Bisse havde det kaotisk insisterende drama i fokus på Spot Festival
I den opsigtsvækkende video til nummeret ‘Fontex’ fra det spritnye album ‘Bizzin’ dyrker Thorbjørn Radisch Bredkjær det dramatiske kaos. Han skærer simpelthen sit øre af.
Dette var ligeledes præmissen – visuelt såvel som musikalsk – for hans koncert på Spot Festival, hvor han havde viklet hovedet ind i et blodplettet tørklæde for at spille på de selvsamme chokeffekter og halvnøgen vred sig i et glasbur under ‘Plexiglas’.
Med det dirrende intense og overrumplende så tydeligt i fokus, indfandt der sig nærmest et lettelsens suk, da Bisse (heldigvis også) spillede sine melodisk stærke kort. Her kunne publikum nedsænke sig i følelsernes rene ro. Det var således aftenens klare højdepunkt, da han inviterede et kæmpe børnekor med på scenen i Musikhusets Store Sal til ‘Legeaftale’.
Udover den altoverskyggende hovedperson fortjener Bredkjærs musikere også anerkendende tilkendegivelser, eftersom Bisse-banden har en væsentlig aktie i det samlede udtryk. Trommeslager Anders Bach var en polyrytmisk blæksprutte i ‘Clearingmord’, og Lars Bech Pilgaards guitarsolo og Adi Zukanovics atonale synth-motifs satte ‘I ske med verden’ i brand.
Der blev skruet helt op for melodramaet, da Bisse vandrede gennem salen under ‘Spruttesangen’ med teaterblodet og et manisk udtryk udtværet i ansigtet og flåede skjorten af i nummerets massivt dundrende klimaks.
Symptomatisk for helhedsoplevelsen var det dog den afdæmpende og reflekterende ‘Støvets år’, som tegnede sig for den afsluttende forløsning, da børnekoret helt fremme på scenen rundede koncerten af med et smukt a cappella-stykke.
Bisse kan levere dybt fortryllende koncertoplevelser, og bundniveauet var selvsagt højt. Derfor var det en skam, at det melodiøst rørende blev nedprioriteret til fordel for det kaotisk insisterende.
Læs anmeldelse: Spot Festival: Triumferende Saveus fik alle op på stikkerne – også sikkerhedsvagterne
Læs anmeldelse: Barselona viste vaskeægte popstjerneformat på Spot Festival