1. Ida Laurberg sang som en drøm
Den danske popkunstner er stadig et talent, der er i færd med at udvikle sin stil: I starten var hun lidt Billie Eilish-agtig, senere er der kommet mere rock på.
Selve musikken mangler måske stadig lidt personlighed, men sangene er meget personlige, og Laurberg fremførte hver enkelt af dem, som gjaldt det livet.
For er der én ting, som Laurberg virkelig kan, så er det at synge. Og denne her torsdag eftermiddag i en ellers lidt utaknemmelig foyer kunne hendes vokal matche de internationale superpopstjerner.
2. Mercedess svævede ud i salen
Vi har talt meget om afstand de seneste år. Det behøver vi ikke så meget længere nu, hvor der igen kan holdes festivaler og koncerter. Men én afstand eksisterer stadig: Den mellem scene og publikum.
Den overvandt Mercedess til sin Spot-koncert, hvor hun bevægede sig ud i salen under en øm ballade og sang blandt de mange fremmødte i Ridehuset. Det var et smukt moment, der – endelig! – ophævede selv de sidste afstande.
3. Fabräks effektive energiudladning
Det var forbudt – og umuligt! – at stå stille til anti-punkbandet Fabräks hæsblæsende Spot Festival-koncert, der bød på flabede tekster og en fuldstændig utæmmet energi fra Sixten og Cxrtier i front.
Læs vores fulde anmeldelse af koncerten HER.
4. Ganger beviste deres stjernestatus
Musikhusets Store Sal var godt og grundigt proppet til Gangers magtdemonstration udi, hvordan progressiv pop skal leveres.
Gruppens skarpe koreografi og dramatiske sangskrivning blev formidabelt accentueret af et imponerende lysshow, der gav en helt ny dimension til gruppens efterhånden genkendelige festival-setliste – en setliste, der skaber en decideret hitparade ud af gruppens blot to album.
Sidste gang, der blev afholdt Spot Festival, spillede Ganger deres første koncert nogensinde. Her to et halvt år senere stod de på toppen af verden og ejede festivalsalen.
5. Mina Okabe skabte en … dansefest, really?
Dansk-japanske Mina Okabe laver helt igennem behagelig soveværelsespop, og hendes fremragende debutalbum ‘Better Days’ er mest af alt lyden af sommerdage i en svømmepøl.
Så det var noget af en overraskelse, at hele Musikhusets Lille Sal pludselig rejste sig op og begyndte at danse foran sæderne til tonerne af ‘Every Second’.
Ja ja, dén sang er vuggende og til nøds dansabel, men denne her modtagelse var overvældende og kom helt sikkert også som et (positivt) chok for Okabe selv, der ikke kunne skjule sin begejstring over reaktionen og grinende snublede over et par linjer.
6. Fraads var ustoppelige
Fraads forvandlede Musikhusets Store Sal til en helt anden verden og fik en modtagelse, der var verdensstjerner værdig.
I det her setup kunne hverken vagter eller et strømsvigt stoppe rapduoen.
Læs vores fulde anmeldelse af koncerten HER.
7. Joyce blæste taget af Ridehuset
Joyce leverede et brag af en koncert i Ridehuset, hvor det frådende, frenetiske drive, der bidrog væsentligt til koncertens eufori, også blev komplementeret af afdæmpede stunder. ‘Formskifter’ havde nærmest karakter af nationalhymne, så stærkt stod gruppens største hit.
Læs vores fulde anmeldelse af koncerten HER.
8. EmmaDops festlige poptoner spredte glæde
De tre medlemmer af popgruppen EmmaDop havde nærmest gjort alt for ikke at ligne popstjerner. Der var intet flashy over dem, som de trådte ind på scenen, men de bugnede af energi og spilleglæde, så snart deres festlige poptoner gik i gang.
De lækre synthlyde og velskrevne melodier på tracks som ’Vegan’ og ’Uppercut’ gik direkte i dansefødderne – og i mundvigende, der dannede et smil, der varede nærmest hele koncerten igennem.
9. Velvet Volume på nye vover
Velvet Volume indtog Amfiscenen i nye musikalske gevandter og med udvidet besætning. Borte er den potente garagerock, og i stedet er indtrådt et mere mørkt, eftertænksomt og varieret udtryk, der inkluderer både keyboards og saxofon, og hvor ikke mindst Noa og Naomi Lachmis vokaler komplementerer hinanden bedre end nogensinde.
Halvvejs i sættet fik vi den nye single ‘In the End’, der klarest vidner om den spændende nye kurs, gruppen er drejet ind på.