Soundvenue Filmklub er præsenteret i samarbejde med Viaplay. Hver uge dykker vi dybt ned i en moderne klassiker og undersøger i artikler og podcasts, om den stadig holder. Hør og abonnér på podcasten i samme feed som Soundvenue Streamer via Spotify, iTunes eller din foretrukne podcast-app.
Da Alex Garland debuterede som instruktør med science fiction-thrilleren ’Ex Machina’, var det med beskeden om, at det kun var et spørgsmål om tid, før filmens foruroligende historie blev til virkelighed.
Og filmen om det udspekulerede techgeni Nathan (Oscar Isaac), der udvælger den ung programmør Caleb (Domhnall Gleeson) til at teste intelligensen af sin utroligt menneskelige androide Ava (Alicia Vikander), er da også både fuld af lige dele filosofiske og chokerende betragtninger, som virkede skræmmende tæt på i 2014.
Da ’Ex Machina’ fik premiere, fik den nærmest prompte klassikkerstatus blandt filmkritikere og science fiction-connaisseurs, men var man for hurtig på aftrækkeren, eller var det fuldt fortjent? Det diskuterer værterne Mathilde og Christian i ugens udgave af Soundvenue Filmklub.
En snak, som blandt andet kommer ind på den kreative brug af datingappen Tinder i filmens markedsføring, de Oscar-vindende special effects og så selvfølgelig Oscar Isaacs imponerende disco-moves.
Og så bliver der selvfølgelig også tid til at finde sølvpapirshatten frem, når Christian og Mathilde – med hjælp fra jer lyttere – diskuterer, hvorvidt instruktøren havde ret, da han for godt seks år siden proklamerede, at det snart kunne lade sig gøre at skabe en robot som Ava.
Lyt med og hør om ’Ex Machina’ består Filmklubbens benhårde test.
Har du mere lyst til at læse, så tjek vores analyse af ‘Ex Machina’. Følg med i Soundvenue Filmklub i næste uge, hvor vi kaster os over Sofia Coppolas komediedrama ’Lost in Translation’.