Med sin fjerde spillefilm ’Force Majeure’ tog svenske Ruben Östlund springet fra talentfuld provokatør til internationalt anerkendt filmmager.
I den Bodil-belønnede genistreg udgør et østrigsk skisportssted rammen om Östlunds dekonstruktion af en skandinavisk kernefamilie, hvis rigide roller bringes op til pinefuld revision, da far lader kone og børn i stikken under en lavine. Og senere bryder ud i patetisk gråd på de lakerede trægulve.
Som en gnavende sten i skoen midt i IKEA-idyllen river Östlund sine karakterer ud af deres comfort zone og udstiller velfærdsmentaliteten med betagende visuel stringens og sorthumoristisk brod. I den politisk ukorrekte ‘Play’ følger vi en indvandrergruppes tricktyverier af hvide drenge i Göteborg. Og i ‘De ufrivillige’ udspiller han med knivskarp satire fem akavede situationer, der udstiller det skandinaviske menneske som uselvstændigt flokdyr.
I marts og april viser Cinemateket alle Östlunds fire spillefilm samt to af hans kortfilm – alle anmelderroste og stærkt seværdige. Billetter kan købes her.
Læs også: ‘Force Majeure’ / Anmeldelse
Lyt til Soundvenue Filmcast: ‘House of Cards’, dansk film i krig, pæne og perverse seriekvinder