Papa E ’20k’
Frederik Espersen har i en årrække været frontfigur i den melodiøse og abstrakte hiphopduo Fraads, hvor han har gået under kunstnernavnet Papa Erotic.
Nu går han solo og forkorter sit navn til Papa E på dette dystre elektroniske hiphoptrack, hvor instrumentationen i samspil med de hypnotiserende vokalharmonier leder tankerne hen mod amerikanske 070 Shake.
Fraads-medlemmet har det helt rapstjerne-agtigt: Et sted blærer han sig med, at et han tjener 20.000 på at spille gymnasieshows.
Papa E’s excentriske lyrik er dog stadig helt sin egen. På ’20k’ rapper han om at skifte sin sindstilstand alt efter omstændighederne og om aldrig at sidde fast i samme rille. Eller som han selv besynger det: »Switcher sjæl, når jeg vil«.
Nummeret er produceret i samarbejde med Gusse B fra postpunkgruppen Pardans, og sammen har de produceret en kommende ep af Papa E, der lander senere i år.
Fraads-frontmanden cementerer starten på sin solokarriere med et midnatsshow hos klubkonceptet Madcyril på Hotel Cecil den 29. april.
Solokarrieren betyder dog ikke, at Fraads er lagt i graven – duoen lever stadig i bedste velgående.
100 Gecs ‘Billy Knows Jamie’
Hyperpopduoen 100 Gecs omfavner rocken på deres spritnye album, ‘10,000 Gecs’, der er en ustandselig og uforudsigelig musikalsk rutsjebanetur.
En af de vildeste oplevelser på tracklisten er ‘Billy Knows Jamie’, der starter som en kæk hyldest til 90’er-rapmetal a la Limp Bizkit, og som kulminerer i støjende powerviolence.
D1ma ‘Frihed’
Hvordan følger man op på dansk musiks største 2022-gennembrud? Man udgiver et fremragende debutalbum, hvor grænserne mellem hiphop, pop og klubmusik bliver udvisket.
Det får vi på D1mas ‘Evig&Altid’, og et af vores yndlingsnumre derfra er den Calvin Harris-kanaliserende EDM-banger ‘Frihed’. Det kan snildt blive et festligt højdepunkt til den maskerede hitmagers Roskilde-koncert til sommer.
Jpegmafia & Danny Brown ‘Lean Beef Patty’
To af hiphops mest særprægede weirdos i forening? Det kan vi ikke sige nej til.
Danny Brown og Jpegmafia har teaset et fællesalbum i noget tid, og den hektiske lyd på førstesinglen er lige, hvad vi håbede på. Albummet får titlen ‘Scaring the Hoes’ (eller ‘Scaring the Hoes Vol. 1’, hvis vi skal tro Peggy), og det udkommer 24. marts.
ThreeSixFive ‘YeahYeahYeah’
100 Gecs er ikke de eneste, der blander hyperpop med rockmusik denne uge. En noget mere poppunket og blid blanding finder vi på danske ThreeSixFives debutsingle ‘Yeah Yeah Yeah’, der lyder som hvis A.G. Cook fra PC Music producerede en Blink-182-sang.
Barbro ‘Counting the Days’
Barbro bliver gang på gang ved med at imponere os med sin velklingende indie-folkrock, og ‘Counting the Days’ er muligvis deres mest instrumentalt detaljerede track hidtil. Barbros debutalbum, ‘Bad Choices’, lander 21. april.
03 Greedo ‘Bacc Like I Never Left’
I januar blev den indflydelsesrige undergrundsrapper 03 Greedo løsladt 15 år før tid. Det fejrede han med mixtapet ‘Free 03’, og han er ikke færdig med at markere sin dominans ovenpå sin tilbagevenden.
Titlen på Greedos nyeste single indkapsler perfekt hans attitude – han er allerede tilbage på toppen, præcis som hvis han aldrig var blevet fængslet.
Fred Again.., Skrillex & Four Tet ‘Baby Again’
Tre af vor tids bedste – men også mest forskelligartede – elektroniske producere på samme nummer. Det er jo i sig selv opsigtsvækkende.
Men når vi så hører konceptet for nummeret, taber vi totalt kæben.
Det er nemlig bygget over et loop af Lil Babys omkvæd fra DaBaby-samarbejdet ‘Baby’, og Lil Babys autocroonede mumlen ender med nærmest at tage rollen som en synthline. De tre producere vender og drejer de musikalske omgivelser, så Lil Babys hook konstant skifter karakter, altid med nyt musikalsk potentiale for øje.
M83 ‘Laura’
I midt-2010’erne gik det franske synthgaze-projekt M83 fra at være på toppen af indie-verdenen til at udgive den ene skuffelse efter den anden i hvad der lignede bevidst selv-sabotage.
Nu er Anthony Gonzalez og de andre dog tilbage med albummet ‘Fantasy’, og særligt nummeret ‘Laura’ transporterer os direkte tilbage til deres storhedstid.
Mowgli ‘Iblandt kriminelle’
Få danske rappere er nær så gode til at beskrive skyggesiden af gadelivet som Mowgli. I munden på ham bliver det tydeligt, at kriminalitet ofte ikke er et livsstilsvalg, men en cyklus, der er svær at undslippe, når man selv vokser op »iblandt kriminelle«.