlighed, der er skabt til at glide ind på din spilleliste.
Silkesød og sukkerblød. Eller er det omvendt?
Dermed besvarer ‘Single Soon’ stadig ikke spørgsmålet om, hvad der egentlig kendetegner Selena Gomez som artist. Hun er stadig en popstjerne uden mange musikalske kendetegn.
Det var dog nok aldrig meningen, ’Single Soon’ skulle udstikke den helt store nye musikalske retning: »Jeg er ikke helt færdig med ’SG3’ (det kommende album, red.), så jeg ville udgive en sjov lille sang, jeg skrev for lidt siden, som er perfekt til slutningen af sommeren«, har Gomez skrevet på Instagram.
En sjov lille sang: Det beskriver ‘Single Soon’ meget godt.
Miley Cyrus har altså lavet en ballade om gamle udskejelser, mens Selena Gomez lyder klar til at begå nye fejltagelser. På den måde peger sangene hver sin vej.
Men ingen af dem føles som numre, der for alvor viser, hvor popstjernerne er på vej hen.