Soundvenue Filmklub er præsenteret i samarbejde med Viaplay. Hver uge dykker vi dybt ned i en moderne klassiker og undersøger i artikler og podcasts, om den stadig holder. Hør og abonnér på podcasten i samme feed som Soundvenue Streamer via Spotify, iTunes eller din foretrukne podcast-app.
Selvom ‘Amélie’ blev vraget af komitéen til filmfestivalen i Cannes, blev Jean-Pierre Jeunets kærlighedskomedie med sin kæmpe charme alligevel en af de største franske filmsuccesser til dato.
Godt nok er Frankrig filmens fædreland, men alligevel er der få film, der som ‘Amélie’ har formået at blive et verdensomspændende fænomen, som udover at være fast bestanddel af franskundervisningen i folkeskolen forevigede et fantasifyldt Paris og er fast inventar på de fleste lister over alletiders feelgood-film.
For hvem kan stå for blændende Audrey Tatou som den generte hovedkarakter, der har lettere ved at skabe lykke for alle andre end sig selv?
I ugens afsnit af Soundvenue Filmklub diskuterer vi en af de mest populære franske film nogensinde. Men er ‘Amélie’ faktisk så elskelig, at der slet ikke er noget at kritisere?
Der bliver diskuteret politisk korrekthed i Frankrig anno 2001 og ikke mindst, hvilken forbindelse det franske filmhit har til biologiens verden. Og selvom der bliver talt skolefransk, er der ingen fine fornemmelser på spil, når værterne Christian og Mathilde undersøger om ‘Amélie’s særlige filmmagi stadig er tryllebindende med næsten 20 år på bagen.
Har du mere lyst til at læse, så tjek vores analyse af ‘Amélie’. Følg med i Soundvenue Filmklub i næste uge, hvor den står på pølsesnak med ‘De grønne slagtere’.