1. Selma Judith
Danske Selma Judith er et stort talent, der gør sig ud i adskillige kunstarter; hun laver film, hun spiller klassisk harpe, men mest relevant for Roskilde Festival laver hun tryllebindende r’n’b-sange.
Ind til videre har hun kun udgivet en lille håndfuld sange (et debutalbum er på vej), men på dem alle viser hun, at hun er ekspert i at skabe en intim stemning, hvor man føler, man kommer helt tæt på hende. Det vil man formentlig også komme til at føle, når hun spiller på Countdown til sommer. Og hvem ved – måske medbringer hun sin harpe? Hun har i hvert fald tidligere vist, at hun kan få den til at passe ind i en r’n’b-kontekst.
2. Lil Halima
Vi fortsætter i r’n’b-verdenen, men her i den lidt mere poppede ende. Lillian Halima Anderssen er en norsk sanger, der brager frem for tiden, og hendes charmerende stemme kanaliserer vokalister som Mø og Sigrid – en vokalstil, der ikke ligefrem er udbredt i r’n’b.
Lil Halima er især god til kærlighedssange, og her går hun en hårfin balancegang mellem det nærværende og det bredt appellerende. Hun får flot groovy r’n’b-rytmer og catchy omkvæd til at gå smukt i spænd med personlige tekster, der direkte skildrer hendes egne romantiske oplevelser. Lil Halima skal spille på Countdown, forhåbentlig mens solen skinner.
3. Hjalte Ross
Hjalte Ross stod tidligere bag popprojektet Eli, men når den unge nordjyde optræder i eget navn, er det med rigtig jordnær, følsom folkmusik.
Fans af kanoniserede folksangere som Nick Drake, Tim Buckley og Jackson C. Frank vil øjeblikkeligt nikke genkendende til de indadvendte sange fra sidste års debutalbum ‘Embody’, som Ross spiller med stor indføling. På Roskildes Rising-scene vil han spille med et fuldt band og strygersektion, hvilket sagtens kunne gå hen og blive magisk.
4. Collider
Collider vrider rockgenren fuldkommen fra hinanden på deres intense debutalbum ‘-><-‘. Her indgår jangly guitarfigurer, støjende feedback, blide englevokaler og bizarre tværfløjtepassager i et destruktivt musikalsk harmonikasammenstød. Det er forfriskende og eksperimenterende, og det er en lyd, der er helt deres egen – også selv om man godt kan høre, at Sonic Youth, My Bloody Valentine og Jethro Tull nok er blandt inspirationskilderne.
De har længe vist, at denne særegne energi også manifesterer sig i deres liveshows, hvor alene medlemmernes tekniske kunnen er til at tabe kæben over. Det skal nok blive til en svimlende oplevelse på Rising.
5. Flexlikekev
Flexlikekev er vokset op i London, men han bor i Danmark. Han oser af overlegen attitude og kæphøj selvtillid. Hans ofte tunge beats trækker især på drill og trap, netop med de særligt britiske afarter af disse genrer som forbillede.
Hans flow er umådeligt skarpt, og energien er i højsædet. Han nævner selv Skepta som et forbillede, men Flexlikekevs musik er langt mere skramlet og uregerlig end Skeptas. De har dog det til fælles, at de begge lægger op til enorme moshpits – så forvent at blive rusket godt og grundigt rundt blandt publikum, når det unge hiphophåb indtager Countdown.
6. Linn Koch-Emmery
Vækstlagsprogrammet byder hovedsageligt på godt med dansk musik, men der er skam også interessante bookinger fra udlandet, og her er svenske Linn Koch-Emmery en af de stærkeste af slagsen med sin underspillede rockmusik tilsat fængende melodier og en varm vokal.
Den spirende singer/songwriter, der også spiller på årets Spot Festival, krydrer sine vemodige sange med en god portion guitarknas – men aldrig så meget, at det overskygger de stærke melodier, der er sangenes fundament. Dertil er hun en karismatisk karakter bag både guitar og mikrofon, som nok skal charmere sig ind i publikums hjerter, når hun spiller på Rising til sommer.
7. Zaar
Zaar er en trio, men i praksis står vokalist og elektronisk mastermind Sara Flindt som den centrale skikkelse. Hun har en vokal, der på ét punkt er øm, men som samtidig er fyldt med viljestyrke og selvsikkerhed. Den kan være faretruende, men den kan også være klaustrofobisk og indelukket. Ofte er den begge dele på samme tid.
Hun svøber sin vokal ind i enorme lag af dyster, elektronisk skønhed, og det ender tit i den vidunderlige intersektion mellem pop og eksperimentel musik – lidt ligesom eksempelvis Björk og James Blake. Zaar har en ep ved navn ‘Lost My Sense of Humour’ på vej, som man jo passende kan glæde sig til inden trioen betræder Rising-scenen.
8. Rosegold
Rosegold består af de to dansk-britiske Duncan-brødre Joshua og Ephraim. De bevæger sig i grænselandet mellem dunkel r’n’b og festlig hiphop, så forvent en fest af den mere følsomme slags, når de to unge rappere og sangere giver koncert på Countdown.
Du kan med fordel lytte til deres debutalbum ‘Adventures in Odyssey’ fra sidste år, men den produktive duo udgiver løbende singler – i år er det blandt andet blevet til ‘Gorillas’ og ‘For You’.
9. Søn
Københavnske Søn laver hyperambitiøs, lettere skramlet poprock, hvilket senest manifesterede sig i det usædvanligt gennemførte debutalbum ‘Det skandinaviske design’.
Deres dansksprogede tekstunivers er øjeblikkeligt relaterbart for alle unge – eller alle voksne, der husker, hvordan det nu var. Deres jangly guitarpop læner sig op ad navne som The Smiths og The Go-Betweens, men dog med en lidt jazzet kant og en ret idiosynkratisk, moderne tilgang, der får dem til at stikke ud i mængden.
10. Ea Kaya
Ingen gimmicks. Intet bullshit. Ingen prætention. Bare bundsolid, ufatteligt catchy popmusik fra en overbevisende sanger. Danske Ea Kaya er pop med stort P, og hun skammer sig ikke over det. Hun har den der karakteristisk skandinaviske sangstil, der går til popmusikken med stor slagkraft.
Ea Kaya skal spille på Countdown, og hvis man skulle være i tvivl, kan vi skrive under på, at hun er lige så gribende på scenen som i studiet. Hun var fremragende på Spot Festival i både 2018 og 2017, og det ville da overraske os gevaldigt, hvis hun ikke også bragede igennem på Roskilde Festival.
Læs også: Roskilde Festival afslører årets talentprogram – 32 nye musiknavne på plakaten