Det lyder så dramatisk at sige, men musikverdenen (og tilværelsen generelt) bliver vitterlig ikke den samme lige foreløbig.
Coronavirussen har nemlig ramt musikken hårdt. Mest tydeligt på livefronten, hvor festivaler og koncerter er blevet aflyst – men konsekvenserne af pandemien er endnu mere vidtgående.
Samtidig har virussen ikke kunnet svække kreativiteten rundt omkring i stuerne, og solidariteten indbyrdes mellem mennesker har også været smuk at bevidne.
Vi gør status over coronakrisens indvirkning på musikverdenen med ti nedslag.
1. Vi går glip af en masse musik
Der bliver stadig udgivet musik under coronakrisen – både internationalt og i Danmark – men udgivelseskalenderen begynder efterhånden at tynde mere og mere ud. Det er der både praktiske og økonomiske årsager bag.
Store popalbum fra stjerner som Lady Gaga og Haim er rykket, annonceringen af nye album er dalet markant, og så er der selvfølgelig alle de album, som vi slet ikke ved noget om.
Havde Kendrick Lamar tænkt sig at udgive et album op til den planlagte sommerturné? Det er meget muligt. Men det er også sandsynligt, at han nu holder på albummet, så det ikke lander midt i en krisetid. Sådan er der sikkert mange musikere, der har det. For eksempel Rihanna, der i øjeblikket beskæftiger sig med hjælpe dem i nød.
2. Musik laves til tidsånden
Ud over det virale remix af Cardi B’s corona-rant er det ikke fordi, vi den seneste måned er blevet bombarderet med musik, der specifikt kommenterer på eller reflekterer over krisen. Men man kan nu alligevel se karantænens indflydelse i noget af den musik, der bliver lavet og udgivet.
Fiona Apples mesterlige frihedsmanifest ’Fetch the Bolt Cutters’ blev på hendes egen opfordring udsendt nu – for det er netop et album til denne tid – mens Drakes ’Toosie Slide’ er skræddersyet til at lægge soundtrack til et hidtil uset antal TikTok-videoer. Det er nemt og kalkuleret, men det virker ekstra godt lige nu.
Og så er der dem, der tackler karantænen lige på og hårdt: Som Charli XCX, der bruger isolationstiden på at lave et helt album fra bunden. Det kommer til at resultere i et unikt stykke corona-kunst.
3. Koncerter og turnéer aflyst – en hel branche bløder
Det her er nok den mest smertefulde og åbenlyse konsekvens af coronavirussen. Det er svært at overvurdere, hvor meget livebranchen bløder: Alle, der har noget at gøre med at stable de festivaler og koncerter på benene, som vi alle er til normalt, er ramt hårdt.
Fra produktionsfolk til kunstnere, festivaler, bookere og mange flere – de er truet på selve deres eksistens. Vi kan kun bede til, at diverse støttepakker og et stærkt fællesskab kan hjælpe dem alle med at komme stærkt tilbage på den anden side.
4. Instagram Live er blevet hele verdens koncertsal – og kunstnere kaster sig over coversange som aldrig før
Karantænen har været en stor begrænsning for alle verdens musikere, men heldigvis har mange set det som et kreativt benspænd. For den seneste tid har budt på en nærmest uendelig række Instagram-koncerter og en overflod af coversange – fra James Blakes intime optræden til WHO’s stjernespækkede og noget overgjorte velgørenhedsshow.
Det har overvejende været smukt at se, at der har kunnet samle sig et fællesskab om musikken, selv nu, hvor vi er adskilt som aldrig før.
5. Der er potentiale for at revolutionere den virtuelle koncert
Vi er selvfølgelig taknemmelige for de mange soveværelseskoncerter, der finder sted på Instagram Live. Men efter mange ugers karantæne har man også brug for lidt afveksling fra den klassiske hjemmekoncert.
Og det får vi heldigvis nu! Blandt andet takket være 100 Gecs, der holder en festival i spillet ‘Minecraft’, og Travis Scott, der skal til at holde en form for event med ny musik inde i ‘Fortnite’.
Det er en spændende start – men det føles stadig som om, der er masser af potentiale til at gentænke den virtuelle koncert.
6. Mange (især yngre) musikere mister momentum på afgørende tidspunkter i karrieren
Jada visualiserede nok følelsen bedst, da hun efter Roskilde Festivals aflysning lagde en Instagram-video op, hvor hun skreg frustrationerne ud. For hun befandt sig i drømmescenariet: Popstjernedrømmen var midt i opfyldelsen, og hun skulle åbne Orange Scene. Dén drøm blev knust – i hvert fald i 2020.
Alligevel er der for lige netop Jada masser af grund til optimisme. Ingen er bange for, at hun ikke får chancen næste år eller i den nærmeste fremtid. Det er hendes talent for stort til.
Men hendes frustration er symptomatisk for et helt vækstlag af kunstnere, der til dels ikke har samme muligheder; alle dem, der havde fået en smule vind i sejlene, men som ikke er på Orange-niveau endnu. Den helt store fare er, at en generation af talenter nu bliver bremset, lige som de skulle til at stige til vejrs.
7. Vi streamer mindre – og vi streamer anderledes
Nu hvor vi stort set allesammen er hjemme hele tiden og pludselig har en masse ekstra tid, lytter vi vel til mere musik, ikke? Det skulle man måske tro, men sådan forholder det sig ikke nødvendigvis.
Tallene på Spotifys liste over de mest spillede sange har i hvert fald ligget et godt hak lavere end normalt. I USA har de registreret årets laveste streamingtal for toplisten, efter krisen ramte.
Samtidig lytter vi ikke bare mindre, men også anderledes. Spotify har således meldt ud, at børnemusik og chill-musik boomer for tiden – et tydeligt tegn på, hvordan corona har ændret vores lyttevaner.
8. De danske spillesteder kommer til at spille mere sikkert – og mere dansk
Færre chancer, mere dansk – sådan lød udmeldingen, da vi forleden interviewede Vegas kommunikationschef Ditte Sig Kramer. Og det giver god mening. For spillestederne ved jo endnu ikke, hvornår de må åbne dørene igen, så det er ikke nu, de læner sig helt ud af vinduet med de store satsninger – koncerter med over 500 gæster kommer i hvert fald ikke til at ske før tidligst 1. september.
Samtidig går der nok endnu længere tid, før internationale artister kan tage på store turnéer. Så hvis der er et enkelt lysglimt i den dystre prognose, er det vel, at de her forhold kan ende med at gavne danske kunstnere, der måske kan få flere koncerter i kalenderen.
9. Festivalkalenderen er ryddet – vender alle mon tilbage?
Man troede længe, at festivalsommeren (og festivalmastodonten over dem alle, Roskilde) var too big too fall. De kan da ikke virkelig aflyse det hele, tænkte man. Men det blev de nødt til, og det gjorde de, og det var vel egentlig også uundgåeligt.
Hele sommeren er altså ryddet med alt, hvad det indebærer af tabte muligheder og indtægter til en hel branche. Men de langsigtede konsekvenser er endnu ikke til at gennemskue.
For selv om det er svært at forestille sig, at Roskilde Festival ikke vender tilbage, og selv om en festival som Distortion allerede har lovet et stort comeback, så er det langt fra sikkert, at alle festivalerne fortsætter. Hvad med alle de mindre festivaler? Og hvad med festivaler, der er drevet af virksomheder, der vakler disse dage?
Det er slet ikke sikkert, at det kun er denne sommer, der bliver en del fattigere på festivalfronten.
10. Musikverdenen støtter hinanden – og de nødlidende
Artikler som denne er i sagens natur ikke den mest opløftende læsning, men der er også lyspunkter i coronamørket. Ikke bare i forhold til den kreativitet, der fortsat findes mange steder, men også i form af den solidaritet, mange i musikverdenen har vist med både de ramte musikere og de udsatte mennesker i samfundet som helhed.
I USA donerer kendisser deres mest dyrebare ejendele til #AllInChallenge, i Danmark prøver mange at støtte den lokale scene ved at lytte til dansk musik, og så er der WHO’s gigantiske støtteshow, der måske ikke var vildt vellykket, men som i kraft af sin store starpower alligevel gjorde en forskel.