Der lød et brag, da lemmen åbnede sig. Rebet blev stramt om halsen, og benene spjættede, før de hang slapt.
Ja, det var makabert, da Han Kjøbenhavn orkestrerede en massehængning som dramatisk klimaks på deres show i Bella Centret. Men den slags dystopier er vi efterhånden vant til fra Jannik Wikkelsø Davidsen og Tim Faith Hancock, uden at de dog rigtigt har villet stå ved nogle politiske budskaber.
Det var dog svært ikke at se deres totalteater, hvor rotter patruljerede med kamphunde og agerede bødlerne på galgebakken, som en kommentar til et samfund, hvor nogle vil mene, at magthaverne er blevet nogle scum. I modens eget lukkede mikrokosmos kunne det dog også tolkes som et billede på undergrundens nye magtposition i modebranchen, hvor gadedrenge som Han Kjøbenhavn selv er blevet talk of the town.
Uanset hvordan man tolker showet, så ændrer det ikke på, at det for første gang i lang tid ikke lykkedes Han Kjøbenhavn at tydeligt reflektere showets tematik i tøjet eller trække en rød tråd igennem kollektionen. Jo, der var et humoristisk take på tidens dyreprint, hvor de havde printet Instagram-værdige hundehoveder på et stof, der gik igen i flere styles, og der var rotter på en par sweatshirts. Men det føltes mest som en kollektion, der tog brandets flirt med det grimme til nye ekstremer med mange gammelmandstern og en vild farvepalet.
Bedst fremstod deres bud på jakkesæt i tern med dobbeltradet jakke og logobånd langs de ekstra lange bukseben. Men faktisk stod kvinderne stærkest. Her udfordrede Han Kjøbenhavn sig selv og åbnede op for en ny feminitet og æstetik, som klædte drengerøvsimaget. Om det så var en stumpet windbreaker eller lange kjoler med plisserede detaljer, så var det looks, der stjal opmærksomheden og viste en ny vej, som det bliver interessant at se mærket forfølge. Måske kan tilgangen endda give nyt liv til herredelen.
Læs også: Ganni spredte kærlighed under Copenhagen Fashion Week
Læs hele vores dækning af Copenhagen Fashion Week HER.