I går offentliggjorde vi første del af vores liste over årets bedste serier. Nu er vi kommet til den absolutte top, hvor en flok utroligt stærke andensæsoner dominerer feltet. Har du ikke set dem alle, er det bare om at rydde julekalenderen.
10. ‘The Jinx’
Hovedforfattere: Andrew Jarecki og Marc Smerling
I skoven af halvbagte true crime-værker var det forfriskende med en krimiserie, der lod tæppet falde med et brag. Jarecki udfoldede den morbide historie med en thrillermesters sans for spænding og sendte med sin sidste, rygradsrislende afsløring den mordmistænkte rigmand Robert Durst direkte tilbage på anklagebænken. Tv-årets stærkeste skurkerolle skulle findes i virkeligheden – med besatte øjne og vilde ansigtstics.
9. ‘BoJack Horseman’ sæson 2
Hovedforfatter: Raphael Bob-Waksberg
Hvordan er man et godt menneske (eller… hest)? Hvordan skal man behandle andre mennesker (eller… ugler, katter og hunde)? I den nye sæson var hestestjernen BoJack på ret køl, men sammenbruddet lurede i bunden af grøntsagssmoothien, og som i første sæson af Netflix’ kongeniale animationsserie spøgte de eksistentielle spørgsmål lige under den vanvittige antropomorfiske overflade. Et rørende karakterstudie i hesteklæder.
Læs anmeldelsen.
8. ‘Halt and Catch Fire’ sæson 2
Hovedforfattere: Christopher Cantwell og Christopher C. Rogers
Efter første sæsons flagrende start var der ikke meget, der tydede på, at AMC’s serie om computeræraens spæde 80’er-start ville hæve sig over et anstrengt kryds mellem ‘Mad Men’ og ‘Breaking Bad’. Men så kom de driftige kvinder i fokus med deres banebrydende spilfirma, Mutiny, og pludselig havde man ikke bare en herlig periodeskildring, men en stærkt medrivende fortælling om højtravende genier og sårbare mennesker.
Læs anmeldelsen.
7. ‘Silicon Valley’ sæson 2
Hovedforfattere: John Altschuler, Mike Judge og Dave Krinsky
Zuckerberg og co. er den digitale æras superstjerner, men de er og bliver mere kiksede end cool. Det samme gælder seriens socialt akavede tech-troldmand Richard Hendricks og det fantastiske ensemble af biroller, der gebærder sig i sæson 2 – med milliardæren Russ Hanneman som en fortrinlig tilføjelse. Hitraten i det californiske tech-mekka er fortsat rekordhøj.
Læs anmeldelsen.
6. ‘The Americans’ sæson 3
Hovedforfatter: Joseph Weisberg
Sæson 2 af historien om sovjetiske undercoveragenter i USA sluttede med en ulideligt spændende cliffhanger. Og heldigvis formåede serien – trods lidt for mange afstikkere – at følge temaet om dobbeltlivets betydning for dem, man elsker, til dørs i den nye sæson. ‘The Americans’ handler ganske vist om storpolitisk koldkrig, men endnu mere om de intime slag bag hjemmets fire vægge.
5. ‘Veep’ sæson 4
Hovedforfatter: Armando Iannucci
Der er ikke en dårligt skrevet replik i HBO’s lynhurtige politikersatire om Selina Meyer og hendes stab af enten hjerteløse eller komplet inkompetente medarbejdere. I den nye sæson spiddede serien veloplagt overvågningsdobbeltmoral og symbolsk udenrigspolitik, og så var Selinas pikmålerkonkurrence med sin nye running mate, den perfekte Tom James, et højdepunkt. En udelt fornøjelse af et jokemættet paradis.
4. ’Transparent’ sæson 2
Hovedforfatter: Jill Soloway
Sidste år slog Amazons dramedy benene væk under os og strøg direkte ind på vores førsteplads over de bedste serier i 2014 med sin uovertrufne kombination af dristig humor, følsom udforskning af køn, sex og identitet og overbevisende karakterskildring af de fire forvirrede medlemmer af familien Pfefferman i L.A.
I anden sæson holdt Jill Soloway niveauet på imponerende vis. I betegnelsen dramedy er ’Transparent’ nu mere drama end comedy, men friskheden er intakt, og den nye sæsons afsøgning af familiens queer-fortid i Berlin var et overraskende greb, der forløste sig flot mod slutningen. Instruktionen fra især Soloway selv og den formidable Andrea Arnold (’Fish Tank’, ’Red Road’) var endnu stærkere end i første sæson.
Læs vores 6-stjernede anmeldelse.
3. ‘Broad City’ sæson 2
Hovedforfattere: Abbi Jacobson og Ilana Glazer
Comedy Central-serien handler ikke mere om feminisme, end den handler om Bed Bath & Beyond, luksusdildoer og Colin Farrells sextape. Alligevel er det den mest protofeministiske serie på tv lige nu. Med deres lige dele absurde og bundsjofle take på ‘ung i New York’-genren viser Abbi og Ilana nemlig, at kvinder er nøjagtigt lige så liderlige, dovne og narcissistiske som mænd. Og måden, de gør det på, er ustyrligt underholdende.
2. ‘Mad Men’ sæson 7
Hovedforfatter: Matthew Weiner
Don Drapers deroute har kørt i tomgang undervejs, men i sidste ende gik det op i en højere enhed. Spiritualisme og kommercialisme blev filtreret gennem Drapers originale hjerne i den mesterlige slutning, der løftede serien til den sublime tidsskildring, den har stilet efter fra dag ét. ‘Mad Men’ stod for detaljerigdom, tålmodighed plotopbygning og subtil karakterskildring, og man kan kun håbe, at kommende serieskabere tager ved lære.
1. ‘Fargo’ sæson 2
Hovedforfatter: Noah Hawley
Der er bidende koldt, og risikoen for at blive begravet levende eller slået ihjel med en slagterøkse er overhængende, men alligevel: Kunne man bo i én af tidens tv-serier, skulle det være anden sæson af ‘Fargo’. For hvor er det dog et uimodståeligt univers, Noah Hawley har skruet sammen med udgangspunkt i den amerikanske midtvest anno 1979 og blandingen af tilfældige menneskers halsløse gerninger og gangstergrupperingers skånselsløse vold.
Billedet af et USA i moralsk forfald står endnu stærkere end i sæson 1, og man skal lede mirakuløst længe efter en scene, der ikke er overrumplende i dialogmæssig styrke eller billeddrevet suspense. ‘Fargo’ sæson 2 skylder Coen-brødrenes nyklassiske filmforlæg meget, men selv om det tangerer blasfemi, må vi smide alle forbehold og slå fast: Den er helt på niveau.
Læs også: Årets bedste serier, top 20-11
Læs også: Årets bedste film, top 10-1