ANBEFALING. På en måde er det passende, at D1ma kun optræder maskeret, og at vi derfor af gode grunde ikke ved, hvem han er, eller hvordan han ser ud.
For selv om han ikke engang har været aktiv i et helt år endnu, har han allerede afprøvet mange musikalske masker. Rapperen har en flydende musikalsk identitet.
Han debuterede med fransk-inspireret rap i højt tempo (og et feature fra den svenske stjerne VC Barre) på ’Come My Way’, men skiftede allerede på næste single spor med ekstremt stor succes.
’Drøm mig væk’ har været et af årets største hits takket være D1mas unikke blanding af houseproduktion, Jamaika-agtig klagesang og melodier på popstjerneniveau.
Efter den sangs succes blev han, forståeligt nok, i housesporet på en stribe singler, men nu viser han igen sin flersidighed.
D1ma har nemlig netop udgivet to numre, der knap kunne være mere forskellige.
’Tom indeni’, der er lavet sammen med den unge vokalist Caroline Dubois, viser D1ma fra en side, vi ellers normalt kun ser i hans freestyle-videoer.
Der er fokus på rendyrkede bars. Versene har en Meek Mill-agtig måde at accelerere på, mens produktionen nikker mere mod 00’ernes chipmunk-soul – tænk old Kanye, Just Blaze og DipSet – end den pulserende lyd, D1ma ellers dyrker.
»De solgte mig et valg bevidst / da jeg stod med alt at miste / spotter de der rotter, før de når mig, jeg har falkeblik«, lyder det et sted.
Vi vidste, at D1ma kunne følge med VC Barres franske turborap, og at han kunne svæve over klubbede beats. Men vi har aldrig hørt den unge stjerne som en så rendyrket klassisk rapper som her.
Hvis ’Tom indeni’ er en markering af D1mas lyriske evner, er ’Baglæns’ endnu et skridt ind i poppens centrum. Her tager han springet fra houserap helt over til stadionstor EDM.
‘Baglæns’ er en nyfortolkning af Rune RK og Clara Sofies ‘Når tiden går baglæns’ fra 2010, hvilket gør den til endnu et eksempel på musikbranchens nuværende fascination af at genskabe ældre hits.
D1mas version af ‘Baglæns’ beholder omkvædets »når tiden går BAGLÆNS«, der vækker mindelser om David Guettas maksimalistiske ‘When Love Takes Over’, og selv om producer Anton Westerlin har opdateret produktionen, så er sangen stedvis ved at kamme over.
Når ’Baglæns’ alligevel fungerer, er det primært på grund af D1ma.
Hans vers, der glidende blander rap med sang, har samme evne til at rive lytteren med som på ’Drøm mig væk’. Der er også lidt tidlig Medina over måden, som hans klare vokal glider over de her klubbede beats.
D1mas sårede stemme har en sjælden evne til at skære igennem lydbilledet. Han sælger på papiret generiske linjer med så meget indlevelse, at de føles langt større, end de burde: »Du gav mig alt / men jeg kunne ikke forhindre / du sprang og faldt / jeg gjorde alt for at finde dig«.
Det er altså de færreste danske rappere, der formår at fremkalde både Meek Mill- og Medina-sammenligninger. Det vidner om en kamæleontisk kvalitet.
Hvilket D1ma i øvrigt også vedkendte sig, da vi interviewede ham tidligere i år.
»Holdet plejer at kalde mig Kamæleonen, fordi jeg er så god til at tilpasse mig«, lød det dengang.
Det citat handlede om, hvordan D1ma formår at navigere mellem forskellige samfundslag. Men det kunne lige så godt beskrive, hvordan han for tiden skifter mellem forskellige musikalske identiteter.
De to nye sange viser nemlig, at han lige nu er dansk hiphops nok mest uforudsigelige artist.