Barselona viste vaskeægte popstjerneformat på Spot Festival
Fra det øjeblik, Rud Aslak hoppede ind på scenen i Musikhusets Store Sal, stod det ganske klart, at han er født til at stå der. Som en ægte diva løb han ind i sidste øjeblik, inden hans første linjer i ’Pige og dreng’ skulle leveres – og fra første levering havde han hele salen i sin hule hånd.
Bag Aslak stod Barselonas anden halvdel, Rasmus Theodor, artigt bag synthen, mens deres efterskolevenner bakkede op i duoens kvintet-livekonstellation. En konstellation, der endnu synes en smule ny, men hvis livekemi mellem charmerende guitarlicks og sommerlige synthflader efterhånden er ved at være ganske solid. Når det kommer til Barselona er alting stadig nyt, som det også udpensles på ’Et år’ – et år, hvor drengene gik fra at være efterskolebekendte med rockstjernedrømme til at score seksstjernede anmeldelser i aviserne.
Til trods for hvor stærkt det er gået, har Barselona bibeholdt et lyrisk univers, der kredser om det, de kender. Pigerne med pandehår er nogle hjerteknusere, mor har været i bageren, og fridage er for fede. Derfor føles Aslaks fortolkning netop så medrivende ægte, når han snøvlende og krukket kæler for hvert et ord med inciterende indføling.
Til slut overvandt Aslak salens sidste potentielle tvivlere med en fornem vokalpræstation på ’Barcelona’ og en sejrsrunde blandt publikum på ’Sommerkys’-højdepunktet ’Tættere på hende’.
Som drengene selv har udtalt i et nyligt interview, fik de styr på attituden før alt det andet rigtigt spillede. Fake it ’till you make it-tilgangen. Denne aften i Musikhuset beviste de, at attituden nu blot er prikken over i’et.
Læs anmeldelse: Spot Festival: Triumferende Saveus fik alle op på stikkerne – også sikkerhedsvagterne
Læs anmeldelse: Hong Kong leverede lækre, men usikre stileksperimenter på Spot Festival
Læs anmeldelse: Fribytterdrømme på Spot Festival – fra berusende momenter til blød landing