‘Love Lies Bleeding’
Kristen Stewart leverer karrierens største præstation som Lou i Rose Glass’ vilde ‘Love Lies Bleeding’, som du kan se allerede 7. maj i Empire Bio, når Soundvenue inviterer til forpremiere.
Lou er bestyrer af et træningscenter i en udkantsamerikansk trailer trash-flække. Da den aspirerende bodybuilder Jackie (Katy O’Brien) lægger vejen forbi, bliver det starten på et eksplosivt forhold mellem de to kvinder, der får grelle konsekvenser for dem selv og folk omkring dem – herunder Lous insektelskende gangsterboss af en far spillet af en gusten Ed Harris.
Instruktør Rose Glass slog igennem med sin kritikerroste horrordebut ‘Saint Maud’, der høstede fuld plade fra Soundvenues anmelder.
Nu er hun klar til at servere en steroidindsprøjtning af en intens og makaber thriller lige i lårmusklen med ‘Love Lies Bleeding’.
I biografen 16. maj
’The Fall Guy’
Ryan Gosling og Emily Blunt stod begge på listen over nomineringer i birollekategorien ved dette års Oscar-show for deres medvirken i henholdsvis ’Barbie’ og ’Oppenheimer’.
Nu kan de langt om længe lægge deres ’Barbenheimer’-rivalisering i graven, når de i ’The Fall Guy’ spiller over for hinanden med heftige amoriner i luften.
Gosling spiller stuntmanden Colt Seavers, der efter en ulykke på settet trækker sig fra alt og alle, inklusive sit forhold til den spirende instruktør Jody (Emily Blunt). Men han trækkes tilbage til filmverdenen, da den berømte stjerne Tom Ryder (Aaron Taylor-Johnson) pludselig forsvinder – under optagelserne på Jodys kæmpe kærlighedsallegori af en sci-fi-film.
Det er manden bag blandt andet ‘John Wick’ og ‘Bullet Train’, David Leitch, der har instrueret. Leitch har selv en fortid som stuntmand og er fuldstændigt på hjemmebane i dette hæsblæsende miks mellem action, komedie, romance og metafortælling med brændende kærlighed til de helt store set pieces.
I biografen 1. maj.
‘Pigen der fortalte film’
Den lokale biograf er samlingspunktet i den afsides minelandsby i Chiles Atacama-ørken, hvor handlingen i Lone Scherfigs ’Pigen der fortalte film’ udspiller sig.
Den unge kvinde Maria, hendes forældre og tre søskende kæmper for at tjene til føden i en periode med stor politisk usikkerhed i landet. Marias talent for at videreformidle de film, hun ser i biografen, gør hende til den oplagte fortæller for dem, der ikke har råd til selv at betale for en billet – men det brutale Augusto Pinochet-diktatur raser, og landsbyen har brug for håb mere end nogensinde.
Den Oscar-nominerede ’The Artist’-skuespiller Bérénice Bejo spiller rollen som Maria, hvor også ’Good Bye, Lenin!’ og ’Inglourious Basterds’-skuespiller Daniel Brühl er på rollelisten.
Der er dømt rent kærlighedsbrev til biografen á la ’Cinema Paradiso’ i Scherfigs nye film, som Deadline kalder et »must-see for filmelskere overalt«.
I biografen 2. maj.
‘Kingdom of the Planet of the Apes’
Den første film i ’Abernes Planet’-franchisen landede for over 55 år siden, og snart er det nyeste skud på stammen, ’Kingdom of the Planet of the Apes’, klar til at invitere os ind i biografmørket til endnu en film i primat vs. menneske-serien.
’Kingdom of the Planet of the Apes’ udspiller sig omtrent 300 år efter begivenhederne i den sidste af Matt Reeves’ film ’War for the Planet of the Apes’ fra 2017. Aberne har opbygget en civilisation på det fundament, der blev lagt for dem i forrige film, mens menneskeheden er degenereret til en vild og primitiv tilstand.
Da den magtsyge abekonge Proximus Caesar vil slavebinde menneskene, må revolutionære aber og mennesker slå sig sammen for at afgøre fremtiden for begge arter.
Filmen overses af ’Maze Runner’-instruktør Wes Ball og har et cast fyldt med nye, spændende ansigter som Owen Teague (‘It’) og Freya Allen (‘The Witcher’).
I biografen 8. maj.
‘De uønskede’
Den franske instruktør Ladj Ly sparkede i den grad dørene ind, da han debuterede med den ‘La Haine’-associerende, Oscar-nominerede ‘Lés Miserables’ i 2019. Filmen tog fat i evigt aktuelle problematikker som politivold, korruption og ulighed. Nu er han snart aktuel med en ny social kommentar med udgangspunkt i Paris’ gader.
I ‘De uønskede’ befinder vi os endnu engang i de mørkere afkroge af lysets by, hvor Pierre (Alexis Manenti) bliver udpeget som ny borgmester af en arbejderklasseforstad efter den forrige borgmesters død. Pierre har et ønske om fornyelse og gentrificering af området, men bliver mødt med modstand fra en gruppe beboere, der bliver kendt som De uønskede, anført af den unge, idealistiske kvinde Haby (Anta Diaw).
I biografen 16. maj
‘Boy Kills World’
Hævnfilm er in for tiden. For nylig fik vi Dev Patel som fåmælt, hævngerrig selvtægtsmand i sin debutfilm ’Monkey Man’. Denne gang er det instruktør Moritz Mohrs take på genren, der tager os med til et postapokalyptisk univers og en mand på en farlig mission.
Efter hans familie bliver myrdet bevæger den døvstumme Boy (Bill Skarsgård) sig ud på et hævntogt mod et korrupt dynasti anført af den sadistiske matriark Hilda van der Koy (Famke Janssen). Med sig i bagagen har han værdifulde martial arts-færdigheder, som en mystisk shaman har lært ham. Konstant sættes der ord på hans tanker i form af stemmen fra de videospil, han spillede og elskede som barn.
’Boy Kills World’ er Mohrs spillefilmdebut og er baseret på en historie, som instruktøren selv har ført pennen på. Filmen er produceret af selveste Sam Raimi.
I biografen 16. maj.
‘Furiosa: A Mad Max Saga’
Hvordan laver man en opfølger til en af nyere tids største actionfilm?
Det spørgsmål har fans af ’Mad Max’-franchisen stillet, da det kom frem, at ’Mad Max: Fury Road’ fra 2015 ville få en prequel ved navn ’Furiosa: A Mad Max Saga’. For skaber George Miller er svaret klart: Man caster en af tidens hotteste skuespillere i form af Anya Taylor-Joy og krydrer det med actionsekvenser, der er så omhyggelige, at en enkelt scene tog 78 dage at få i kassen.
I ’Furiosa: A Mad Max Saga’ tørner Taylor-Joy ud som en ung version af soldaten Furiosa, som blev udødeliggjort af Charlize Theron i ’Fury Road’. Her fortælles historien om, hvordan Furiosa som barn blev kidnappet af krigsherren Dementus (en uigenkendelig Chris Hemsworth) og hans biker-bande.
I filmen følger vi hendes rejse gennem den dystopiske ødemark for at vende tilbage til sin hjemstavn.
I biografen 23. maj.
’Fuld af kærlighed’
Efter at have beskæftiget sig med store danske historiefortællinger i ’Vores mand i Amerika’ og ’Idealisten’, der begge nød god succes, bevæger Christina Rosendahl sig nu inden for hjemmets fire vægge i ’Fuld af kærlighed’.
Her spiller Lars Ranthe og Stine Stengade ægteparret Peter og Helen, der sammen med deres tre børn udadtil ligner en ganske almindelig middelklassefamilie. Der er dog en stor elefant i rummet i form af Peters alkoholmisbrug, der påvirker forholdet til Helen og hans børn. Efter en alvorlig ulykke konfronteres Peter med et klart ultimatum: Stop med at drikke, eller mist din familie.
Rosendahl har tidligere fortalt ærligt om sin egen opvækst med en voldelig og alkoholiseret far, og ’Fuld af kærlighed’ trækker således på selvbiografisk materiale.
Foruden Ranthe og Stengade tæller filmen en spændende rolleliste med unge talenter som Viilbjørk Malling Agger (’Asfalt’), Viktor Hjelmsø (’For Evigt’) og Malaika Berenth Mosendane (’Meter i sekundet’).
I biografen 23. maj.
’Hit Man’
Glen Powell har haft travlt siden gennembruddet i ‘Top Gun: Maverick’ fra 2022. Ud over en hovedrolle i den hypede romcom ‘Anyone But You’, der fik internettet til at gå i spåner, er han snart aktuel i tornado-thrilleren ‘Twisters’.
Som om det ikke var nok, kan vi nu glæde os til snart at se ham i Richard Linklater-samarbejdet ‘Hit Man’, der fik verdenspremiere på Venedig-festivalen sidste år.
Powell spiller den anonyme professor Gary, der hyres af politiet til at posere som lejemorder, så han kan sørge for, at de skumle typer, der forsøger at hyre ham, bliver arresteret. Den storsmilende Gary skifter ubesværet mellem identiteter, men da kvinden Maddy (Adria Arjona) forsøger at flygte fra sin voldelige mand, må Gary lade masken falde for at hjælpe hende – hvilket viser sig at være sværere end som så.
Det er Powell og Linklater, der i fællesskab har udarbejdet manuskriptet, som er baseret på en sand historie fra avisen Texas Monthly.
I biografen 30. maj.