I løbet af den forgangne uge gik Puddle of Mudd viralt med et cover af Nirvanas ‘About a Girl’ – ganske enkelt fordi det amerikanske rockbands rekreation af Kurt Cobain og co. var så helt og aldeles skrækkelig.
I disse karantænetider kan det være svært at tage sig sammen til at skrive originale sange, og internettet har den seneste måneds tid lagt digital lagerplads til så mange covernumre, at det halve havde været nok – bogstavelig talt. For Puddle of Muds skrækscenarie vidner om, at det altså ikke er alle, der bare skal kaste sig ud i coverversioner af hvad som helst.
Hvilket bringer os til i dag, hvor vi har to nye covers lavet af henholdsvis G-Eazy og Machine Gun Kelly at forholde os til. De er begge ret dårlige.
Men det er der som sådan en ret forklarlig grund til. For som kunstner skal man altså vælge sit covernummer med omhu. Man skal vælge noget, man kan finde ud af at formidle med respekt og på sin egen måde.
G-Eazy har fortolket Radiohead, Machine Gun Kelly har lavet Rihanna …
G-Eazy har slået sig sammen med ‘Pretty Little Liars’-skuespilleren Ashley Benson, og de omdanner Radioheads gennembrudshit ‘Creep’ til et lidende pseudo-hiphopnummer med »so fucking special«-ad-libs, Phil Collins-trommer og et beat så sterilt og skarpt, at man kan komme til at skære sig på det.
G-Eazy har selv valgt det her nummer. Samme dårlige dømmekraft kan man i det mindste ikke klandre Machine Gun Kelly for. Han er meget aktiv med karantæne-covers, og det var faktisk selveste Marilyn Manson, som over Facetime ønskede et cover af Rihannas ‘Love on the Brain’ – det kan man se indledende i videoen.
Machine Gun Kelly omdanner denne, en af Rihannas bedste ballader overhovedet, til et raprock-monstrum med shredding og overartikuleret udtale.
Værre eller bedre end G-Eazy? Du bestemmer.
Bevares, hverken G-Eazy eller Machine Gun Kelly kommer i nærheden af Puddle of Mudd, men lad os fra nu af blive enige om, at man ikke skal lave covernumre, bare fordi man kan.