KOMMENTAR. Vi lever i en tid, hvor rappere kan lide at sende skjulte hentydninger til hinanden gennem sange og sociale medier. Hvor der altid er vilde spekulationer om, hvem den ene eller anden artist hentyder til på den ene eller anden sang.
Men nogle gange lander der en klokkeklar udmelding. Som da Kid Cudi én gang for alle slog fast, at selv om han nu her er med på samme sang som Kanye West, er de altså ikke venner igen.
»Jeg lavede sangen for et år siden, da jeg stadig var på god fod med Kanye. Jeg er ikke på god fod med den mand. Han er ikke min ven, og jeg sagde kun god for denne sang, fordi Pusha er min fyr. Det er den sidste sang, I vil høre mig på sammen med Kanye«, lød det utvetydigt fra Cudi tidligere på ugen.
Udtalelsen kom forud for udgivelsen af Pusha-T’s nye album ’It’s Almost Dry’, der indeholder sangen ‘Rock N Roll’, hvor både Kanye og Cudi medvirker.
Det er altså den slags ting, man skriver, når man er gået hele vejen og har slettet nogen på Facebook, blokeret dem på Instagram og fjernet deres nummer fra sin telefon. It’s over, Ye!
Dermed slutter mange års venskab og kreativt parløb – i hvert fald foreløbigt. Og det er faktisk virkelig trist. For Cudi og Kanye har historisk set fået det bedste frem i hinanden.
De to artisters parløb startede i 2008 med sange fra ’808s & Heartbreak’ og udmundede sig blandt andet i samarbejder på klassikeren ’My Beautiful Dark Twisted Fantasy’ fra 2010. Siden har der været masser af bump på vejen, men de to artister har altid fundet sammen om musikken igen.
Især i de seneste år har Kid Cudi virket som en form for beroligende modvægt til Kanye Wests i stigende grad utilregnelige adfærd.
Den dynamik førte til det stærke ’Kids See Ghosts’-projekt fra 2018, hvor Kid Cudi nærmest var en slags terapeutisk skikkelse, der dulmede Kanyes selvdestruktive impulser. På sange som ’Reborn’ og ’Freeee (Ghost Town, pt. 2)’ var det som om, Kanye og Cudi i fællesskab trak hinanden væk fra afgrunden og hen imod noget positivt.
Det er altså et specielt bånd – både kunstnerisk og personligt – der er blevet brudt. Det er i sig selv en sørgelig situation. Men den bliver kun mere trist af, at den nye Pusha-T-sang, hvor Kanye og Cudi gæster, endnu engang viser, hvor godt de fungerer sammen.
’Rock N Roll’ er ikke et meditativt nummer a la Kids See Ghosts – det er jo trods alt stadig en Pusha-sang. I stedet har Kanye (i fællesskab med Pharrell) skabt et beat, der genopliver chipmunk soul-lydene fra starten af 00’erne. Der er noget nostalgisk over nummeret, hvilket passer meget godt til, at det i princippet fungerer som en afsked.
Kid Cudi gemmer sin karakteristisk summende nynnen til sangens outro og leverer i stedet et uvant medrivende, energisk omkvæd, hvor hans normalt behagelige stemme er forvrænget til uigenkendelighed.
Kanye West er, som så ofte på det seneste, ret utilregnelig i sit vers. Stedvis knækker hans stemme, når han rapper om sit indre kaos og om at overlade det hele til Gud. Der er ikke vildt meget struktur, men hans stemme er ved at kamme over af intensitet.
‘Rock N Roll’ er på ingen måde en perfekt sang. De tre rappere stritter lidt i hver sin retning. Men sangen syder af ideer. Dens modsætninger gør, at den ikke føles totalt helstøbt, men de gør også, at sangen sitrer af intensitet.
På den måde har Kanye og Cudi samme rolle her som altid: Kanye farer rundt som en hund, der jager sin egen hale, mens Cudi forankrer sangen sikkert med et stærkt omkvæd.
Dén dynamik kommer til at være savnet. Kanye har jo brug for en stabiliserende modvægt som Cudi – og Cudi har aldrig lydt lige så stærk på egen hånd, som han gør sammen med Kanye. Forhåbentlig kan de to stridshaner slikke sårene og blive venner igen, når egoerne lige tillader det.