PORTRÆT. I sommeren 2019 landede et album ved navn ‘1000 Gecs’ som en knytnæve ud af den blå luft.
Det var godt nok andet udspil fra den amerikanske duo 100 Gecs, der i 2016 debuterede med en selvbetitlet ep – men det var det her album, der katapulterede dem ind på den internationale musikscene. Torsdag aften spiller de så for første gang i Danmark, når de rammer Store Vega.
‘1000 Gecs’ består af den slags intense, skæve elektroniske pop, der henvender sig til fans af de universer, man tidligere kunne finde hos pop-avantgardisterne på det engelske pladeselskab PC Music.
Paralleller til værker som ‘Pop 2’ af Charli XCX og ‘Oil of Every Pearl’s Un-Insides’ af Sophie var så godt som uundgåelige. ‘1000 Gecs’ var et værk, der henvendte sig til den nysgerrige electropop-fan, der ønskede at se genren bevæge sig i nye retninger.
Og dog. Blandt mine venner – der ellers var dedikerede fans af Charli XCX og Sophie – delte 100 Gecs vandene som få andre.
Nogle (såsom jeg selv) fandt dem forfriskende, dejligt kaotiske og drevne af en smittende legesyge, når de gjorde ting som at inkorporere ska-punk på ‘Stupid Horse’, sludge metal på ‘800 db cloud’ og emo på ‘Hand Crushed by a Mallet’ – alt sammen bundet sammen af autotune-vokaler så digitalt fordrejede, at de fik Kanye Wests ‘808s and Heartbreaks’ til at lyde som et Bob Dylan-album.
Men for andre var dette vanvid decideret frastødende. Det bevidst skærende lydbillede gav anledning til hovedpine, og med fjollede tekster om at være vred på en hest (‘Stupid Horse’) eller om at bruge alle sine penge før kl. 8.00 om morgenen (‘745 Sticky’) virkede 100 Gecs for mange som en dårlig joke.
Jeg husker tydeligt en nytårsfest, hvor halvdelen af de tilstedeværende gik amok til Gecs-sangen ‘Money Machine’, mens den anden halvdel stod måbende op ad væggen med ansigtsudtryk, der udstrålede noget a la: ‘Hvad fanden er det her for noget bras?’.
For at være fair mod dem, der ikke var med på Gecs-toget dengang, snakker vi også om en sang, der starter med dette sære autotune-indsvøbte diss: »Hey you lil’ piss baby, you think you’re so fucking cool? Huh? You think you’re so fucking tough? You talk a lotta big game for someone with such a small truck!«.
Det er helt forståeligt, at man kan blive hægtet af. Jeg tror egentlig, at 100 Gecs ville være skuffede, hvis ikke de fik hægtet nogle (mange!) lyttere af undervejs.
Dengang ‘1000 Gecs’ udkom, var der endnu ikke et udtryk, der hed hyperpop. Men hvis ét album nogensinde har levet op til genren, så var det dette.
Der gik da heller ikke mange måneder, før genrenavnet begyndte at få medvind som et begreb, der indkapslede ikke blot 100 Gecs, Charli XCX og Sophie, men også talrige nye kunstnere, der i tiden siden da har fået markant opmærksomhed: Dorian Electra, Underscores, Fraxiom, Gupi, Slayyyter og listen kunne blive ved.
Selv her i Danmark begyndte der at dukke kunstnere op med et vist slægtskab med 100 Gecs’ visioner.
Det ideelle møde mellem to kunstnere
Begge 100 Gecs-medlemmer, Dylan Brady og Laura Les, havde haft gang i en række forskellige projekter inden Gecs-gennembruddet. Og ved at kigge på deres øvrige diskografi kan vi spore os ind på, hvilken unik konstellation 100 Gecs er.
Laura Les er på mange måder gruppens avantgardist. Hendes solomateriale er endnu mere støjende og hyperaktivt end 100 Gecs-materialet.
Hun har fortalt, at hun som transkvinde har været meget tillokket af, hvordan elektronisk forvrængning af vokaler tillader hende at udforske køn gennem musik.
Jeg kan på det varmeste anbefale hendes vidunderlige remix-album ‘Remixes 2017’, som hun udgav under kunstnernavnet Osno1. Det er en spændende lytteoplevelse, hvor man aldrig ved, hvilke bizarre beats der venter rundt om hjørnet. Her skal du altså ikke forvente ørehængere på niveau med Gecs-sangene ‘Gec 2 Ü’ eller ‘Ringtone’.
Det ser dog totalt anderledes ud, når Laura Les allierer sig med Dylan Brady, der er popsnedkeren i 100 Gecs.
Bevares, han har også en forkærlighed for skæve, idiosynkratiske lyde, men på hans artpop-ep ‘Peace & Love’ fra 2018 møder vi ret iørefaldende melodier, og med album som ‘All I Ever Wanted’ fra 2015 ser vi ham også være i stand til at stå bag relativt konventionelle trap-produktioner. Længe inden gennembruddet med 100 Gecs arbejdede han på udgivelser fra popstjerner som Joji, Blackbear og Alessia Cara.
Smelter man disse to sind sammen, får man sange som ‘xXXi_wud_nvrstøp_Ü’, der er spækket med eksplosive produktionsvalg, men som på et strukturmæssigt plan faktisk er en rigtig skarpt konstrueret popsang, der forstår at bore sig ind i hjernen på lytteren.
De to musikere får det bedste ud af hinanden.
100 Gecs er på vej med deres andet album ‘10000 Gecs’, der skulle lande senere i år, selv om vi endnu spejder efter en officiel udgivelsesdato.
Smagsprøver har det dog været nogle stykker af, og fans har fået de udødelige bangers ‘Mememe’ og ‘Doritos & Fritos’ at kaste sig over.
Rygterne vil vide, at de på deres nuværende turné spiller masser af uudgivne sange fra den kommende plade. Dem ser jeg selvfølgelig frem til at høre, men mest af alt glæder jeg mig til at finde ud af, hvad det mon vil sige at se 100 Gecs i levende live.
For to år siden så jeg dem give koncert i spillet ‘Minecraft’, og det var faktisk vildt nok i sig selv. Hvad kan det ikke blive til i Store Vega.
100 Gecs giver koncert i Store Vega 11. august.