Nyt på DR: »Kvinder kan faktisk være sjove«.
Sådan formulerede vores alle sammens public service-højborg i juleferien en overskrift for at lokke seere til at binge komedieserien ’Ditte & Louise’s to DR-sæsoner.
For lidt god gammeldaws oplysningskampagne om kvinders overraskende, nymodens evner udi komik måtte der åbenbart til på tærsklen til 2018 til alle dem derude, der endnu ikke har opdaget, at kvinder – udover at køre bil og stemme til folketingsvalg – nu også kan få tv-seere til at trække på smilebåndet. Ligestilling gone wild.
Ditte Hansen og Louise Mieritz var da heller ikke sene til at kommentere på fadæsen på seriens Facebook-side og Instagram-profil: »Og tak til DR, som smækker denne følgetekst på vores billede. Flot. #thanxbutnotthanx«, stod der blandt andet på sidstnævnte. Duoens følgere bakkede op med »Nedladende«, »Pinligt DR« og »Det er en ommer!« på de sidste dage af et år, hvor kvindelige komikere og satireværter har nydt enorm succes og Emmy-triumfer i USA med Kate McKinnon, Melissa McCarthy og Samantha Bee i front.
DR gav Ditte Hansen og Louise Mieritz’ populære show kniven i 2016, til uddelt undren blandt seriens mange fans og begejstrede anmeldere. ’Ditte og Louise’ – der havde op mod 600.000 seere på flow-tv og online – kunne ikke samle befolkningen, lød det dengang som begrundelse fra DR1’s kanalchef Pil Gundelach på Facebook.
Men måske det i virkeligheden var DR, der ganske enkelt ikke længere kunne se det sjove i kvindernes udstilling af hunkønsvæsner som uperfekte, sexglade, fejlbarlige og knuselskeligt morsomme individer, der i bagklogskabens blege lys står i skarp kontrast til DR’s nyere dramaseriers mere afmålte og ofte slet skjult karikerede kvinderoller – så sent som i 2017’s store søndagsserie ’Herrens Veje’ blev kvinderne delt op i kategorierne forførerske, snusfornuftig kæreste og favnende moder.
Siden lukningen af ’Ditte og Louise’ har Hansen og Mieritz kastet sig over arbejdet med deres første spillefilm: Et velkomment projekt i den danske filmindustri, hvor det skorter akut på kvindelige hovedroller i kvindedrevne fortællinger.
’Ditte og Louise’ overlever uden DR, der uforvarende atter har understreget, hvor meget kanalen ellers trengte seriens kvindeportrætter. I fremtiden bliver licens forhåbentlig også noget, vi giver til sjove kvinder.
Læs også: Anmeldelse af ‘Ditte og Louise’ sæson 2