KOMMENTAR. Central Cees ’Doja’ er så perfekt tunet til at gå viralt, at man nærmest kan forestille sig en pladeselskabsperson et eller andet sted i London klappe sine fedtede håndflader sammen af fryd.
For den her sang har helt enkelt alt det, der skal til for at hitte i 2022.
For det første en ung rapper, der lige nu rider på en særdeles stor hypebølge, og som allerede (med PinkPantheress-remixet ’Obsessed With You’) har vist, at han kan lave et viralt hit. Hertil en video af instruktøren Cole Bennett, der som få andre formår at skabe billeder, der fanger Generation Z’s utålmodige, konstant søgende blik.
Central Cee er i øvrigt den første britiske artist, der har samarbejdet med Bennett, som slog igennem med sin YouTube-kanal Lyrical Lemonade, der i begyndelsen især skabte videoer til Soundcloud-rapscenen.
‘Doja’ er også dejlig kort – ikke engang to minutter. Hvilket igen er perfekt til nutidens unge publikum. Og så har den et klassisk sample (’Let Me Blow Ya Mind’ af Eve og Gwen Stefani), som er umiddelbart genkendeligt for alle millennials. Så er alle målgrupper ligesom dækket ind.
Central Cee-hittet har desuden, som titlen antyder, en fræk lille linje om popstjernen Doja Cat, hvilket er et PR-trick, vi allerede har set brugt af Jack Harlow, der tidligere i år udgav en sang ved navn ‘Dua Lipa’. Harlow havde dog væsentlig mindre succes end Central Cee.
Der er også et par mærkværdige linjer, hvor den britiske rapper taler om, at han i hvert fald ikke er homoseksuel, selv om han krammer sine mandlige venner. »How can I be homophobic? My bitch is gay«, rapper han et sted. Den slags tekster skriver man for lige at give en sang et pift af provokation.
Summen af de mange virkemidler gør den snart koncertaktuelle rappers lille sommertrack til en perfekt cocktail af hype, kontroverser og viralitet.
Sangens video er en af de mest sete på YouTube i Danmark lige nu, og ’Doja’ er i øjeblikket den eneste sang, der kan udfordre Tobias Rahim, Andreas Odbjerg og D1ma på Spotify-hitlisten herhjemme. I skrivende stund ligger den nummer tre omringet af ‘Drøm mig væk’ og ‘Stor mand’.
‘Doja’ er også den 15. mest streamede sang på den globale Spotify-chart, der ellers stort set kun består af Bad Bunny-sange. I Central Cees hjemland er sangen kun overgået af – *tjekker Spotify* – et nyt househit og … Kate Bush? De er åbenbart bare vilde med ’Stranger Things’ derovre.
Anyway: Tilbage til Central Cee.
‘Doja’ er nemlig ikke kun et skræmmende godt eksempel på, hvordan man kan skabe sig et viralt hit i 2022. Sangen viser også, hvordan den før så udskældte og hårdtslående drill-genre er blevet stueren.
Den tendens var allerede tydelig på den britiske kunstners stærke album ’23’ fra tidligere i år, hvor Central Cee gjorde den brutale stil mere poleret og poporienteret. Men med ’Doja’ har han nærmest lavet en form for tyggegummi-drill. Det hele er poppet, letfordøjeligt og, ja, slet ikke voldeligt.
Den udvikling mod mere dansevenlig og mindre voldsforherligende drill har været i gang noget tid. Den første engelske drill-sang, der gik nummer et i hjemlandet, var jo den TikTok- og dansevenlige ’Body’ af Tion Wayne og Russ Millions. Senest med ‘Doja’ er drill for alvor rykket helt væk fra gadehjørnet og over til dansegulvet eller TikTok-feedet.
I USA er drill-lyden også muteret i nye retninger. Der dominerer den såkaldte sample drill; en subgenre fra New York, hvor artister rapper over samples fra ældre hits. Cardi B hoppede blandt andet med på dén bølge tidligere i år, da hun gæstede Kay Flocks ‘Shake It’, der sampler Akons ‘Bananza’ fra 2004.
Det er faktisk netop den tendens, Central Cee også hopper ind i med ’Doja’, der som sagt sampler ’Let Me Blow Ya Mind’ fra 2001.
’Doja’ er altså ikke bare et perfekt viralt hit, men også et eksempel på, hvordan Central Cee forener den britiske danse-drill med amerikansk sample drill. Den før så upolerede, hårde genre er nu til fulde TikTok- og tyggegummificeret.