KOMMENTAR. Vi er efterhånden vant til, at Kanye West rusker op i vores forestillinger, om hvordan verden hænger sammen. Om det så handler om, hvordan man håndterer skuffelser ved prisuddelinger eller mere geniale påhit som lanceringen af ‘Yeezus’-albummet – for ikke at snakke om musikken. Kanye tænker stort og anderledes. Det er en af grundene til, at vi elsker ham.
Med udrulningen af den seneste Yeezy-kollektion, ‘Season 6’, var jeg i sidste uge noget skeptisk, hvilket især skyldtes tøjet. For det var en noget tam, American Apparel-lignende omgang, der mere var et skridt tilbage end frem for brandet, som generelt lader til at have svært ved at ride videre på den sneaker-hype, Kanye har styret de seneste mange år.
Men når man kigger på lanceringen af kollektionen, så beviser den igen Kanyes (og hans teams) evne til tænke ud af boksen. Ved at bruge de midler, der er omkring ham, er der skabt en moderne lookbook og viral kampagne, der både udstiller og udnytter det absurde ved moderne kendiskultur. Kanye (og Kim Kardashian) har taget styringen over både paparazzibilleder og resell-markedet. Og det er genialt.
Tidligere har vi ellers også fået fantastiske modeshows fra Kanye, der med både diversitet og sociale kommentarer har forsøgt udfordre formatet og gøre det til noget større end 15-minutters Instagram-hype. Det er på ingen måde lykkedes til perfektion, når modeller har skulle stå i timevis, mens andre har kæmpet med et gå i hans stilletter. Men de har forsøgt at udfordre formatet og derfor altid været et friskt pust i branchen.
Og i en tid, hvor hele modeuge-setuppet bliver vendt på hovedet af brands, der har set, hvordan streetwear-mærker som Supreme og Palace kan sælge tøj til hungrende teenagere uge eller uge, lander den nye Yeezy-kampagne perfekt. I år har Vetements droppet at holde shows og har lavet flere popup-butikker for at holde liv i sin hype og udnytte historiefortællingen på en anden måde, mens vi også har set Alexander Wang og Adidas bruge dele af samme taktik.
Når man er gift med en af verdens største kendisser, hvorfor så ikke udnytte det? Og hvorfor ikke bruge, hvad der er lige foran øjnene på én til sin fordel? Det er, hvad Kanye gjorde med de paparazzilignende billeder af Kim Kardashian. Jeg (og mange andre) troede først, at der var tale om reelle paparazziskud, men alt tyder på, at de blot udnytter æstetikken. Det kan selvfølgelig ses som en kommentar til den kultur, vi lever i, hvor billeder af kendte mennesker sælges for tusindvis af kroner og konsumeres af hundrede tusinder af mennesker.
Samtidig er Kanye godt klar over, at paparazzibilleder er en del af hans, og især hans kones liv og økonomi, som også hjælper dem (som han tidligere har sagt til fotograferne). Kardashian og mange andre af tidens kendte tjener penge på eksponering – om den så kommer fra dem selv via Instagram, Snapchat og så videre, eller om det er via medier, der skriver om, hvad de har på, når paparazzifotograferne fanger dem på gaden. Den slags eksponering kan sælges til brands, men den kan selvfølgelig også bruges til at sælge ens egne brands. Det har Kim Kardashian gjort i stor stil i år med KKW Beauty, og nu altså også med Yeezy ‘Season 6’.
Med de nye plakater, som er blevet spottet i Miami i forbindelse med Art Basel, tager Kanye og Yeezy-teamet kendistemaet et skridt videre. Her er Instagram- og Twitter-opslag med billederne copy/pasted, inklusiv brugerkommentarer. Det er igen både enkelt og ret genialt, når kampagnen igen udstiller paparazzibilledernes livscyklus og magt.
Og som om alt dette ikke var nok, så har Kanye også lige valgt at ændre måden, han sælger Yeezy på. Igen kritiserede jeg ham i sidste uge for at tage røven på os ved kun at sælge den nye Yeezy Boost 500 Desert Rat-sneaker som en pakkeløsning. Godt nok kostede de kun 200 dollars, men de kunne kun købes, hvis man også bestilte et par shorts og en hoodie, så den egentlig pris blev næste fire gange det beløb.
Mens jeg spekulerede i, at det var en sørgelig måde at prøve at sælge noget kedeligt Yeezy-tøj, fordi folk vil gøre næsten hvad som helst for at få fingre i Yeezy-sneakerne, så ser GQ det lidt anderledes. Eller de argumenterer i hvert fald, at det også kunne være en måde at drille alle resellerne på. Og det er slet ikke en dum tanke.
For mens der er skrevet meget om resellere, som nærmest tjener mere på hypede tøj-drops, end brands som Supreme, Palace og ja, Adidas og Yeezy, så er det stadig ikke lykkedes brands at ændre kulturen. Med bots og massivt fremmøde sætter resellere sig på mange drops hver uge, hvilket betyder, at folk der reelt gerne vil eje tøjet, betaler tre-fire gange udsalgsprisen for at få fingre i det. Selv om raffles har ændret lidt på det i forbindelse med Yeezy-udgivelser, så sælges de fleste stadig til mange gange prisen umiddelbart efter, de bliver frigivet.
Man kan så argumentere, at Kanyes pakkeløsning blot sikre, at flere af pengene kommer i hans (og Adidas’) lommer, for forbrugerne ender stadig med at betale meget for skoene – og selv om resellerne tøvede lidt denne gang, og der først var udsolgt efter et par dage (normalt går der minutter), så er Yeezy Boost 500 Desert Rat allerede til salg på diverse resell-sites – også selv om de først blive leveret omkring den 1. marts.
Men igen, om projektet helt er lykkedes eller ej, så har Kanye i hvert fald formået at skubbe til forventningerne og udfordre status quo, og det er i sig selv velkomment i et modesystem, der kæmper med at finde ud af, hvilket ben det skal stå på. Så håber jeg bare, at ‘Season 7’ også kan udfordre lidt på designet.
Læs også: Ny Yeezy-børnekollektion lander – allerede ramt af kopianklager