ANBEFALING. »Jeg løj. Jeg har altid lyst til at danse«. Sådan skriver Biig Piig i en SoMe-video, akkompagneret af Scissor Sisters’ ’I Don’t Feel Like Dancin’’.
I videoen ser man 27-årige Jessica Smyth, alias Biig Piig, danse pjattet med store, stilfulde armbevægelser. Ligesom Mø havde sin karakteristiske høje fletning, svinger Biig Piig med sine kendetegnende rottehaler, mens hendes ansigtsudtryk forbliver roligt og ubesværet.
Den legende, men kontrollerede energi er netop det, der gør danmarksaktuelle Biig Piig dragende. Med den melankolske dance-pop-single ’Ponytail’ som optakt til debutalbummet ’11:11’ afslører hun en lyd, hvor svedige klubtracks (også) fungerer som introspektive terapiseancer.
Mø fortalte sidste år til Soundvenue, at hun er klar til at lægge mørket bag sig og starte en ny æra, og med Biig Piig-samarbejdet ’Sweet’ som optakt til hendes fjerde album er danskeren i trygge hænder. For den yngre irer har brugt mange år på at acceptere mørket som en del af klublyden.
»At græde på klubben – det er min yndlingsbeskæftigelse«, har Biig Piig udtalt til Dork. Og her i dobbeltheden finder man årsagen til, at hendes alt-pop er så virkningsfuld: de følsomme og nærværende tekster. Dem, der vogter over dig på dansegulvet.
Biig Piigs musik føles som en rejse gennem hele følelsesspektret. Med rødder i både Irland og Spanien trækker hendes lyd på en international smeltedigel af genrer – fra lo-fi-bedroom pop til UK garage og spansk rap. Hun bevæger sig ubesværet mellem det intime og det storslåede.
På Lil Nas X’s Spotify Wrapped i 2023 lå Biig Piigs ’Feels Right’ som hans tredje mest afspillede sang – et fløjlsblødt popnummer med en understrøm af tungsind, båret af Smyths hviskende vokal. I den anden grøft finder man numre som ’Switch’ – en mørk og punket drum’n’bass-produktion, der kunne være et oplagt match for et Nia Archives-samarbejde.
Billie Eilish har også erklæret sin kærlighed til Biig Piigs musik og fremhævet ’Shh’ som et favoritnummer. Her mødes skæv guitar og spanske hemmeligheder i en håbefuld hymne om at tage tyren ved hornene.
Terapi på dansegulvet
Noget af det særlige ved Biig Piig er hendes utilsigtede, uperfekte perfektion. Hendes blanding af irsk intimitet, spansk varme og britisk kant gør hendes sangskrivning både sårbar og stærk.
Teksterne balancerer mellem poesi og rå ærlighed. Hun skriver om kærlighedens op- og nedture, eksistentiel søgen og livets små øjeblikke med en autenticitet, der får det til at føles, som om hun synger direkte til lytteren.
Tag for eksempel det fredfyldte klubnummer ’4AM’, hvor Smyth indleder med en løftet pegefinger: »Oh, you could’ve hit me with the bad news first«. Omkvædet fortsætter med en repetitiv erkendelse: »I know you don’t want to be alone / ’Cause no one does«.
På samme tid synker den bløde bas i baggrunden, mens de insisterende trommer understreger den universelle ensomhed, vi alle kan føle – selv omgivet af mennesker på et tætpakket dansegulv.
Biig Piig har fundet ud af, at dette rum er det mest transformative for hende. I klubbens tidløse univers kan man blive opslugt, danse sig udmattet og komme fornyet ud på den anden side. Ligesom efter en terapisession.
I et interview med DIY understreger Biig Piig, at kommerciel succes aldrig har været et mål for hende. Hendes mål har været at skabe et tilflugtssted, der kan fungere som et fordybelsesrum. Et rum, som for eksempel Lil Nas X, Billie Eilish og Mø kan lide at indtræde.
Biig Piigs debutalbum, ’11:11’, udkommer 7. februar. Vil man opleve hende live, gæster hun Pumpehuset 5. marts.