På mandag den 13. februar spiller Eee Gee til Crossover i Operaen som del af Soundvenue og Det Kongelige Teaters koncertrække, der sætter fokus på mødet mellem rytmisk og klassisk musik.
I den anledning bringer vi her vores interview med Emma Grankvist, der oprindeligt udkom den 30. december 2022.
10 MINUTTER MED … Klokken er ni om morgenen på USA’s østkyst og tre om eftermiddagen i København, hvilket betyder, at det allerede er ved at blive mørkt uden for Soundvenues kontor i Studiestræde, mens Eee Gee netop er vågnet op i New York.
Da jeg fanger hende på Facebooks videochat undskylder hun for sine burgerøjne, da hun jo lige er vågnet. Men faktisk er det på en måde meget passende, at Emma Grankvist stadig er halvt i søvnens rige.
For hendes 2022 har været sådan et år, de fleste kun kan drømme om. Hun har spillet koncerter landet over, hendes debutalbum, ’Winning’, er blevet velsignet med flere roser end Valentinsdag, og for nylig har hun skudt en ny tidsregning i gang med singlen ‘New Years Ex’.
Det er forståeligt, hvis det føles uvirkeligt.
Men dette er først begyndelsen. Der er der meget mere ny musik på vej i 2023. På et tidspunkt under interviewet begynder Eee Gee rent faktisk at synge en af de nye sange, hun netop har skrevet.
Den handler om, at ingen på romantisk vis følger efter efter dig i lufthavnen, og den lyder vildt god. Der er tydeligvis store planer for det kommende år.
Hej Emma og godmorgen! Nytår i New York, det lyder jo som en drøm, hvad skal du lave?
»Hej! Jeg skal være sammen med en veninde, der er notorisk kendt for at finde alle de kaotiske, underlige steder. Så jeg tager bare ja-hatten på. Jeg prøver at se det som et eventyr og tænke på, hvor mange der ville rive deres højre arm af for en nytårsaften i New York«.
Man skal altid have sådan en ven, der tager én med på eventyr.
»Ja. Men ærligt talt er jeg stadig i break-up-fasen. Vi er kun tre-fire måneder inde. Vi er også stadig gift. Så der er masser af brændstof til pladen, men det hele er også meget mærkeligt. Jeg er i Dark Carrie-mode. Og så udgiver jeg jo også en meget melankolsk nytårssang dagen inden nytårsaften«.
Ja, den nye sang er ret stille og melankolsk. Peger den i retning af lyden på et kommende album?
»Jeg er ret glad for, at den forrige plade pegede i så mange retninger. Den havde popelementer men også straight-up folk, singer-songwriter og indie-elementer. Så jeg føler ikke, jeg har skrevet mig selv op i en krog. På den næste plade har også jeg lyst til begge ting. Noget af det er uptempo, noget er melankolsk singer-songwriter. Jeg har flere rockelementer, men også disco. Jeg tror, jeg har skruet op for farverne, der allerede var der på ’Winning’. Jeg er gået en smule mere 70’er-disco og mere Sharon Van Etten og Bruce«.
Okay, det lyder spændende. Hvor langt er du med albummet?
»Vi har skåret det ned til det, vi tænker kunne være albummet. Nu prøver vi at gøre det færdigt, inden jeg tager tilbage til Danmark om tre uger«.
Det virker som om, at du er pænt produktiv.
»Jeg skriver sange hele tiden, for jeg er bange for at alle mine inspirationskilder bliver tømt. Jeg kan godt lide at spare op til, at jeg en dag kan have skriveblokering i seks måneder. Hvis jeg en dag skriver 20 dårlige sange i træk, er det meget rart at kunne kigge i skuffen og sige: Jeg har heldigvis 30 demoer liggende, så det er okay«.
Du har haft et ret fantastisk 2022, med albumudgivelse, koncerter og så videre. Hvordan har det været?
»Jeg føler, jeg har sprunget tre år over. Jeg har gjort alt det, jeg gerne har villet gøre i ti år: Spillet på Roskilde, lavet de fede interviews, været P3’s Uundgåelige, fået femstjernede anmeldelser for min plade og spillet den største scene på Spot. Da jeg udgav albummet, tænkte jeg, at det måske bare var mig selv, der syntes, det var godt, så det hele har overrasket mig. Tænk, hvis det havde været som en X Factor-audition, hvor alle var sådan: ‘Søde, du har den bare ikke. Du skal ikke med til bootcamp! Du er simpelthen ikke fed nok’«.
Sådan gik det heldigvis ikke. Du gik videre hele vejen. Det er vildt, det er gået så hurtigt.
»Ja, men jeg ved ikke, om jeg var blevet ved, hvis det havde taget længere tid. Jeg har solgt min lejlighed for 300.000 og har allerede brugt alle pengene på et arbejdsvisum i USA og på ikke at have et arbejde«.
Var du meget nervøs ved udgivelsen af ’Winning’?
»Jeg har som introvert ikke haft lyst til at dele det, for så skulle jeg stå til ansvar for at spille det live. Men så tænkte jeg: Intuitivt føler jeg, at det er godt. Og selvom jeg er blevet afvist seks gange på konservatoriet, føler jeg, der er et eller andet der, jeg godt kan finde ud af. Jeg har øvet mig i ti år på at skrive sange, mens jeg var tjener og søgte ind på konservatoriet. Det føles godt, at det ikke har været spildt, og at de beslutninger, jeg har taget omkring sangskrivning, tekst, vokal, koncepter, ærlighed og humor har været gode. Det føles som den vildeste ting at blive belønnet for«.
Her til allersidst: Det er nytårsaften lige om lidt. Har du et nytårsforsæt?
»Jeg har et mantra, jeg bruger hver eneste dag. Både personligt og over for min veninde, når hun freaker ud omkring mænd. Det er: Bliv i din egen energi. Det er meget namaste-agtigt. Men det er noget, jeg er blevet bedre til at praktisere det sidste halve år. Det er mit største fokuspunkt til næste år, om det så gælder mit første tv-show eller Roskilde Festival. Bliv i din egen energi, og tænk ikke på, hvad andre tænker, for det er ikke brændstof, du kan bruge til noget som helst«.
Soundvenue LIVE x Det Kongelige Teater præsenterer ‘Crossover: Eee Gee x Det Kgl. Kapel’ den 13. februar i foyeren i Operaen. Koncerten er udsolgt.