Det store norske dagblad DN skriver i en dybdegående artikel, at streamingtjenesten Tidal har fusket med streaming-tallene for to album: Beyoncés ‘Lemonade’ og Kanye Wests ‘The Life of Pablo’, der begge var Tidal-eksklusive ved udgivelsen.
Artiklen fører bevis for, at streaming-tallene er pumpet kunstigt op, hvilket medførte en positiv mediedækning af Tidal og tjenestens angivelige succes på et tidspunkt, hvor den ellers havde været i modvind. Hvis bedraget reelt er forekommet, har det også medført, at Beyoncé og Kanye West har modtaget en større andel af den pulje penge, som alle streamede kunstnere på tjenesten skulle dele, end de havde ret til.
Det påståede bedrag vækker særlig opsigt, da Tidal i første omgang markedsførte sig som en streamingtjeneste, der betalte kunstnerne retfærdigt.
DN viser i artiklen datalogs fra en række brugere, der ifølge disse logs har lyttet til de to omstridte album ufatteligt meget på nærmest umenneskelige måder. Journalisterne har endvidere været i kontakt med disse brugere, der ikke kan genkende det forbrug, som loggen viser.
Én bruger skulle eksempelvis ifølge sin log præcis kl. 02 om natten have spillet 27 ‘The Life of Pablo’-tracks på én gang for derefter at gentage denne umulighed præcis kl. 05. En anden bruger skulle ifølge sin log have lyttet til 11 timers ‘Lemonade’ på én dag og tilmed i identiske mønstre, gentaget flere gange i løbet af dagen.
Det mistænkes i artiklen, at bots har “lyttet” til musik via kundernes konti for at øge streamingtallene.
Læs også: Norsk medie: Jay-Z’s streamingtjeneste Tidal risikerer at lukke og slukke i 2018