ANBEFALING. Var du tilfældigvis på Ibiza i sommer og opleve Charli XCX’s Boiler Room-set?
Nej?! Så gik du desværre glip af noget – og nogen.
Charli åbnede ballet med ’365’. Derefter overtog popstjernens forlovede, George Daniel fra The 1975. Men hvem skulle redde festen hele vejen hjem til sidst? Det skulle kunstneren, der kalder sig selv The Dare. Selvfølgelig.
I Boiler Room-videoen kan man se Harrison Patrick Smith, manden bag The Dare, indtage pulten iført sit karakteristiske tætsiddende Gucci-jakkesæt, sorte Céline-solbriller og kølig mimik.
»Nu har vi en sexet mand i et jakkesæt, baby!« råber Charli, men The Dare fortrækker ikke et smil. Og så giver han et set, der fungerer som nøgle til, at han lige nu er produceren, alle taler om.
Cirka 10 minutter inde i The Dares stramt kuraterede mørke og tunge set spiller han Justices bloghouse-banger ’Stress’, og det hele lyder som et rave fra fortiden. Senere kommer Confidence Mans ’Firebreak’ på og skaber en early-internet-stemning med sine insisterende fløjtelyde. Det hele oser af 00’er-fest.
Det er denne sammensmeltning af det mørke og hedonistiske med en pre-social media-følelse, som The Dare blandt musikerkolleger og Gen Z-fans på TikTok hædres for, mens andre synes, han er en billig James Murphy-efterligning.
Denne fredag albumdebuterer han med ’What’s Wrong With New York?’, og det skal nok få diskussionerne om ham til at flamme op igen.
Fødslen af The Dare
Selv, hvis du ikke er på fornavn med The Dare, er du med stor sandsynlighed stødt på ham denne sommer.
The Dare har produceret det tromlende klubbeat på ’Guess’ af Charli XCX, og i musikvideoen til remixet med Billie Eilish kan man se The Dare, der på imponerende vis kysser med en person med grøn tunge, samtidig med at han styrer sit dj-set – og senere agerer chauffør for de to popstjerner.
Den barnlige og ufiltreret frække energi er lige præcis dét, The Dare og Charli XCX har tilfælles.
Charli har beskrevet brat-karakteren på en måde, som i virkeligheden passer perfekt på The Dare, bare i køns-switchet version: »Du er bare den pige, der er lidt rodet, kan lide at feste og siger dumme ting nogle gange«.
The Dare er dog ikke så ny i musikbranchen, som hans pludselige ’Brat’-succes får det til at ligne.
28-årige Harrison Patrick Smith var frontmand i indierockbandet Turtlenecked, indtil han flyttede fra Seattle til New York og begyndte at dj’e, mens han i dagtimerne arbejdede som lærervikar.
Det er som dj, han fik sit signaturlook med jakkesættet og tilnavnet The Dare, har han forklaret i et interview med GQ.
I august 2022 udgav The Dare undergrundshittet ’Girls’, der blandt andet fik medvind efter en deling af Matty Healy fra the 1975. Derfra er det gået stærkt.
Indie sleaze-posterboy
’Girls’ er en liderlig hymne til kvinder i alle afskygninger. Fra dem der hader politiet, til dem der har sex på toget eller har så meget hår i numsen, at det tilstopper afløbet.
’Girls’ trækker på anthem-energien fra Blurs ’Girls & Boys’ og kombinerer den med Cobra Starships fjollede tekst fra ’Good Girls Go Bad’, serveret i et betræk af LCD Soundsystems ’Sound of Silver’.
The Dares musik er generelt en smeltedigel af 2010’er-vibes, med klare referencer til Peaches’ frække elektropunk, Sky Ferrieras rå kant og den nostalgiske aura fra MySpace- og Tumblr-æraen.
Attituden kombineret med The Dares anti-highbrow tekstunivers og smadrede klubenergi har gjort, at han er blevet en poster boy for indie sleaze, som blandt (mange) andre Vice har påpeget.
Indie sleaze er et begreb, der bruges om moden og stilen fra 2006-2012, en periode, som The Dare må siges at få en stor inspiration fra. Selv foretrækker han dog at sige, at han genopliver electroclash-lyden, som han har sagt i et interview hos The Face.
Uanset hvad er det klart, at han lever af at genoplive en æra, som for millennials er et nostalgisk visit i deres bloghouse-ungdom og for Gen Z’ere konstituerer noget helt nyt.
Nu er tiden kommet til, at The Dare skal bevise, at stilen kan holde over et helt album. Debuten ‘What’s Wrong With New York?’ udkommer på fredag – og vi har heldigvis fået lov til at smuglytte til det.
Nye musikalske retninger
‘What’s Wrong With New York?’ er, viser det sig, et stramt album med 10 sange, der lokker dig ind i en mangefacetteret verden. The Dare er tydeligvis ude på at vise, at han kan mere end én ting.
En række sange som singlen ‘Perfume’ dyrker fortsat electrolyden, men med albummets tre sidste sange går The Dare til genmæle på kritikere og viser sin fleksibilitet og musikalske vidde.
En sentimental kærlighedssang ved navn ‘Elevation’ giver følelsen af at sidde på passagersædet ved siden af Ryan Gosling i ’Drive’.
En anden sang, ’Movement’, dyrker industrielle, punk og noise-inspirerede lyde. The Dare peger altså lige på falderebet på, at han kan forbinde de poppede 00’er-lyde med punken.
Albummet afsluttes med selvransagelsesnummeret ’You Can Never Go Home’ som er dreampop i electrosvøb.
Med den afslutning kan ingen altså længere klandre The Dare for at være ensporet.
Ligesom The Dares Boiler Room-set er albummet en buffet af festens stemninger. Så hvis du gik glip af sættet på Ibiza, kan du jo passende kompensere ved at sætte The Dares debutalbum på, når det udkommer fredag.
’What’s Wrong With New York?’ af The Dare er ude den 6. september.