- ’Salsa’-talentet Ingrid Bjerg-Raft før ny sæson: »Jeg har helt klart oplevet et pres«
- Jonas Risvig undervejs med karrierens største satsning: »Jeg har aldrig haft det dårligere – og aldrig lavet noget federe«
- Weekendens tre streamingtips: Lad dig ikke snyde af den kedelige titel på den mest spændende Netflix-serie længe
’Salsa’ sæson 2: DR’s banebrydende ungdomsserie føles nu som en lukket klub
'Salsa' sæson 2. (Foto: Jesper Christensen/ DR)
Den nye sæson af Jonas Risvigs DR-hit ‘Salsa’ handler ikke mindst om at være inde eller ude af varmen. Om hvordan det er pludselig at træde indenfor, i hvad der har føltes som en lukket klub (bogstaveligt talt), hvor alle synes, man er for fed.
Victoria (Filippa Coster-Waldau) – der i første sæson var forsigtig og forvirret, men også fornuftens stemme over for lillesøster Uma (Safina Coster-Waldau) – har fundet ind på den eksklusive klub Ça Va, forbi den snobbede picker i døren (Frederik Trudslev).
Pludselig er hun ansat, altid velkommen og med til morgenfesterne. Inde i varmen.
Men når man går fra at være den, der stikker ud eller holder øje med, hvad andre gør, til at være den, der udstikker stilen, kan man godt glemme dem, der ikke rider på samme bølge. Det sker for Victoria, der accepterer nogle tvivlsomme arbejdsgange på Ça Va og glemmer sine ægte venner.
Sådan føles anden sæson af ‘Salsa’ også lidt: Som en smart og lukket klub, hvor alle er flotte på måder, der nemt kan veksles til popularitet på Instagram, hvor man har råd til at bo i København, men ikke har penge-stress, og hvor alder bare er et tal, hvis klubbestyreren synes, du er lækker.
Jeg har ved flere lejligheder skrevet om, hvor vild jeg er med første sæson af ‘Salsa’, som jeg gav fem stjerner i min anmeldelse ved premieren, og som Soundvenue siden kårede som årets bedste danske serie i 2022.
Den var på én gang vigtig oplysning og provokerende, sød og fræk, gennemført og båret af en hjemmelavet vibe, som man kunne spejle sig i og ønske at være en del af. Den gik nogle meget svære balancegange til perfektion.
Der var mere fokus på vennegruppen omkring Uma og Victoria end på det københavnermiljø, de er en del af, mere fokus på genkendelige vennedynamikker og tilgange til sex. Som det har gjaldt Jonas Risvigs arbejde generelt, var det et sted at føle sig set og hørt.
Anden sæson af ‘Salsa’ skruer op på nærmest alle knapper. Victorias karriere på Ça Va introducerer en række nye, vildere karakterer. Sex-appen Drift har fået en opdatering, så man nu kan købe og sælge sex for »mønter« (ikke rigtige penge, og så alligevel). Og konflikterne i seriens venindegruppe er blevet til halv-nedladende bemærkninger om de andres sexliv og et vaskeægte trekantsdrama.
Uma er nemlig blevet småforelsket i Karl, som til gengæld har et godt øje til Kaya (Ingrid Bjerg-Raft), alt imens Ronja tjener på at drifte derudaf. En afstand opstår mellem Uma og Ronja, der opsøger vild sex, og Kaya, der virker mere og mere desperat efter at få sin første gang »overstået«.
I sæsonens første afsnit, hvor der er fest i det kollektiv, Uma, Ronja og Kaya nu bor i, forsøger en fuld Kaya at få det til at ske med fyren Bertram. »Det er altså ikke sådan, man scorer piger«, siger hun til ham, da han afviser hende. Først efter noget tid – da det bliver tydeligt, at Kaya ryster, hver gang han rører ved hende – forlader han hende alene på værelset.
Der er så meget at tage fat på her: Grænser, der skal spottes og italesættes. Hvad det kan betyde, at Kaya ryster. At piger også kan være nederen. Men de bliver ikke grebet.
Det samme gælder for nogle af de oplevelser, Victoria har på Ça Va, hvor den ivrige manager William (Kristoffer Eriknauer) serverer sin giftblå specialdrink LGL til de piger, han er interesseret i. Drinkens navn står for let’s get laid, og da Victoria har smagt den, tror hun, at hun er blevet drugged. Men hun fortsætter med at arbejde der.
Ronja, der også i første sæson var en af de mest rowdy af vennerne, er hurtig til at springe med på Drifts nye opdatering og sætte sig selv dyrt til salg. Over for sine venner gør hun det til et frigørelsesprojekt, at hun ejer sin seksualitet og kan købe sig til god sex.
Det er en helt fair pointe, og jeg mangler ikke, at ’Salsa’ kommer med en morale om sexarbejde. Jeg mangler til gengæld at høre, hvordan Ronja oplever det. Hvad føler hun? Hvad føler Kaya, når hun ryster ved berøring? Hvorfor er Victoria okay med at arbejde for William?
’Salsa’s første sæson missede ikke én mulighed for at pege de ting ud, vi kan være for hurtige til at affeje som en enkelt dårlig oplevelse eller en misforståelse mellem to fulde mennesker. Det gør den desværre nu.
Der er skruet ned for mængden af sex – og den sex, der er, virker til ofte at være utroligt dårlig. Det er selvfølgelig en pointe i sig selv, at dårlig sex også findes, men det kunne også være en pointe, at dårlig sex ofte er dårlig, fordi man ikke taler sammen, eller fordi man egentlig er for fuld. Eller bare at sex også kan være dårligt, ligesom det kan være sjovt, frækt og cute. Jeg savner de fine sexscener – og samtalerne om sex.
Og mellem de smarte events og dyre natklubber savner jeg genkendeligheden. Jeg kunne ikke lade være med at tænke over, hvor alle deres penge kommer fra, og hvor mange der mon har sex foran deres veninder, lige prøver deres vibratorer af foran hinanden på toilettet eller viser hinanden, at de kan hypnotisere sig selv til en orgasme?
’Salsa’s anden sæson minder mig mere om den ublufærdige, men også kyniske serie ’Girls’ end om noget andet, Jonas Risvig har lavet indtil videre. Der er i sig selv intet i vejen med det stilskifte, som forhåbentlig bare betyder, at Risvig undersøger nye og andre måder at lave ungdoms-tv på.
Men som han selv fortalte Soundvenue for nylig, har han været med til at vise en specifik måde at være ung på, som også har en slagside. Jeg håber, han retter blikket ud af Instagram og giver plads til refleksionerne og samtalerne.
Første sæson ’Salsa’ var et par åbne arme. Sæson 2 føles mere som en lukket klub.
Kort sagt:
Efter en fantastisk første sæson skruer anden sæson af ’Salsa’ op for vildskaben, men desværre ned for omsorgen.
Anmeldt på baggrund af hele sæsonen.
‘Salsa’. Serie. Instruktion: Jonas Risvig. Medvirkende: Safina Coster-Waldau, Filippa Coster-Waldau, Lilja Sloth Engelbrecht, Ingrid Bjerg Raft, Frederik Trudslev, Kristoffer Eriknauer. Spilletid: 7 afsnit a cirka 30 minutter. Premiere: 27. oktober på DR.