»Der er ingen gode grunde i galaksen til at hade Brie Larsons seje superheltinde«.
Sådan skrev Soundvenues Lise Ulrich i sin anmeldelse tilbage i 2019, da ‘Captain Marvel’ endelig ramte biograflærrederne.
Inden da havde der til gengæld været virkelig mange dårlige grunde.
For som hovedrollen i Marvels første kvindedrevne superheltefilm måtte skuespilleren lægge navn til en umådeligt grim og misogyn hadekampagne på internettet, hvor utilfredse fans forsøgte at forklæde deres ublu kvindehad som bekymring over skuespillerens manglende loyalitet til Marvel-universet.
Heldigvis gjorde de insisterende angreb på hovedrolleindehaverens smil, påståede mandehad, røvstørrelse og forfærdelige feministiske agenda, der knuste giftige fanhjerter, i sidste ende ikke indhug i filmens faktiske succes. ‘Captain Marvel’ tjente over en milliard dollars ved billetlugerne og blev taget vel imod hos mange kritikere.
Så i slaget ‘Brie Larson vs. internettets ledeste kvindehadere’ var der vel ingen tvivl om, hvem der vandt i sidste ende? Superkvinden kunne vel bare grine hele vejen til banken?
Her fire år senere, hvor Brie Larsons Captain Marvel-figur igen er biografaktuel med den både ventede og frygtede ‘The Marvels’, lader det desværre ikke til at være tilfældet.
For selvom mangt og meget er sket i Marvel-land, såvel som den virkelige verden, hvor en pandemi og lanceringen af streamingtjenesten Disney+ har vendt op og ned på superheltenes kulturelle magt, er der noget, der ikke har ændret sig.
Giftige fanreaktioner, der systematisk sætter sig for at pille kvindelige skuespillere ned, så snart de tillader sig at udtale sig om noget som helst.
For Brie Larson er hverken den første eller den sidste skuespiller, der bliver lagt ufortjent for had i forbindelse med store franchises.
Men når man ser på hendes karriere og position i Hollywood, siden hun fik overnaturlige kræfter, har hun ikke blot mistet lysten til at spille ‘Captain Marvel’. Hun er også blevet så uløseligt forbundet med rollen på godt og ondt, at alle dens negative konnotationer risikerer at klistre til alt, hvad hun foretager sig fremover.
Selvom troldehæren ikke vandt ved billetlugerne, har de i hvert fald ikke tabt.
Forfærdeligt perfekt offer
Da Brie Larson fik sin rolle som Captain Marvel/Carol Danvers, var det på et tidspunkt, hvor en Marvel-aftale var topmålet af kommerciel Hollywood-succes.
Ved annonceringen i 2016 var den dengang kun 26-årige skuespiller et af branchens mest lysende navne, da hun med en Oscar-statuette for ‘Room’ satte endegyldigt ild til en karriere, der spandt fra børneskuespiller til teenskuespiller i kulthits som ‘Scott Pilgrim vs. The World’, den A24-distribuerede coming of age-film ‘The Spectacular Now’ og kritikerdarling i indien ‘Short Term 12’, der viste sig som lidt af en stjernefabrik med både Larson, Lakeith Stanfield, Kaitlyn Dever og Rami Malek på rollelisten.
Men det lovende nye kapitel som ansigt på en ny Marvel-begyndelse sammen med skuespillere som ‘Black Panther’s Chadwick Boseman og Tom Hollands ‘Spider-Man’, der skulle bære franchisens fakler videre efter folk som Robert Downey Jr. og Scarlett Johansson, kom skævt fra start.
Brie Larson blev iført et photoshoppet smil, da ’Captain Marvel’-plakaten landede, og filmen blev udsat for bomber af falske negative anmeldelser op til premieren.
Der var ikke nødvendigvis nogen god forklaring. Men 2010’ernes tiltagende fokus på diversitet i kulturlandskabet igangsatte et væld af kampe om politisk korrekthed, og i den zeitgeist blev ‘Captain Marvel’ og dens hovedkarakter en af tegneseriekonservatisternes helt store prygelknaber.
Men derudover var Brie Larson også et forfærdeligt perfekt offer for dem, der gerne ville tegne hende som Hollywoods fremmeste killjoy.
Havde det mon vejet helt så tungt, at hun kaldte ‘Captain Marvel’ for feministisk, hvis hun ikke inden da havde vakt opsigt som aktiv stemme i MeToo-bevægelsen? En der bevidst undlod at klappe af Casey Affleck ved Oscar-uddelingen i 2017 som statement over de sexchikane-anklager, der var blevet rettet mod ham i 2010.
Hendes karakteristiske mimik, stemmeleje og ironi blev vendt mod hende, selv i harmløse humoristiske interviews.
I en Wired-video hvor hun jokede med de mest populære Google-søgninger på hendes navn, svarede hun eksempelvis »er det et personangreb?« på, hvorvidt hun trænede.
Det blev meme-guf for en skare, der ikke missede en chance for at karikere hende som krænkelsesparat, og hele hendes væremåde blev gjort til et stort social justice warrior-meme.
Og med tiden er den rolle internettet castede hende i blevet nemmere at huske, end den hun spillede som ‘Captain Marvel’.
Ikke mindst fordi både hun og Marvel har valgt at stå fast i den ved flere lejligheder.
»Er der overhovedet nogen, der ønsker, jeg fortsætter?«
I traileren til den kommende ‘The Marvels’ dunker Beastie Boys-sangen ‘Intergalactic’ løs med de meget sigende ord: »Don’t you tell me to smile«.
Hvilket mange har opfattet som en direkte reference til den første sten, der blev kastet i shitstormen.
Og der er flere eksempler på, at både Marvel og kvinden bag Captain Marvel har forsøgt at gøre det, man aldrig skal gøre: interagere med trolls.
Brie Larson delte temmelig eksplicit sit ambivalente forhold til sin Marvel-rolle, da hun sidste år af Variety blev spurgt ind til karakterens fremtid ved Disneys store lanceringsevent D23.
»Det ved jeg ikke. Er der nogen, der ønsker, at jeg gør det igen?«, lød hendes jokende oprigtige svar af den slags, man ellers skal lede længe efter til polerede presseevents.
Da Larson delte et billede af sig selv og sine netop annoncerede ‘The Marvels’-medspillere Iman Vellanis Ms. Marvel og Teyonah Parris’ Monica Rambeau på sociale medier, kom hun haterne i forkøbet med sit eget meme:
»*Trolls combust*«, skrev hun.
Det tjener Brie Larson til ære, at hun efter utallige angreb stadig forsøger at trolle sine trolls.
Forsøgene på at vise overskud og drive gæk med den hadefulde diskurs er på sin vis stærke. Men deres virale værdi bliver en evig påmindelse om shitstormen, og den kommer hurtigt til at overskygge alle de positive ting, filmfortsættelsen også repræsenterer.
Som at ‘The Marvels’ er instrueret af kun 33-årige Nia DeCosta (‘Candyman’) og ikke blot har én kvindelig superhelt i hovedrollen, men tre.
Ét stort nederlag
Brie Larson har før beskrevet sin tilgang til rollevalg og karriere som bevidst i sin uforudsigelighed.
I marts 2023 fortalte Brie Larson Harper’s Bazaar, at hun fik for ensformige rolletilbud efter ’Room’. Men den eneste filmrolle hun har haft mellem sine Marvel-film var en birolle i ’Fast X’. Under pandemien og i kølvandet på ’Captain Marvel’ sprang hun ud som youtuber og podcaster for at være »fri til at være ingenting«.
I en hypet kommende bog om Marvel, ‘MCU: The Reign of Marvel Studios’, lyder det, at Brie Larson har fået et »desillusioneret« forhold til sin Carol Danvers-rolle og ikke gider mere. Who can blame her.
Men indtil videre skorter det på projekter, der kan ryste de seneste års uheld ud af systemet. Hvad Brie Larson melder ud efter strejken, vil vise sig. Men lysten til overhovedet at befinde sig i søgelyset, virker vaklende.
Udover ‘The Marvels’ er Larson aktuel i den ambitiøse Apple TV+-serie ‘Lessons in Chemistry’, der føles som en hel buffet af ekstrovert progressivitet og popfeminisme. Her spiller hun en genial kemiker, tv-kok, hårdtprøvet enlig mor såvel som kærlig ejer af en talende hund, der holdes nede af 1950’ernes husmoderliderlige patriarkat. Hvor hendes karakter sjovt nok også hele tiden bliver bedt om at smile noget mere.
Det tenderer desværre bare en udbrændt form for punchline, der bestemt ikke hjælper Brie Larson med at minde hele verden om, at hun kan spille andet end kvinder, der ikke smiler.
Ingen Marvel-fremtid
Det lader ikke til, at Brie Larson kommer til at fortsætte som Carol Danvers efter ’The Marvels’. Og alt tyder på, at det skyldes den behandling, hun har fået i offentligheden.
Det bekræftede Joanna Robinson, der står bag Marvel-bogen ’MCU: The Reign of Marvel Studios’, for nylig i podcasten ’The Watch’.
»Jeg ved ikke, om Brie Larson var den forkerte person til rollen, nødvendigvis. Men det giftige backlash betyder, at Brie Larson ikke har lyst til at spille Carol Danvers længere«. Av.
Om det er et tab for superheltekunsten eller ej, må man selv vurdere. Og hvordan og hvorvidt Brie Larson varetager sin karriere fremadrettet, skal stå hende frit for.
Men i begrundelsen ligger der et stort problem, der ikke er løst endnu. For exiten repræsenterer ikke nødvendigvis et nederlag for Brie Larson. Men et nederlag for alle, der ønsker sig popkultur uden så meget forskelsbehandling og had.
Efter en sommer der stod i Barbiens tegn, og hvor de grimmeste debatter for en gangs skyld mestendels udeblev, får det kun ’Captain Marvel’s fanfadæse til at virke endnu mere uretfærdig. For med sit billetsalg blev filmen en kommerciel milepæl for kvindedrevne blockbusters, som ’Barbie’ står på skuldrene af.
På papiret blev ’Captain Marvel’ en stor succes. Desværre bare for alle andre end Brie Larson.
‘The Marvels’ får premiere 8. november.