’Norskov’ sæson 2: Mirakuløst genoplivet TV 2-serie smider et stort trumfkort
Få dage efter ’Norskov’ sæson 1 sluttede på en hård cliffhanger, stod det klart, at TV 2 lukkede krimifortællingen, som jeg nogle uger forinden havde kaldt den vigtigste danske serie længe.
Det skete til stor skuffelse og uforståelse, ikke bare hos mig, men også hos folkene bag og seriens trofaste fans, hvoraf de mest dedikerede holdt drømmen om en fortsættelse i live gennem Facebook-gruppen Bevar Norskov.
Siden er der blevet kæmpet bravt i kulisserne, og nu ser vi så resultatet af det store arbejde: Gennem en model, der hedder færre afsnit (seks mod ti i sæson 1) og flere penge fra øvrige aktører end TV 2 vender hovedforfatter Dunja Gry Jensen og hendes hold mirakuløst tilbage med svaret på, hvad der skete med den afslørede narkobaron Bonden, politimanden der fældede ham, Tom Noack, den ligeledes detroniserede borgmester Martin samt ishockey-talentet Oliver i den fiktive jyske havneby Norskov.
Med en så lang og dramatisk optakt kan forventningerne hurtigt flugte så dramatisk i vejret, at de bliver umulige at indhente. Det er måske ikke ’Twin Peaks’. Men alligevel. Som for Lynch har udfordringen for Dunja Gry Jensen været at forblive tro mod det, der gjorde sæson 1 til en forfriskende fortælling, som tog Udkantsdanmark seriøst med et krimiplot, hvor der var mere fokus på menneskene end twists, turns og bestialiteter. Og samtidig forny formularen, så man bliver sulten på universet igen efter den lange ventetid og ikke bare føler, at man bliver spist af med andendagsrester.
Netop denne balance finder ’Norskov’ heldigvis i første afsnit af den nye sæson, som TV 2 lægger op til, at man godt kan se uden at have set første sæson, om end det unægteligt vil være en fordel. I høj kurs er stadig de troværdige replikker og handlingsmønstre, tempoet er befriende adstadigt og plotfremdriften er samtidig klar, enkel og besnærende. Alt imens bifigurer fra sæson 1 træder lovende ind på hovedscenen.
Tom (Thomas Levin) plages fortsat af den ambivalente følelse, det var at fælde barndomsvennen Casper Bondesen (Jacob Ulrik Lohmann), en aktion, som har givet ham succes og forfremmelse. Nu er han selv chefen, som må fintælle ressourcerne og trods rationelle argumenter flytte politienhedens fokus fra narko til hjemmerøverier anført af det elskeligt lune sidekick Brammer (Henrik Birch). Herfra spirer sig forhåbentligt et nyt interessant krimiplot – måske endda med politiske undertoner i sagen om (østeuropæiske?) bander, der tager på togt i villaerne nordpå.
Martin (Claus Riis Østergaard) har skiftet borgmesterposten ud med en topstilling som havnedirektør, mens han på hjemmefronten kæmper med forholdet til sørgmodige Oliver (Mathias Käki Jørgensen), der efter sin ulykke i slutningen af sæson 1 har måttet sætte ishockeydrømmen i bero og åbenlyst har svært ved at fylde anden mening i sin krop end illegal smertestillende medicin.
Og så er der Bonden. Han skal spjælde den i 14 år (med lidt held ude om otte), mens entreprenørfirmaet kæntrer på den anden side af tremmerne. Måske: Ind på scenen træder hans loyale »trofækone« Claudia (Marijana Jankovic), som er sæsonens helt store trumfkort, og som har i sinde at bevise, at hun er andet end en god røv.
Det er på tide, at Marijana Jankovic får en rolle, hvor hun for alvor kan folde sig ud, og hun er i første afsnit rent ud sagt ikke til at tage øjnene fra: Stærk, stædig, moralsk kompleks. Går resten af sæsonen linen ud i udforskningen af hendes figur, kan det blive en af de mest interessante kvindekarakterer på dansk tv. Jeg er spændt på, om hun holder sig på dydens smalle sti eller går ren Tony Soprano på den. Jankovic kan åbenlyst både bære det sympatiske og psykopatiske.
’Norskov’ er akkurat sådan en serie, som skal ligge hos TV 2. Den er uflashy og uprætentiøst instrueret af Heidi Maria Faisst. Fødderne er solidt plantet på jorden, men den er stadig spændende og vedkommende i granskningen af et samfund i forandring på godt og ondt. Man har lyst til at følge karaktererne – og størstedelen af de dilemmaer og konflikter, der tegnes op her i første afsnit, virker lovende (kun Olivers genoptagne forældrejagt fremstår lidt soapet), selvom der stadig er mange åbne spørgsmål.
Foreløbigt må man dog slå fast: ’Norskov’s genoplivning var ikke kun en god idé i teorien, men tydeligvis også i praksis.
Anmeldelsen er baseret på første afsnit.
Læs også: Hvorfor ‘Norskov’ er den vigtigste danske serie i mange år