KOMMENTAR. Den anden dag så jeg en trailer for den kommende gyser ’You Should Have Left’. En gåsehudsinducerende sag om en lille familie, der flytter til en afsidesliggende bjerghytte med ominøst knirkende gulvbrædder og paranoia i duftfriskeren.
Kevin Bacon, 61, spiller farmand, en succesfuld forfatter med skriveproblemer (hej, Jack Torrance), mens Amanda Seyfried, 34, er datteren, der mærker uhyggen komme krybende.
Sorry, hustruen. Selvfølgelig.
For Bacon-Seyfried er et selvfølgeligt match (om ikke andet så for musicalfans). Lige så selvfølgeligt som David Spade, 55, og Lauren Lapkus, 34, i komedien ’The Wrong Missy’, der for nylig trendede på Netflix. Og Mark Ruffalo, 52, og Imogen Poots, 31, i den aktuelle HBO-dramaserie ’I Know This Much is True’. Og Julia Fox, 30, og Adam Sandler, 53, i ’Uncut Gems’.
Og, duh, Daniel Craig, 52, og Lea Seydoux, 34, i efterårets Bond-brag ’No Time to Die’.
Kærlighed gør talblind, og Hollywood-kærlighed især gør blind for eksistensen af kvinder over 40.
Dét er fortsat det overordnede budskab i La La Land, hvor midaldrende mand + ung hustru er barnemad, og midaldrende hustru + ung mand er ’Mrs. Robinson’. Dagligdagsfænomen versus kontroversiel tematik, udklækket i filmbyens kuriøse parallelvirkelighed, der også har givet os 32-årige Mila Kunis som »udbrændt« forstadsmor til to mistænkeligt velvoksne unger i ’Bad Moms’.
Da Bond scorede en »ældre kvinde«
I den lave ende af aldersspændspektret kissemisser Elisabeth Moss, 37, og Michael Stuhlbarg, 51, i den kommende thriller ’Shirley’. 45-årige Joaquin Phoenix kurtiserede (alt er relativt) 29-årige Zazie Beetz i sidste års ’Joker’. Og Anna Brewster, 34, og Édgar Ramírez, 43, sender hinanden hede blikke i Netflix-fadæsen ’The Last Days of American Crime’.
Tre eksempler på aldersforskelle så Hollywood-ubetydelige, at den vante medieforbruger dårligt bemærker dem – men som immervæk er mere end store nok til, at de havde affødt løftede øjenbryn, hvis rollerne var byttet om.
Spørg bare Monica Bellucci, der i en alder af 50 år blev den ældste Bond-flirt til dato, i filmen ’Spectre’, over for dengang 46-årige Daniel Craig – en casting, der fik journalister verden over til at falde ned af stolen over Bonds overskriftsværdige scoring af »en ældre kvinde«. Eller rettere, hendes scoring af ham. For sådan er det med de »ældre« damer: De forfører snedigt deres bytte, cougar-style. Hvordan skulle de ellers kunne slå kløerne i yngre kød?
Ja, ægteskaber, utroskab og Tinder-dating med store aldersskel forekommer IRL. Både med og uden dramatik forbundet. Der er ikke noget fordækt i, at Hollywood skildrer maj-december-romancer, gamle mænd er ikke partout gamle grise, fordi de elsker yngre kvinder, og yngre kvinder ikke føjelige dukker, fordi de elsker tilbage.
Men det er lettere absurd, at cocktailen tegner sig for normalen af filmforhold midt i de senere års heftige debatter om selvsamme Hollywood-sexisme, der siden filmens spæde fødsel har delt hunkønsvæsner op i baby, babe og bedstemor.
Er vi alligevel ikke kommet længere i dag, fire år efter en omfangsrig undersøgelse fra University of Southern Californien i 2016 viste, at bare 35 procent af filmroller besættes af skuespillere over 40, og at kønsfordelingen i dén pulje er 73 procent manderoller versus 27 procent kvinder?
Så meget for Amy Schumers ’Last Fuckable Day’-satire og Nicole Kidman og Reese Witherspoons dundertaler for flere roller til kvindelige skuespillere, der er midt i livet.
Eksotiske MILFs
Film- og serieundtagelserne, hvor kvinden blev buksemyndig et årti eller to før sin udkårne, findes, men ikke alene er der langt mellem snapsene, de serveres også som eksotiske kuriositeter, hvor aldersforskellen nødvendigvis må italesættes klart og tydeligt, for at vi forvirrede seere ikke skal forledes til at tro, at de ni år mellem Nicole Kidman og Alexander Skarsgård i ’Big Little Lies’ ikke betyder noget. Eller de seks mellem Charlize Theron og Seth Rogen i komedien ’Long Shot’.
Hvilken progressiv – yikes! – evolution ville samfundets respekt for midaldrende kvinders seksualitet og værd dog ikke gennemgå, hvis den form for afvigelser blev hverdagskost i kunsten? Man gyser ved tanken om Michelle Pfeiffer, 62, i hed omfavnelse med Robert Pattinson, 34, uden én eneste Mrs. Robinson-reference til at genoprette balance i aldersuniverset…
Apropos alletiders mest filmikoniske MILF: Vidste du, at Anne Bancroft kun var seks år ældre end 29-årige Dustin Hoffman, da de to skruede op for varmen som Mrs. Robinson og studenten Benjamin Braddock i ’The Graduate’?
En 35-årig kvinde blev det altoverskyggende filmhistoriske symbol på midaldrende cougars, og i dén fikse Hollywood-regnemaskine ældes Amanda Seyfried snildt med 10 år, mens Bacon forynges med ditto.
Hokuspokus, aldersforskel ud af filmlands fokus.