Siden sin debutkollektion i 2015 har Lærke Andersen været ekstremt dygtig til at udtrykke sin æstetiske vision. I krydsfeltet mellem sportstøj og workwear formår hun at skabe et spændende univers, der skiller sig ud på den danske modescene. Et univers, hvor kvinder ubesværet kan klæde sig med coolness og føle sig sexede på samme tid.
Visionen byggede Lærke Andersen videre på i dag på showscenen i Lokomotivværkstedet, hvor hun fulgte op på sit imponerede debutshow, der under vinterens modeuge fik lov til at lukke og slukke som en del af præmien for at have vundet Magasin du Nord Fashion Prize i 2017.
Flankeret af en attitudefuld hær af modeller klædt i signaturdesigns med logoprints og Lærke Andersen-flag i hænderne, blev showet åbnet med et look, der fint indkapsler designerens tilgang. En a-formet jakke fik et sporty udtryk, når den var stylet med et par knæhøje sneakers i det tidstypiske sokkedesign (som dog havde lidt for mange ligheder med silhuetten på Balenciagas Speed Trainer) fra designerens nye collab med et andet ungt, fremadstormende dansk brand, sneaker-mærket Arkk.
Mens sportswear- og streetwear-undertoner i form af et teknisk tracksuit med detaljefyldte plisseringer på ærmerne, kropsnære polkapikkede shorts og crop top, t-shirts med proportionsudfordrerende lange ærmer og oversize hoodies byggede videre på designerens univers, så tog hun også mere feminine metoder i brug. Det gav designeren en ny underspillet dimension, som aldrig afveg fra den vision, som gjorde, at vi kårede hende som årets danske designer i 2017.
Det mere feminine touch så vi for eksempel på en kropsnær midnatsblå kjole med en høj slids, der fik den rette LA-kant, når den var stylet med noget, som lignede cykelshorts for at manifestere designeres sporty og funktionelle tilgang til design.
Et af kollektionens bedste looks balancerede netop også på en knivsæg mellem det feminine og sporty med nederdel i beige med høje slidser og en trenchcoat, hvor ærmerne hang løst, som var stylet med en hoodie og de førnævnte sokkesneakers.
Det var fedt igen at følge Lærke Andersens udvikling på catwalken. Vi blev ikke blæst bag over af overraskende designs, men det var heller ikke nødvendigt, for Lærke Andersens fusionering af sportswear og workwear er cool og salgbar, og så er det fedt, at hun formår at være stålsat og stole på sit koncept i en tid, hvor en stor del af den skandinaviske modescene er ramt af Ganni-effekten (hvilket bestemt ikke skal forstås negativt), som vi især så på modeugens første dag.
Læs også: Heliot Emil har styr på detaljen – bare ikke i deres Copenhagen Fashion Week-show