Læs mere på Soundvenue.com/fremtidsprisen
Indbegrebet af ordet talent er jo, at det smager af mere. At vi ikke har fået det bedste endnu. At kunstneren er i sit kreative forår og slet ikke er nået til at udfylde sit potentiale endnu. Og det er jo også det smukke i at finde talentet. For så kan man følge det, studere udviklingen og markere nederlag og sejre undervejs.
Her kommer Glød ind i billedet. En ung dansk kvintet med netop talent, som er i fuld gang med at undersøge og finde ind til kernen af, hvem de er som musikere, og hvor de vil hen som band.
Gruppen har indtil videre udgivet fire sange og i processen rykket sig gevaldigt. De guitarringende, safoxonsvøbte Soundcloud-demoer ’Don’t’ og ’No One Understands’ smager af forbilledet King Krules røgfyldte rastløshed, mens det hidtidige svendestykke ’You Can’t Get Me’ smækker kækt klaver og en trompet-følgesvend ind i melodien, inden synthbølger og elektroniske trommer tager over.
Her er ingen rammer at forholde sig til. Og et eller andet sted gav det god mening, da de fortalte, hvordan det eneste klare pejlemærke for deres musik er, at den skal være Glød – en slags følelse eller atmosfære, mere end en musikalsk retning. Og deres seneste single, den mere poppede ’Careless’, lyder da også glødende.
Glød består af Karl Meyer (sang), William Meyer (tekster, keyboard), Erik Zacher (guitar), Linus Sandorff (trommer) og Valdemar Verup (bas). De arbejder i øjeblikket på deres debut-ep, som de regner med udkommer i starten af det nye år. Glød kan opleves live til Vinterbyhaven i Pumpehuset 1. februar.
I anledning af Gløds nominering til Fremtidsprisen 2018 har vi bedt Karl og William afslutte en række sætninger, der giver et indblik i, hvem de er, og hvad de står for.
Jeg blev først og fremmest musiker, fordi…
William: »…jeg var kæmpe fan af Vinnie Who. Det er svært at forklare, det var sådan en pre-teen-obsession. Men jeg så vildt meget op til ham, og så begyndte jeg selv at lave musik«.
Karl: »Hele vores opvækst var fodbold. Vi spillede sindssygt meget fodbold, men lige pludselig blev det bare musikken. William og jeg lavede et band og spillede noget helt vildt slasket rock ude på Refshaleøen. William havde kun spillet guitar i en uge, da vi startede bandet, og spillede et riff på én streng. Vi spillede bare højt og syntes, at det var fucking fedt. Det handlede lige så meget om, at vi havde lavet vores eget«.
Om fem år er min største drøm, at vi…
Karl: »…har en million kroner at kunne brænde af på ét nummer. Det er sådan, jeg har det. Bare bruge et år på dét nummer og lave det vildeste nogensinde. At der ikke er nogen stopper for at udføre de tanker, jeg får, når vi står i studiet.
Det kan være, at jeg en dag har lyst til at løbe nøgen ud på boldbanen med seks biler efter mig og indspille det som et vers. Så vil jeg gerne have, at det ikke bliver stoppet, fordi jeg ikke har råd til det, haha«.
Hvis jeg kunne være en anden person i musikverdenen i en uge, skulle det være…
William: »…John fucking Mayer«.
Karl: »Ja, altså hele bandet, fem John Mayers samlet. Ikke nok med at han er en sindssygt talentfuld musiker, så har han jo bare alt på plads, føler vi. Looket, damerne. Han har sikkert også vildt mange venner«.
William: »Han har nok ikke så meget ægte kærlighed«.
Karl: »Men det er jo derfor, det kun skal være i én uge. Han er grineren. Han er en mand, man gerne vil være«.
Når jeg arbejder, sørger jeg altid for, at…
Karl: »…gå ned i kiosken på hjørnet og købe abrikossodavand fra Frem, inden vi skal i studiet. Og det skal man bare. Så går vi i studiet, men vi kan ikke bare gå i gang. Der går lige en time, hvor vi lige varmer stemningen op i lokalet, får en inspirerende energi rundt i lokalet, for ellers bliver det noget lort«.
Hvis jeg kunne tvinge alle mennesker til at høre én sang, så skulle det være…
William: »…’Silas the Magic Car’ med Mew. Hele bandet er kæmpe Mew-fans. Jeg havde flere t-shirts med dem, da jeg var lille – og gav engang en til Karl. Dén sang græder man sgu lidt til«.
Når jeg går gennem svære perioder i mit liv, prøver jeg at huske, at…
Karl: »…tale om det. I bandet har vi hele tiden ups and downs. Der har været nogle downs på vej, men så mødes vi alle sammen i studiet og snakker. Det bliver altid helt dramatisk, folk sidder nærmest og græder. Diskussionerne kan nogle gange tage tre timer, men det ender altid med, at vi elsker hinanden igen«.
Når jeg vinder en Grammy – eller Soundvenues Fremtidspris! – er den første, jeg vil takke…
Karl: »…Siri Edit Andersson, William Hvilsom og Sebastian Wolder. Siri, som er min søster, er grunden til, at vi sidder her lige nu, at vi har fået den opmærksomhed, som vi har. William er manden bag vores videoer og billeder. Og Sebastian er bare en gud bag tasterne i studiet«.
Glød, Bette, Fraads og Selma Judith er de første nominerede i Fremtidsprisens musikkategori 2018. De sidste følger de kommende dage – og vinderne offentliggøres i slutningen af måneden. Se de fem nominerede i filmkategorien her.
Soundvenue uddelte for første gang Fremtidsprisen sidste år. Her vandt Erika de Casier i musik. Annika Berg (‘Team Hurricane’) vandt i film/tv. Se de øvrige 2017-nominerede her.
(Interviewet med Glød er lavet af Oliver Bodh Larsen).