’LEGO Star Wars: The Skywalker Saga’ er en klodset, men nostalgisk affære
’LEGO Star Wars: The Skywalker Saga’ er på overfladen en imponerende samling og opdatering af seriens tidligere udgivelser.
Foruden en voldsom mængde klods-baseret lyssværds-underholdning har alle titlerne også fået en grafisk og gameplay-mæssig overhaling, så de ikke kun står knivskarpt, men endda prøver et par nye ting.
Alligevel er der et par ugler i galakse-mosen.
En fornøjelig farvelade af nostalgi
’LEGO Star Wars: The Skywalker Saga’ er et overraskende stort spil, som tæller mere end 20 lokationer og dobbelt så mange missioner foruden en masse samleobjekter.
Selve grundspillet følger filmseriens opbygning med tre trilogier, men vejen til både Dødsstjernen og Tatooine kan betrædes af mere end 300 (!) spilbare karakterer.
Figurernes evner opgraderes med små LEGO-knapper, som indsamles ved at løse missioner eller indsamle loot – altså ganske klassisk videospils-manér.
Alle banerne er bundet sammen af midtpunkter, som udgøres af ikoniske ’Star Wars’-lokationer, der kan udforskes i jagten på hemmeligheder og easter eggs, men som egentlig bare er glorificerede pauseskærme, hvor man vælger sin næste mission.
Spillets menu lader dig vælge mellem de tre filmtrilogiers startpunkter: ’A New Hope’ (4’eren), ’The Phantom Menace’ (1’eren) eller ’The Force Awakens’ (7’eren).
Heldigvis kan man zappe lidt rundt, for selvom alle de tidligere udgivelser har fået en kærlig omgang, så halter nogen af dem bagefter, fordi plottet stadig er venstrehåndsarbejde (jeg kigger på dig, ’Phantom Menace’!).
Langt de fleste baner er opbygget som en god blanding af kampe med lyssværd, laserpistol og kræfter fra The Force, sniksnak med biroller samt indsamling af dingenoter og små (knap så udfordrende) gåder, der skal løses – oftest ved at stable eller flytte klodser.
Selvom de klassiske baner fungerer fint, så er det, når formlen brydes, at LEGO-englene synger.
Podracing, spejl-hulen og mange andre legendariske scener fra filmene får deres eget liv med baner designet rundt om de ikoniske situationer, som rum-heltene har knoklet sig igennem.
De særlige baner lander desuden så tilpas ofte til, at de løfter den samlede oplevelse, men de slides heldigvis ikke op, og de bliver samtidig aldrig forventelige.
Hold nu kæft, Jar Jar
’The Skywalker Saga’ sørger fra første bane for, at det børnevenlige og lettilgængelige design er tydeligt for enhver. Man kan stort set ikke dø, og kampene er afsindigt nemme.
Men det betyder langt fra, at man sidder med et børnevenligt spil i hænderne. Undervejs i alle tre trilogier er der rigeligt med kække jokes, vink til populære memes og fjollede gengivelser af populære øjeblikke.
De vigtigste scener fra filmene serveres med et glimt i øjet til kendere af universet, men pakkes ind i ufarlige og barnagtig falde-på-halen-komik, så selv de yngste kan være med.
Når det er allerbedst, leverer fortællestilen en humor og kærlighed, som fænger hos både de yngste og uspolerede samt hos os, som er født næsten samtidig med filmuniverset.
Desværre kammer det en gang imellem over og lander midt imellem de to stile, hvilket resulterer i en upersonlig og småkedelig omgang prutte-og-båthorns humor – som den stædige insisteren på at lade Jar Jar Binks være alt for meget med for at lefle for de allermindste, selvom han er mindst lige så irriterende som i filmene.
Hvis man har spillet de andre spil i ’LEGO Star Wars’-serien, er der stadig masser af grunde til at hoppe ombord i den nye samlede udgivelse.
Foruden en masse små quality of life-forbedringer har både kamera og kampsystem fået en massiv overhaling.
Det første, som springer i øjnene, er, at kameraet er zoomet næste hele vejen ind i nakken på karakteren. En gang imellem så nært, at man levende kan forestille sig lugten af en våd wookie eller lyden af Vaders raspende vejrtrækning.
Den nye kameraføring og findpudsningen af kampsystemet giver en overraskende tyngde til styringen, som i tidligere spil har været lidt svævende.
I kampene føles det helt naturligt at kombinere angreb og Force-kræfter, og formularen peaker især, når man i klassisk LEGO-stil kan genopbygge det cover, som stormtropperne lige har skudt i smadder.
Letfordøjeligt og charmerende
Jeg testede primært spillet til Nintendo Switch, hvor det lader til at være et perfekt spil på rejsen, hvilket dog desværre ikke er tilfældet.
I stedet er det en klar grafisk nedgradering (30fps og 576p-opløsning i håndholdt udgave) i forhold til, hvad man får til Playstation, Xbox eller PC, og sjældent har det været så grimt som her.
’LEGO Star Wars: The Skywalker Saga’ lander alligevel et sted i gråzonen mellem et nostalgisk tilbagekald og børnevenlig stuerenhed.
Glimtet i øjet forsvinder for ofte til, at man helt kan drømme sig væk i lyssværdenes skær, og spiller man mere end 60 minutter ad gangen, bliver oplevelsen tit ensformig.
Det er en skam, for spillet byder ellers hele vejen igennem på en veldesignet og charmerende oplevelse. Og så naturligvis Jar Jar Binks.
Kort sagt:
’LEGO Star Wars: The Skywalker Saga’ får næsten proppet for meget indhold ned i pakken, men ender alligevel som et ganske charmerende spil fyldt med ikoniske scener.