Alle der nogensinde har spillet ’Tomb Raider’ eller ’Uncharted’, er udmærket klar over, hvor frustrerende og langsommelig en proces bjergklatring i videospil kan være. Der skal (virkelig!) god timing til og ruten er ikke altid oplagt.
Men hvad hvis man ovenikøbet vidste, at når man falder ned af bjergsiden, ville det føles som om, man virkelig falder? Så ville man få trigget sin højdeskræk. Crytek hæver nu indsatsen, og serverer autentisk virtual reality-klatring i det kommende spil ’The Climb’.
Som videoen demonstrerer, gør ‘The Climb’ hvad den lover: Du agerer bjergklatrer med det ene formål at nå toppen af bjerget. Takket være Oculus’ VR-teknologi er den simple præmis også nok.
Spilmekanikken fungerer sådan, at du orienterer og positionerer dig ved hjælp af hele kroppen, dit synsfelt reguleret med Oculus headset, mens du styrer klatrerens hænder med enten en Xbox One controller eller Oculus Touch. De afskårne hænder ser temmelig unaturlige ud i spiltraileren, men er designet til at give spilleren den bedste, uforstyrrede udsigt.
Den Frankfurt-baserede spiludvikler Crytek er ellers bedst kendt for at lave shooters som ’Crysis’-spillene, der roses ikke bare for deres gameplay, men for den høje visuelle kvalitet der understøttes af CryEngine.
Man kan heller ikke komme udenom, at ’The Climb’ er smuk. Fantastisk smuk. De bjergtagende (den måtte komme) landskaber skal også helst kunne vises med 90 frames i sekundet, ellers bliver spilleren ilde tilpas i et hakkende VR-univers. Derfor er der – som spillets første screenshots demonstrerer – virkelig kræset om æstetikken.
Crytek holder på mange at sine hemmeligheder endnu og har ikke givet klare svar hvad angår udgivelsesdato, omfanget af forskellige locations og ruter eller sværhedsgrader. Alligevel er den første smag nok. Den åbner op for bjergklatring på en måde som Google Street View ville ønske den kunne gøre og da også gav et fint bud på.